سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه عامل بزرگ جلوگیری از تروریسم و تسری آن به دنیا جمهوری اسلامی ایران بوده و ما هزینه سنگینی در این راه داده‌ایم، گفت: سردار سلیمانی امنیت آفرین ترین فرد در دنیای معاصر بود.

ایران عامل اصلی جلوگیری از تروریسم و تسری آن است/ بورس مسکن تا پایان ماه فعال می‌شود

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه وارد شدن سهام عدالت در بورس سبب شده بخش اعظمی از ایرانیان با بازار سرمایه درگیر شوند  و با اشاره به تسهیل و کوتاه شدن پذیرش افراد در بورس از عرضه بلوکی پالایشگاه تبریز به ازای یک صندلی مدیریتی  و هم چنین عرضه یک صندلی بلوکی شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به بانک سپه در هفته آینده خبرداد و گفت: این دو واگذاری اعداد بسار بزرگی است و آثار زیادی خواهد داشت.

وی همچنین اعلام کرد: با صحبتی که با وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی داشتم عرضه اولیه هلدینگ سیمان تامین اجتماعی فردا چهارشنبه صورت خواهد گرفت.

بورس تا پایان تیرماه فعال می‌شود

ربیعی اظهار داشت: روز یکشنبه هم اولین جلسه تاسیس بورس املاک انجام شده و بنا بر اینست که همین ماه آغاز بکار کند و افراد حتی می توانند متری خرید کنند. این کمک می‌کند که نقدینگی‌ها جمع شود و از آسیب روانی به بورس جلوگیری کنیم.

سخنگوی دولت درباره جزئیات اقدامات صورت گرفته برای حمایت از مستاجران توسط دولت نیز خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم که کلیه اجاره‌نامه‌ها مربوط به املاک مسکونی که مدت آنها تا پایان مهر است، در صورتی که توافق بین موجر و مستاجر صورت نگیرد یک سال دیگر تمدید شود، همچنین تصمیم گرفته شد میزان اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد، در کلانشهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها نیز بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا نکند که البته این سقف است و الزامی نیست که حتما افزایش به این میزان باشد.

تورم انتظاری در مسکن

وی ادامه داد: بخشی از بازار مسکن مثل بازار ارز شده و تورم انتظاری است به طوری‌که علیرغم اینکه خریداری هم ندارد اما از لحاظ روانی بالا می‌رود. در حوزه مسکن نیز با چنین پدیده‌ای روبه‌رو بودیم. در راستای رصد و تهیه بانک مسکن الزامی شد که کلیه خرید، فروش، پیش فروش و پیش خریدها در سامانه ثبت و کد رهگیری گرفته شود. این اقدام بسیار کمک می‌کند که آمار و اطلاعات و همچنین افزایش نرخ‌ها به منطق اقتصادی بازگردد.

وی گفت: تصمیماتی دیگری هم داریم که بستر می خواهد حمایت های وامی را باید بتونیم انجام دهیم. تامین منابع باید از نظام بانکی انجام شود. برای عبور از این شرایط سخت که می دانیم برای کارمند و کارگر تامین اجاره و افزایش ان سخت است با تکمیل مسکن مهر تا پایان ۹۹ کمک خواهیم کرد. ۷۰ هزار واحد فقط دعوای حقوقی دارد که خواهد ماند.

 مجازات برای نزدن ماسک

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره مجازات رعایت نکردن دستورالعمل الزامی شدن استفاده از ماسک هم گفت: اولین اقدام این است که خدمات به این افراد ارائه نخواهد شد به طور مثال در مترو و یا پاساژها اجازه ورود نخواهند یافت اما اینکه این قوانین و مقررات دارای حکم قضایی شوند در حال بررسی است. خستگی ناشی از آثار روانی کرونا باعث شد هنجارشکنی بهداشتی صورت بگیرد اما با اعلام خطرهایی که شده است بالای ۸۰ درصد مراعات را دوباره تجربه خواهیم کرد.

ایران عامل اصلی جلوگیری از تروریسم و تسری آن است

سخنگوی دولت در واکنش به اینکه دولت آمریکا جمهوری اسلامی ایران را تروریست نامیده، اظهار داشت: دولت آمریکا نه در یک موقعیت قانونی و نه در جایگاهی  اخلاقی است که  مصادیق تروریسم را تعیین. هیچ مرجعی هم این مسئولیت را به  آنها ندارد. آنها نه تنها از ترور  حمایت می کنند که خود تروریست هستند واضح ترین نمونه و مصداق آن ترور سردار سلیمانی است. هدف آمریکا فشار به مردم ایران است. توصیه می‌کنم همه کتاب خاطرات بولتن را مطالعه کنند که از ترامپ نقل کرده من به مردم ایران فشار می آورم  و به آنها سختی می‌دهم تا دولتشان تسلیم خواست من شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: ما بزرگترین دشمن گروه‌های افراطی در منطقه بودیم و هزینه‌های سنگینی هم پرداختیم. اگر آمریکا از تروریسم حمایت نمی‌کرد میلیونها نفر در منطقه ما آواره نمی شدند. عامل جلوگیری از تروریسم و تسری آن به دنیا ایران بوده و ما هزینه سنگینی دادیم. سردار سلیمانی امنیت آفرین‌ترین فرد در دنیا بود.

