بروکسل امروز به میزبانی سازمان ملل و اتحادیه اروپا شاهد برگزاری کنفرانسی درباره کمک انسانی به سوریه است در حالی‌که دمشق این کنفرانس را به رسمیت نمی‌شناسد. در اجلاس امروز (سه‌شنبه) اتحادیه اروپا متعهد به پرداخت ۲.۳ میلیارد دلار برای حمایت از سوریه شد اما در عین حال شروطی را برای لغو تحریم‌ها گذاشت.

وعده‌های مالی به سوریه در نشست بروکسل

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از سایت شبکه المنار، جوزپ بورل،‌ مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری در حاشیه چهارمین کنفرانس بروکسل برای به اصطلاح "حمایت از آینده سیاسی و انسانی سوریه" گفت: اتحادیه اروپا متعهد به ارائه ۲.۳ میلیارد دلار برای سال جاری و سال آینده میلادی می‌شود، این کنفرانس تاکیدی است بر این ‌که ما هرگز بحران سوریه را فراموش نکرده و نخواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما تلاش‌های بین‌المللی را برای حل نزاع سوری براساس راه حل سیاسی زیر لوای سازمان ملل و از طریق مذاکرات ژنو منسجم خواهیم کرد، نه راهکار نظامی. ما از برگزاری نشست سومین کمیته قانون اساسی در ژنو هم حمایت می‌کنیم.  

بورل درباره تحریم‌های اروپایی در سوریه ادعا کرد: تحریم‌های اروپا غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهند هیچ تحریمی در زمینه پزشکی، انسانی و بهداشتی وجود ندارد.

به ادعای او،‌ عادی سازی روابط با سوریه و بازسازی تنها از طریق توقف خشونت‌ها علیه ملت و تغییر رویکرد نظام سوریه ممکن است.

در این کنفرانس هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم تاکید کرد: اپیدمی کرونا و در پی آن محدودیت‌ها در انتقال کمک‌های انسانی بر وخامت اوضاع سوریه افزود.

او در این کنفرانس که به ریاست مشترک اتحادیه اروپا و سازمان ملل به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: جهان امروز می‌تواند ثابت کند ملت سوریه را فراموش نکرده و آنچه در این کشور روی می‌دهد را نادیده نگرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان اضافه کرد: زندگی‌ میلیون‌ها تن به کمک‌ها به سوریه و انتقال آن از ترکیه و عراق وابسته است و باید قطعنامه ۲۵۰۴ شورای امنیت (که منجر به کاهش تعداد گذرگاه‌ها برای انتقال کمک‌ها به سوریه شد) ‌تمدید شود.

لزوم حمایت کشورهای هم‌جوار سوریه و همبستگی آنها از دیگر نکات مورد تاکید ماس بود.

او به پیشرفت امکان اعطای پناهندگی به تعداد زیادی از آوارگان سوری اشاره کرد.

ماس همچنین با تاکید بر لزوم توقف جنگ در سوریه، اشاره کرد: روند سیاسی که سازمان ملل مدیریت می‌کند تنها فرصت برای حفظ صلح دائمی است.

وزیر خارجه آلمان متعهد شد،‌ کشورش ۱.۵۸۴میلیارد یورو برای کاهش بار مشکلات در سوریه و کشورهای هم‌جوار اختصاص دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز از کمک نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلاری کشورش به سوریه خبر داد. 

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییترش مدعی شد: "آمریکا در پاسخ به بحران سوریه بیش از ۶۹۶ میلیون دلار کمک‌های بشردوستانه اضافی برای مردم سوریه اعلام کرده است. راهبرد امنیت ملی ما این پشتیبانی اساسی برای آوارگان را در اولویت قرار داده است".

او در پیام توییتری دیگرش ادعا کرد: "آمریکا بزرگترین اهدا کننده کمک‌های بشردوستانه است - هم در سوریه و هم در سراسر جهان است و این نشان دهنده ارزش‌های اصلی برای ماست و ریشه ما در سخاوت و کاهش درد و رنج بشر در هر زمان و هر کجا است". 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است که این کمک‌ها برای تامین غذا، آب آشامیدنی و تجهیزات پزشکی، اجرای برنامه‌های آموزشی و ارائه کمک‌های روانی به سوری‌ها به مصرف خواهد رسید. 

پیش از این، جیمز جفری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور سوریه خاطرنشان کرده بود که دولت آمریکا تا به امروز بیش از ۱۰.۶ میلیارد دلار به برنامه‌های کمک سوریه اختصاص داده است و به «بزرگترین» اهدا کننده در نوع خود تبدیل شده است.

اما باید یادآوری کرد، واشنگتن تحریم‌های جدیدی علیه دمشق بر اساس قانون سزار اعمال کرده است.

از طرف دیگر،‌ وزارت خارجه قطر اعلام کرد، این کشور متعهد شد کمک‌های انسانی بیشتر به سوریه به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار داشته باشد.

این وزارت‌خانه در توییتر نوشت، کل کمک‌های انسانی قطر به سوریه به دو میلیارد دلار می‌رسد. این تعهد جدید در کنفرانس بروکسل مطرح شد که سازمان ملل در تلاش برای جمع‌آوری حدود ۱۰ میلیارد دلار کمک انسانی برای سوریه است.

در آستانه برگزاری این کنفرانس بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل بر موضع‌گیری کشورش نسبت به کنفرانس‌های بروکسل تاکید کرد و گفته بود: این نشست‌ها تنها اقدامات نمایشی و تبلیغاتی در راستای خدمت به برنامه‌های کشورهای برگزار کننده آنها هستند.

وی افزوده بود: آنها تلاش می‌کنند با سیاسی کردن اقدامات انسانی شروط خود را به سوریه تحمیل کنند اما سوریه هرگونه نشست یا طرحی را که بدون حضور و هماهنگی کامل با آن برگزار شود، به رسمیت نمی‌شناسد و بار دیگر از سازمان ملل می‌خواهد در چنین کنفرانس‌هایی شرکت نکند تا از نقش شفاف خود حفاظت کرده و استانداردهای اقدام انسانی را رعایت کند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.