وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران گام‌های بسیار موثری را در تولید واکسن کووید ۱۹ برداشته و بزودی فاز آزمایش انسانی این واکسن آغاز می‌شود.

وزیر بهداشت: ایران وارد عرصه تولید واکسن کووید ۱۹ شد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سعید نمکی در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی فارمکس خاورمیانه ۲۰۲۰ با اشاره به درس‌های کووید ۱۹ به دنیا، گفت: کووید-۱۹ گرچه برای دنیا بلا بود، اما درس‌های بزرگی هم به دنیا آموخت؛ اولین درس این بود که دنیا در عین ادعای آگاهی، اما بسیار ناآگاه است به آنچه که می‌تواند اقتصاد، فرهنگ و تمام زیربناهای کشورها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: دومین درس کووید-۱۹ به دنیا آن بود که عده‌ای علیرغم اعلام قابلیت‌ها و بضاعت‌ها  آنگونه که می‌گویند قدرتمند و دارای بضاعت نیستند و نشان داد کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران در اوج تحریم و اوج بستن دست‌ها، می‌توانند  در این اقیانوس شنا کنند؛ به طوری که در طی کمتر از ۶۰ روز و به همت تولید کنندگان داخلی، از وارد کننده به تولید کننده و بعد هم به صادر کننده مایحتاج مدیریت کووید۱۹ بدل شدیم و این از افتخارات ملی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: نکته دیگری که کووید -۱۹ به دنیا آموخت آن است که برای غلبه بر این بیماری همه باید کنار هم باشند و نمی‌شود جزیره‌ای قدرتمند داشت و بر بیماری فائق آمد. امروز همه دنیا باید کنار هم قرار گیرند تا بتوانند با ساخت دارو و وحدت جهانی و در کنار هم قرار گرفتن در تولید واکسن بر این بیماری فائق آیند.

گام‌های موثر ایران در ساخت واکسن کرونا

وزیر بهداشت همچنین گفت: خبر خوش برای مردم آن است که خوشبختانه ما در ساخت واکسن کووید-۱۹ گام‌های موثری برداشتیم و امروز تعداد قابل توجهی از دانشمندان ما با تکیه بر دانش بومی و استفاده از تجربیات جهانی در کنار یکدیگر در ساخت واکسن کووید۱۹ گام‌های تندی را برمی‌دارند. خود نیز در چهار ماه گذشته لحظه به لحظه کنارشان بودم و موارد را دنبال کردم و البته اقدامات را خیلی هم با فریاد اعلام نکردیم. اعلام می‌کنم که در ساخت واکسن علیه کووید-۱۹ گام‌های موثری برداشته‌ایم و اغلب تست‌های مدل‌های حیوانی پاس شده و در آینده بسیار نزدیک برای کلینیکال ترایال (مطالعات بالینی) این واکسن در انسان وارد عمل خواهیم شد.

نمکی همچنین گفت: سال گذشته سالی پر افتخار برای کشور بود و عزیزانی که در صنعت دارو و تهیه مایحتاج مردم زحمات زیاد کشیدند، در ایجاد این افتخار سهم بزرگی داشتند. جمهوری اسلامی ایران سال قبل علی‌رغم همه فشارهای ناشی ازتحریم‌های ظالمانه توانست با حدود ۶۰۰ میلیون یورو یعنی بیش از ۲۰ درصد از مصرف ارز در سال ۱۳۹۷، سال ۱۳۹۸ را با افتخار به پایان برساند.

صرفه‌جویی ۲۰ درصدی ارزی در سال ۹۸

وی افزود: با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۸ مشکلاتی مانند سیلاب‌های بهاره، آنفلوآنزای H۱N۱ و ۳.۵ میلیون زائر اربعین را پذیرایی کردیم و در نهایت هم در آخر سال گرفتاری کووید-۱۹ را داشتیم، پیش بینی همکاران‌مان این بود که باید بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزبری را در کشور بیشتر داشته باشیم، اما با همت تولیدکنندگان داخلی و حمایت وزارت بهداشت با همکاران پاک‌ دست و دلسوزم در سازمان غذا و دارو توانستیم با حداقل ۲۰ درصد کاهش ارزبری و افزایش ۳۰ درصد تولید داخل، ممنوع کردن ورود هرگونه محصولی که از بیرون برای لگدمال کردن صنعت و تولید داخلی وارد می‌شود و همچنین غیرت، همت و جسارت و شجاعت تولیدکنندگان توانستیم سال را به گونه‌ای سپری کنیم که حتی یک بیمار برای تهیه داروی اساسی خود سرگردان داروخانه‌های کشور نشد.