وی گفت: دنیا در مقابل یک پدیده نامتعارف بنام ترامپ  قرار گرفته ما استقلال کشورمان را حفظ و از این مقطع نیز عبور خواهیم کرد.

مزایای راهبردی خط لوله گوره-جاسک

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح لوله‌گذاره گوره- جاسک و اینکه طرح مذکور چه ویژگی دارد که رهبری و رئیس جمهوری آنرا استراتژک‌ترین پروژه کشور نامیده‌اند گفت:  این طرح هم وجه اقتصادی دارد و هم مزیت ژئوپولوتیک دارد و آثار اجتماعی هم خواهد داشت. هزار کیلومتر خط لوله برای انتقال یک میلیون بشکه نفت است. و ۵ ایستگاه تلمبه‌زنی، تاسیسات ذخیره سازی در غرب جاسک با ۱۰ میلیون بشکه ظرفیت  ایجاد و یک و نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت می‌گیرد.

ربیعی خاطرنشان کرد: دو پالایشگاه جدید و چند پروژه در جاسک اجرا می‌شود که به اشتغال و محرومیت زدایی منجر خواهد شد. ۸۵۰ میلیون دلار وفقط لوله گذاری است ۹۵ درصد تجهیزات را در داخل خواهیم ساخت

وی افزود: یک مسئله هم بحث استراتژیک است برای ما فرصت دسترسی به سمانه های انتقال را داشته باشیم و امنیت اقتصادی را فراهم کنیم. انتقال نفت و سرعت انتقال برای خریداران مزیت ایجاد می کند. این یادگاری خواهد بود برای آینده منطقه.

مالیات بر خانه‌های خالی از ماه آینده

سخنگوی دولت درباره زمان اجرای طرح مالیات بر مسکن خالی نیز با اشاره به اینکه دولت اختیاری به سازمان مالیات داد و در آینده نزدیک سامانه‌ای در وزارت راه راه‌اندازی خواهد شد که به سازمان مالیات وصل می‌شود که اطلاعات داده شود، گفت: با مدل ارتباطی که به وجود آمد و به وجود آمدن سامانه، پیش‌بینی ما این است که از ماه آتی راه‌اندازی خواهد شد.

دچار تورم ونزوئلایی نشدیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور دولت درباره مهار گرانی و هرج مرج قیمت‌های افسار گسیخته گفت: ما مدام درگیر این چالش بوده‌ایم و باید بگویم تحریم‌های ۹۴ قابل مقایسه با امروز نیست و نمی توانیم آنرا نادیده بگیریم.

وی تاکید کرد: تحریم ها تمامی مبادی ورود ارز به کشور را مسدود کرده. زمانی ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم که ۱۴ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی بود اما درامد ما کاهش پیدا کرده و ما باید هم کشور را سرپا نگه داریم و هم قیمت ها را کنترل کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی هم نهایت تلاش خود را برای کنترل نقدینگی کرده اما دهه ها سیاستهای تورمی که نقدینگی ایجاد کرده خود را در بازارهای مختلف نشان می‌دهد. خیلی ها پیشب‌ینی می‌کردند ما ابر تورم منزوئلایی خواهیم داشت. ما انیرا خواندیم و شنیدیم. اما ما تلاش خود را برای تامین کالاهای اساسی و دارو انجام دادیم.

وی گفت: بخشی از رخدادها هم سوداگری و ایجاد تورم انتظاری است. ما به سمت استقراض از بانک مرکزی نرفتیم که برای سالهای آینده بدهی ایجاد کنیم. ما از طریق افزایش سرمایه و فروش اوراق تامین کردیم. اساسا موافق با این ایده که بگوییم یلگی وجود دارد نیستیم. فشار زیاد است اما ما موفق خواهیم شد. میدانیم افزایش ها مردم را به رنج انداخته وقتی سفره مردم کوچک می شود ما هم در رنجیم. قطعا ما بیشتر از منتقدان میدانیم چه خبر است اما آنها دلایل علی را نمی گویند.

