اردبیل- خشک‌سالی‌های مستمر در چندین سال گذشته عرصه را برای ساکنان شهری و روستایی خلخال در استان اردبیل تنگ کرده است و باوجود تلاش مسئولان برای تأمین نیازهای آب اما هم چنان مردمان این شهرستان با کمبود آب مواجه هستند.

خلخال تشنه مدیرت منابع آبی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: کمبود آب و تشنگی بسیاری از مردم روستایی و عشایری تاکنون بارها صدای اعتراض نمایندگان این استان را درآورده است .

بشیر خالقی نماینده مردم خلخال و کوثر در همین راستا اظهار می‌کند: ۲۳  روستای این شهرستان با مشکل شدید کمبود آب شرب مواجه بوده و آب این روستاها از طریق تانکرهای سیار آب‌رسانی تأمین می‌شود.

وی معتقد است که اردبیل روی منابع آب نشسته و سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می‌کند و لذا تشنگی مردم به بی‌توجهی و فقدان برنامه‌ریزی بازمی‌گردد.

تأثیر منفی خشک‌سالی

در همین راستا رئیس شرکت آب و فاضلاب روستایی خلخال خشک‌سالی و اثرات منفی آن بر روی منابع آبی و چاه‌ها را علت کمبود آب می‌داند و می‌گوید: سال گذشته بیش از ۴۰ روستای این شهرستان از طریق تانکرهای آب‌رسانی سیار این شرکت تأمین شد.

محمد دیباج لطیفی افزود: تأمین آب شرب پایدار مناطق کم آب روستایی هم چون مناطق مانند روستای عشایر نشین طویستان را نیازمند اجرای طرح‌های مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی با استفاده از منابع آبی مطمئن و پایدار شهرستان عنوان می‌کند.

وی اظهار می‌کند: ادامه خشک‌سالی در منطقه تأثیر منفی بر روند آب منابع تأمین‌کننده آب شرب ازجمله چشمه‌ها و رودخانه‌های روستاها و مناطق عشایر نشین این شهرستان داشته است.

مشکل مدیریتی

کمبود آب در این شهرستان حتی موجب شده تا امام‌جمعه شهرستان خلخال نیز در برابر بی‌برنامگی در این راستا موضع بگیرد.

حجت‌الاسلام کریم اسدی،  بابیان اینکه مدیر منابع آب استان در گزارش خود مدعی افتتاح و بهره‌برداری ۴۸ سد در استان شده اظهار می‌کند: کدام سد در خلخال مورد بهره‌برداری قرارگرفته؟ کدام زیرساخت اشتغال در روستاهای شهرستان خلخال در دستور کار قرارگرفته است؟

تأمین آب شرب پایدار مناطق کم آب روستایی هم چون مناطق مانند روستای عشایر نشین طویستان نیازمند اجرای طرح‌های مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی با استفاده از منابع آبی مطمئن و پایدار  است

وی می‌افزاید: نبود زیرساخت اشتغال، خاکی بودن جاده‌های روستایی، عدم ساخت و بهره‌برداری از سد در خلخال و نبود زیرساخت گردشگری، کمبود آب شرب در روستاها نمونه‌هایی از محرومیت جنوب استان اردبیل است.

وی اصلی‌ترین مشکل در محرومیت شهرستان خلخال را مشکل مدیریتی و کج‌سلیقگی مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط می‌داند  می‌گوید: مسئولان باید پاسخگو باشند که چه اقدامی در خصوص رفع مشکلات مردم انجام دادند؟

فشار اندک آب در شبکه توزیع

از روستاها و مناطق محروم که خارج شویم و به شهر خلخال برسیم باوجود امکانات شبکه توزیع آب اما این شهر نیز با مشکل کمبود آب مواجه است.

متأسفانه بسیاری از مردم که در نقاط بالادست شهر سکونت دارند از فشار و کمبود آب گلایه داشته و کمبود آب موجب افزایش نارضایتی آن‌ها شده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل بابیان اینکه متأسفانه میزان هدر رفت آب روستایی استان به ۳۵ و نیم درصد رسیده است بیان کرد: با اعمال پروژه‌های اصلاح شبکه‌های آب‌رسانی روستایی طبق برنامه اعلام‌شده از سوی شرکت آب و فاضلاب باید میزان هدر رفت آب روستایی سالانه ۱.۵ درصد کاهش یابد که لازمه تحقق این مسئله نیازمند تأمین اعتبار از محل اعتبارات استانی است.

کمبود اعتبارات استانی

تقی رستمی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آب‌رسانی روستایی در شهرستان‌ها بستگی نحوه توزیع اعتبارات استانی از سوی فرمانداران برای اجرای این طرح‌ها دارد بیان می کند: متاسفانه اعتبارات استانی  پاسخ گوی تامین هزینه پرئژه های بزرگ نیست.

وی با بیان اینکه بودجه سالانه با توجه به پایین بودن سطح درآمد شرکت در هیچ شرایطی محقق نمی‌شود، می افزاید: به‌دلیل پایین بودن مصرف آب در روستاهای استان بویژه شهرستان‌های خلخال و کوثر به دلیل استفاده از سایر منابع آبی در دسترس، درآمد حاصل از فروش آب منبع درآمدی مطمئنی برای تامین هزینه‌های جاری این شرکت نیست.

وی ضمن اشاره به مشکل کمبود آب در بیشتر روستاهای واقع در منطقه نیمه گرمسیر بخش خورش رستم خلخال اظهار کرد: اجرای طرح مجتمع آب‌رسانی در منطقه چشمه پرآب روستای لرد از توابع بخش شاهرود خلخال در دستور کار این شرکت است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل مشکل کمبود آب شرب در روستای طویستان در بخش خورش رستم را ناشی از مشکل تأمین منابع پایدار آب دانست و گفت: این روستا دارای شبکه آب‌رسانی آب شرب مناسب است ولی از مشکل تأمین آب پایدار رنج می‌برد که در صورت تأمین ۱۰۰ لیتر آب از این چشمه توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل این شرکت نسبت به احداث مجتمع آب‌رسانی و تأمین آب ۳۳ روستای کم آب بخش خورش رستم و بخشی از شهر هشجین اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.