نمکی ادامه داد: از دیرباز یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت داروسازی، بحث مواد اولیه دارویی بود. سال‌ها پیش که مسئولیت اداره این صنعت را در جایگاه‌های مختلف کشور داشتم، وقتی عزیزان ما در داخل کشور می‌خواستند اینترمدیت‌ها را از چین و هند وارد کرده، ‌ پردازش انجام دهند و به عنوان ماده مصرفی دارو به کارخانه‌های داروسازی تحویل دهند، با مقاومت‌های شدیدی روبروی شدند. صنعت داخل برای داروی ساخته شده مقاومت‌هایی می کرد که البته به‌جا هم بود. زیرا مشکلاتی وجود داشت.

وی افزود: باید توجه کرد که چین، هند و تمام تولیدکنندگان منطقه‌ای مواد اولیه دارو این دوره‌ها را پشت سر گذاشتند و یک شبه به همه چیز نرسیده‌اند. این برای صنعت دارویی کشور، هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است تا کمک کنیم که تولیدکنندگان بتوانند در داخل کشور مواد اولیه‌ای را تولید کنند که ما به آن‌ها نیاز داریم. چند دهه قبل یادم است که برخی دستگاه‌ها را نیاز داشتیم که نمونه‌های خارجی آن بسیار گران‌قیمت بود، ‌ اما گفتند تولیدکننده‌ای در اصفهان یکی از این ماشین ها را می‌سازد و من گفتم حتما از او بخرید. این بنیان ساخت ماشین‌سازی دارویی در کشور شد.

حمایت از تولید کننده داخلی، سرمایه‌گذاری برای آینده است

وزیر بهداشت تاکید کرد: حمایت از تولیدکننده داخل گرچه ممکن است در اوایل هزینه‌بر باشد، اما در دراز مدت سرمایه‌گذاری بزرگ ملی است. تولید کنندگان داروهای ساخته شده همراهی کردند، همدلی کردند و سرمایه‌گذاری کردند که امروز شاهد این تحول بنیادی در مواد اولیه دارویی کشور هستیم و به عنوان یکی از بزرگان تولید این مواد در منطقه شده‌ایم. همواره یکی از غصه‌هایم این بود که چرا یوسف مصری را به بازار برده‌فروشی  می‌بریم. چرا باید پتروشیمی داشته باشیم، بنزن را به عنوان عنصر در مواد اولیه دارویی داشته باشیم، اما این مواد را با ارزان‌ترین قیمت به کشورهای دیگر صادر کنیم و اینترمدیت را با ۱۰، ۲۰ و بعضا ۱۰۰ برابر قیمت وارد کنیم و فقط پردازش کنیم. گرچه این ارزش افزوده در گام اول کار درستی بود، اما نهایت کار این بود که به سمت حلقه‌های قبلی برویم که کار بزرگی است که عزیزان ما بعد از سال‌ها دارند در صنعت مواد اولیه کشور انجام می‌دهند.

نمکی ادامه داد: امسال که سال جهش تولید است، ‌ بسیار خرسندم که در یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تولید مواد اولیه گام نهادیم. تردیدی ندارم که ایران بزرگ و سرافراز با صنعتگران و دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان و عشاق اعتلای جمهوری اسلامی در آینده بسیار نزدیک به یکی از صادرکنندگان بزرگ مواد اولیه دارویی به همه دنیا با ارازان‌ترین قیمت و بهترین کیفیت مورد وثوق تولیدکنندگان جهانی بدل می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.