چین، دولت آمریکا را به اقدام تلافی جویانه بابت تصمیم در لغو در نظر گرفتن وضعیت ویژه برای هنگ کنگ در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر تصویب قانون جدید امنیت ملی این دولتشهر تهدید کرده است.

چین، آمریکا را به اقدام تلافی جویانه تهدید کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این هشدار از سوی چین در حالی مطرح شده که قانونگذاران در چین قانون جدید امنیت ملی برای هنگ کنگ را تصویب کردند که به مقام‌ها اجازه می‌دهد تا هرگونه اقدام در راستای تبانی خارجی، تروریسم، جدایی طلبی و خرابکاری در هنگ کنگ را سرکوب کنند. این قانون با مخالفت‌هایی در هنگ کنگ و بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا روبرو بوده است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین به اقدامات احتمالی در تلافی جویی علیه آمریکا در صورت لغو وضعیت ویژه این دولتشهر اشاره‌ای نکرده است.

روزنامه SCMP و شبکه خبری RTHK مستقر در هنگ کنگ گزارش کردند، قانونگذارن چینی به اتفاق این قانون را تایید کردند که چین می‌گوید برای تامین امنیت ملی ضرورت دارد اما بسیاری در هنگ کنگ نگران این هستند که رویکرد این قانون، محدود کردن آزادی‌های منحصر به فرد در این قلمرو باشد.

این قانون یک سال پس از آغاز اعتراضات ضد دولت چین در هنگ کنگ تصویب شد. این قانون از سوی منتقدان در هنگ کنگ تلاشی از سوی پکن برای به کنترل درآوردن این دولتشهر است.

چین تاکید دارد که این قانون برای هدف قرار دادن مشکل سازان تصویب شده و بر حقوق مدنی و آزادی‌ها و همچنین منافع سرمایه گذارها تاثیری نمی‌گذارد.

آمریکا تهدید کرده بود اگر قانون جدید امنیت ملی هنگ‌کنگ تصویب شود، وضعیت ویژه‌ تجاری را که برای این دولتشهر در نظر گرفته بود، لغو می‌کند.

دونالد ترامپ گفته دولتش حذف تمامی توافقاتی که باعث برقراری روابط ویژه هنگ‌کنگ با آمریکا از جمله با برخورداری از یک سری معافیت‌ها از کنترل‌های مربوط به برخی اقلام صادراتی شده بودند را آغاز می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.