ثبت ملی کارخانه نخریسی مشهد، مرمت و احیای خانه قاجاری پیشه‌وران در مشهد و مرمت مسجد جامع دوره تیموری نیشابور خبرهایی است که در این بسته خبری از مشروح آن مطلع می‌شوید.

 از ثبت ملی کارخانه نخریسی مشهد تا مرمت مسجد جامع دوره تیموری نیشابور

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر از ثبت ملی کارخانه نخریسی مشهد به شماره ۳۲۸۴۱ در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: کارخانه قدیمی نخریسی مشهد از جمله میراث صنعتی شهر مشهد ویکی از مهم‌ترین نمونه‌های بجای مانده از دوره آغاز صنعتی شدن در زمان پهلوی اول در ایران است که معماری آن نیز برگرفته از شیوه‌های ساختمانی کارخانه های صنعتی است.

وی با بیان اینکه کارخانه قدیمی نخریسی در شهر مشهد و در چهارراه نخریسی، تقاطع خیابان هفده شهریور و فدائیان اسلام قرار دارد، ادامه داد:کارخانه نخریسی و نساجی خسروی، اولین و بزرگ‌ترین کارخانه در خراسان و شرق کشور بوده که به سبک جدید و دارای ماشین‌آلات مختلف نخریسی و نساجی بوده است. تاسیس این کارخانه در سابقه  اقتصادی  شهر مشهد اثرات مطلوبی گذاشته است، زیرا با جذب حدود هزار نفر کارگر، به‌طور مستقیم سهم عمده‌ای در زمینه اشتغال بوجود آورده بود.

مرمت و احیای خانه قاجاری پیشه‌وران در مشهد

خانه تاریخی پیشه‌وران به عنوان یک از بناهای تاریخی پر اهمیت از دوره قاجار در شهر مشهد است که به شماره ۱۳۳۶۵به ثبت ر سیده است،   این خانه تاریخی تحت حفاظت و نظارت میراث فرهنگی و در اختیار شهرداری منطقه هشت مشهد قرار دارد، اکنون با توافق بین میراث فرهنگی و شهرداری در حال مرمت است.

مالکیت خانه تاریخی پیشه‌وران در گذشته خصوصی بوده و در اختیار سید مرتضی حسینی قرار داشته است، پیش از آن متعلق به خانواده پیشه وران بوده است. موقعیت این بنا در محدود مرتبط با مجموعه حرم امام رضا(ع)   و در میانه محدود محصور میان سه محور اصلی خیابان‌های خسروی نو (دیالمه)، آخوند خراسانی و امام خمینی (ع) واقع شده است.

نزدیکی این بنا به مجموعه حرم امام رضا(ع) و نیز معماری همگن این بنا با معماری سنتی خانه‌ها در بافت تاریخی مشهد و سبک سکونت سنتی مردم این شهر سبب توجه فراوان به این بنا شده است.

اگرچه از تاریخچه و سیر تحولات این بنا جز موارد محدودی مستندات شفاهی، اطلاع دقیقی در دست نیست اما شهرت بنا و نام آن به خاندان ساکن آن با نام شجره «پیشه‌وران» منسوب است. که گمان می‌رود از جمله اصناف و قشر بانفوذ ساکنان محله بوده باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به آغاز طرح مرمت و احیای خانه پیشه وران گفت: طرح مرمت و احیاء خانه پیشه‌وران پس ازبررسی در سه جلسه کمیته فنی و دو جلسه شورای فنی در تاریخ  ۳۰ آذر ۹۸ به تصویب رسید.

مکرمی فر به کاربری تعریف شده برای این خانه تاریخی پس از مرمت اشاره  و اظهار کرد: کاربری پذیرایی سبک برای این خانه تاریخی پس از مرمت مصوب شده است.

وی با بیان این که خانه پیشه‌ وران به صورت مشارکت با بخش خصوصی مرمت و احیای می‌شود، تصریح کرد:هزینه  مرمت و احیای این اثر تاریخی۶۰۰میلیون تومان برآورد شده است.

خانه تاریخی پیشه‌وران در خیابان آخوند خراسانی ۵ پلاک ۴۲ قرار دارد و اولین مورد از کاربری بخشی خانه‌های تاریخی است که با توافق بین میراث فرهنگی و شهرداری به سرمایه گذاری بخش خصوصی واگذار شده است و هم اکنون در حال اجرای عملیات مرمت و احیاست.

مسجد جامع دوره تیموری نیشابور مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ‌رضوی گفت: مرمت مسجد جامع دوره تیموری نیشابور به زودی آغاز می‌شود.

ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر افزود: در دیدار با حجت الاسلام یعقوبی امام جمعه نیشابور و  حجت الاسلام موسوی‌فر رئیس هیئت امنای مسجد جامع نیشابور مقرر شد این اثر تاریخی به صورت مشارکتی مرمت شود.

وی ادامه داد: برابر بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، در بخشی از پایه‌ها و دیوارهای شبستان و ایوانی شمالی و جنوبی، رطوبت شدید به قسمت‌های بالایی نفوذ کرده که برای جلوگیری از آسیب به این بنای تاریخی ارزشمند باید عایق کاری در بخشی از پشت بام انجام، کانال دفع رطوبت و زه‌کشی در صحن حیاط  و پای دیوار ایجاد شود.

مکرمی‌فر افزود: اعتبار مورد نیاز برای این عملیات مرمتی ۴ میلیارد ریال است که حدود ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی و  ۲ میلیارد ریال با مشارکت هیات امنای مسجد هزینه خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی با اشاره به مرمت‌های قبلی این اثر تاریخی ارزشمند یادآورشد: پیش از این در سال ۹۱ و ۹۲ مبلغ هفت میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و استحکام بخشی مسجد جامع توسط میراث فرهنگی تخصیص و هزینه شده است.

مکرمی‌فر به اهمیت مسجد جامع نیشابور اشاره کرد و گفت: این مسجد متعلق به دوره تیموری است و در سال ۸۹۹ هجری به همت پهلوان علی کرخی فرزند بایزید ساخته شده است.

وی افزود:مسجد جامع نیشابور از جمله مساجد دو ایوانی با حیاط مرکزی است که چهار شبستان بزرگ در پیرامون حیاط مرکزی قرار دارد.

مکرمی‌فر به کاربری فعلی مسجد جامع و پویایی این اثر تاریخی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار گیری ستاد اقامه نماز استان، بیشترین تعداد نمازگزار به نسبت جمعیت شهرها در مسجد جامع نیشابور به اقامه نماز می‌پردازند. ‌

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.