سخنگوی دولت درباره حواشی ایجاد شده برای جمعیت امام علی با توجه به اینکه تعطیل شده است و اینکه آیا دولت حمایت می‌کند، یا خیر گفت: درجریان علت بازداشت نیستم اما بر اساس شنیده‌ها از وزارت کشور بحث آدم‌ها مطرح است نه جمعیت.

وی گفت: اگر قرار است جمعیتی تعطیل شود قاعده دارد و بحث افراد با قوه قضائیه است. به طور عمومی سیاست ما حمایت از جمعیت‌های مردم نهاد است و  مساعدت خواهیم کرد، همانطور که گفتم بحث افراد یک طرف است وجمعیت یک بحث دیگر است. مددجویان فراموش نخواهند شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

ربیعی در مورد زمان همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با دیگر صندوق ها و اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور که اعلام کرده که دولت قول داده در ۶ ماهه دوم سال مجددا افزایش حقوق ها را بازنگری کند، با بیان اینکه من از آن قول خبری ندارم، اظهار داشت: 

دیروز با وزیر محترم رفاه صحبت کردم حقوق بازنشستگان به ۲ میلیون و صد رسیده است که با بن و مسکن به سقف مورد نظر بازنشستگان نزدیک خواهیم شد. در هیئت امنای سازمان قرار است مطرح شود و تلاش خود را می‌کنند این انتظارات را برآورده کنند.

وی تاکید کرد: از ابتدای کار تامین اجتماعی تا سال ۸۴ یک و نیم میلیون و از ۸۴ تا الان سه و نیم میلیون بازنشسته داریم. این سازمان باید خود را اداره کند، دولت در این زمینه تدبیر کرده است. من این اطمینان را به بازنشستگان می‌دهم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره سرنوشت لایحه همه پرسی در مورد نظارت استصوابی در دولت و تکلیف آن با مجلس اصولگرای یازدهم پرسید، گفت: من می‌خواهم مسئله را طبیعی کنم. نظارت استصوابی همواره مورد مناقشه سیاسی و حقوقی بوده یک عده‌ای نظارت را استطلاعی می‌دانستند برخی استرجاعی و برخی استصوابی. این مناقشه جایی باید تمام شود و مناسب‌ترین راه این بود که به ذهن رئیس جمهور و رسید که می‌شود به رای مردم گذاشت.

ربیعی افزود: برای اینکه انرژی گرفته نشود به کمیسیون حقوقی دولت ارجاع شده و لایحه در دست بررسی است. اجازه دهید در مورد اینکه  مجلس چه برخوردی خواهد کرد پیشاوری نکنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نامه یکی از اعضای کابینه و توصیه او به پژوهشکده نفت برای استخدام داماد رئیس جمهور نیز اظهار داشت: من از این موضوع اطلاعی ندارم اما تا آنجا که می‌دانم ایشان رشته اش مرتبط با نفت است و قبل از ازدواج هم با این پژوهشگاه همکاری داشته.

بنای دولت همکاری صمیمانه برای عبور از مشکلات مردم است

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود در آغاز این نشست با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مورد ضرورت همکاری قوا گفت:  من در اینجا اعلام می‌کنم بنای دولت همکاری صمیمانه، همراهانه و هم افزا برای عبور از شرایط دشوار امروز و پاسخ به نیازها و حل مشکلات مردم است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: امروز آثار تخریبی تحریم‌های بی‌سابقه و همپوشانی آن با شروع بیماری کرونا را که فقط یک بیماری در عرصه پزشکی نیست و آثار عظیم اقتصادی- اجتماعی در همه دنیا داشته است،  می‌بینیم. در کنار آنها تهدیدهای بی‌سابقه‌ای که امروز باند حاکم بر کاخ سفید و آثار و علائم به حرکت درآوردن جریان‌های ناامن کننده داخل کشور را هم از سوی بدخواهان کشورمان مشاهده می‌کنیم.

ربیعی افزود: دولت هم در خط مقدم مقابله با تهدیدهای نظامی-امنیتی و فشار بی‌سابقه و خشن اقتصادی و همچنین سخت شدن زندگی مردم ناشی از این فشارها قرار دارد. در کنار این مساله، عملیات روانی گسترده هم در کشور صورت می‌گیرد.

من در اینجا اعلام می‌کنم بنای دولت همکاری صمیمانه، همراهانه و هم افزا برای عبور از شرایط دشوار امروز و پاسخ به نیازها و حل مشکلات مردم است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: امروز آثار تخریبی تحریم‌های بی‌سابقه و همپوشانی آن با شروع بیماری کرونا را که فقط یک بیماری در عرصه پزشکی نیست و آثار عظیم اقتصادی- اجتماعی در همه دنیا داشته است،  می‌بینیم. در کنار آنها تهدیدهای بی‌سابقه‌ای که امروز باند حاکم بر کاخ سفید و آثار و علائم به حرکت درآوردن جریان‌های ناامن کننده داخل کشور را هم از سوی بدخواهان کشورمان مشاهده می‌کنیم.

ربیعی افزود: دولت هم در خط مقدم مقابله با تهدیدهای نظامی-امنیتی و فشار بی‌سابقه و خشن اقتصادی و همچنین سخت شدن زندگی مردم ناشی از این فشارها قرار دارد. در کنار این مساله، عملیات روانی گسترده هم در کشور صورت می‌گیرد.

ایران در حال تبدیل شدن به یک کارخانه بزرگ تولیدی است

ربیعی با بیان اینکه امسال برای ما بحث صنعت و معدن قطعا متفاوت‌تر از گذشته است، گفت: با فشارهای تحریم صنعت ما مسیرهای جدیدی در ارتقا و توسعه پیدا کرده است و ما امسال واقعا نیازمند این جهش تولید بودیم و هستیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار داشت: خوشبختانه با ممنوع کردن بیش از ۲ هزار قلم کالای وارداتی، شرکت‌های دانش‌بنیان ما گسترش پیدا کردند و صنعت در عرصه‌هایی که جامعه نیاز داشته به حرکت جهش‌وار درآمده است.

وی اضافه کرد: به رغم فشارهایی که امروز در زندگی مردم وجود دارد و بخش اعظم و تاثیرگذار آن ناشی از تحریم‌ها است، رشد صنعت و معدن ما آینده نویدبخشی را برای اشتغال و فراوانی کالا پیش‌ روی ما قرار داده است و به اذعان بسیاری از کنشگران در حوزه تولید، ایران در حال تبدیل شدن به یک کارخانه بزرگ تولیدی است.

پیش بینی رشد ۱۰ درصدی در فولاد، ۱۲ درصدی مس و ۷۵ درصدی آلومینیوم

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تولید عمده محصولات کلیدی کشور در ۱۳۹۸ به‌گونه‌ای بوده که کنسانتره، آهن اسفنجی، فولاد خام، مس و گندله همه رشد داشته‌اند و برنامه ریزی برای سال ۱۳۹۹ صورت گرفته است. ما حداقل ۱۰ درصد در فولاد، ۱۲ درصد در مس و ۷۵درصد در آلومینیوم در سال ۱۳۹۹ باید به رشد کنیم چرا که در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در همین فصل اول سال هم، پایه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: امسال ما ۲/۲ میلیارد طرح افتتاح خواهیم کرد. ۷ طرح فولادسازی در حال تکمیل است و ۱۷ و نیم میلیارد تومان تولید فولاد در حال افتتاح است.

ربیعی با بیان این‌که وقتی نفت تحریم شد و ما از صادرات آن محروم شدیم، اظهار داشت: از ناحیه تامین ارز امروز مشکلی نداریم، ۲۰۰ طرح را با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان افتتاح خواهیم کرد. صادرات غیرنفتی ما هم افزایش یافته است.  

وی تاکید کرد: ۲۶ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق محروم بوده است. ما در الکتروگرافیکی در فولاد مشکلات داشتیم اما امروز تولید می‌کنیم.

عامل بالا رفتن آمار کرونا عادی شدن بیماری برای مردم است

ربیعی درباره جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: دکتر نمکی گزارشاتی را ارائه دادند، امروز داروهای ضدسرطان تولید شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به بالا رفتن مجددا تعداد مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا، گفت: گزارش‌هایی در جلسه ارائه شد مبنی بر این‌که استان‌هایی که وارد پیک شدند آمار ما را بالا برد، در ستاد کرونا مهم‌ترین عامل بالا رفتن آمار عادی شدن بیماری برای مردم عنوان شد.

وی تاکید کرد: مردم مراعات نمی‌کنند، بنا شد برخی از واحدهای خدمات دهنده عمومی اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشد، خدماتی ارائه ندهند.

ربیعی خاطر نشان کرد: یکی از علل شیوع، پنهان کردن بیماری است و برچسب زدن به فرد مبتلا است، باید فضای رسانه‌ای صورت گیرد که این یک بیماری است  و اگر طرف رعایت کند سلامت می‌شود، من آگهی ترحیمی در فضای مجازی دیدم که علت مرگ را هم در آگهی ترحیم هم می‌نوشتند خب این باید فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه داد: ۸۸ درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در اردیبهشت داشتیم که امروز ۲۰ درصد تنزل پیدا کرده است.

راه اندازی گشت کرونا

سخنگوی دولت تاکید کرد: وزارت بهداشت و قوه قضاییه گشت‌هایی خواهند داشت. بنا داریم وارد موج دوم در کشور نشویم تمرکز ما درحال حاضر  روی استان‌هایی است  که وارد پیک شدند یا اصلا تا حالا نشده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.