کرمان- از همان روزی که بیماری کرونا در دی‌ماه سال گذشته بر روی کشور سایه انداخت خنده نیز از لبان کسبه و به‌ویژه محصول استراتژیک استان کرمان و پسته رخت بر بست.

پسته کرمان خندان نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: شیوع کرونا با تعطیلی بازار و عدم استقبال مردم از خرید خشکبار و تنقلات رقم خورد اما بیشترین ضرر را انسداد مرزها به تجار وارد کرد زیرا اجازه صادرات کالا را از آن‌ها گرفت و در حال حاضر بسیاری از محصولات و به‌ویژه محصولاتی مانند پسته در انبارها در حال خاک خوردن است.

سال ۱۳۹۶ به دلیل خشک‌سالی‌های حادث‌شده محصول چندانی برای صادرات به بازارهای خارجی وجود نداشت و از همین رو شاهد افزایش قیمت نجومی پسته در بازار بودیم اما بسیاری از تجار که درصدد بودند با افزایش صادرات در سال ۹۷ این حضور کمرنگ در بازار های جهانی را جبران کنند اما شاید تصورش را نمی‌کردند که کرونا این فرصت را از آن‌ها بگیرد.

متأسفانه صادرکنندگان پسته این روز ها عمده مشکلات بازار پسته را در بی‌ثباتی نرخ ارز، بسته شدن مرزها  و تعهد برای بازگشت ارز و سخت شدن جابجایی پول در بانک‌ها می‌دانند.

سایه کرونا بر تجارت

در همین راستا یکی از صادرکنندگان پسته در کرمان به ما می‌گوید: متأسفانه تحریم‌ها و حالا نیز شیوع بیماری کرونا و در ادامه آن مشکلات ارزی مشکلات صادرکنندگان را چندین برابر کرده است.

سید عباس موسوی بابیان اینکه حجم مرسولات صادراتی کاهش‌یافته و شرایط برای صادرت با مشکلات فراوانی روبروست  می افزاید: گذشته از انسداد مرزها که تقریباً میزان صادرات به‌ویژه محصولات غذایی را به صفر رساند از طرف دیگر به دلیل وجود تحریم‌ها لذا در ارسال محصول توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با مشکل جدی مواجه هستیم.

وی بیان می‌کند: زمان ارسال مرسوله بسیار طولانی شده و لذا به دلیل اینکه مشکلات ارزی نیز به‌تازگی به این موضوع اضافه‌شده لذا خواب پول و زمان بازگشت نقدینگی پروسه طولانی را طی می‌کند که صادرات را برای صادرکننده مقرون‌به‌صرفه نشان نمی‌دهد.

وی بابیان اینکه نوسانات ارزی و از طرفی تعهد ارزی برای بازگرداندن ارز و هم‌چنین انسداد مرزها موجب شده تا حجم بسیاری از محصولات در انبارها خاک بخورد ادامه می دهد: یکی از مشتریان پر و پا قرص محصولات ایران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بودند که کرونا فرصت صادرات را از بین برد.

بلاتکلیفی بازرگانان

وی بابیان اینکه از سال گذشته بلاتکلیفی غیرقابل‌پیش‌بینی بر این حوزه و تجار سایه انداخته است می‌افزاید: خیلی از محموله ها در بنادر بلاتکلیف ماندند و حتی خیلی از بارها به علت کرونا از مقاصد برگردانده شدند و در گمرکات کشور بلاتکلیف ماندند و با خطر فسادپذیری روبرو شدند.

وی بابیان اینکه اگر دولت در راستای حمایت از صادرکنندگان قدمی برندارد و راه را برای صادرات هموار نسازد به‌طور حتم خسارت‌های بیشتری به این حوزه وارد خواهد شد اذعان می کند: متأسفانه در حال حاضر صدها تن محصول در انتظار هموار شدن مسیر صادرات است و هنوز بسیاری از تجار محصولات سال گذشته را موفق به فروش نشدند چه برسد که بخواهند بر روی محصولات تولیدی امسال برنامه‌ریزی کنند.

خیلی از محموله ها  در بنادر بلاتکلیف ماندند و حتی خیلی از بارها به علت کرونا از مقاصد برگردانده شدند و در گمرکات کشور بلاتکلیف ماندند و با خطر فسادپذیری روبرو شدند

ضرورت حمایت از صادرکنندگان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در همین راستا رونق مجدد صادرات پسته را نیازمند زنجیره‌ای از اقدامات می‌داند و می‌گوید: در نشست مشترک با اعضای انجمن پسته کرمان  بحث تشکیل فراکسیون کشاورزی برای حمایت از محصولات مهم تولیدی کشور به‌ویژه محصولات ارزآور در دستور کار آینده مجلس قرار دارد.

 محمدرضا پور ابراهیمی  می‌گوید: به‌منظور حمایت از صادرکنندگان در بحث حمل‌ونقل، موضوع حمل‌ونقل ریلی و امکان صادرات به کشورهای اروپایی از مرز ترکیه را در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار خواهیم داد.

وی بابیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی طی سال‌های اخیر برای ساماندهی و حمایت از موضوع محصولات کشاورزی مشمول صادرات اتفاق افتاده می‌افزاید: البته این اقدامات نیازمند توجه بیشتر نسبت به گذشته است.

حل مشکلات ارزی

وی هم‌چنین با اشاره به مشکلات و معضلاتی در موضوع تعهد ارزی برای صادرات پسته ابراز می‌کند: بعد از جلسه‌ای در استان کرمان با دعوت و حضور رئیس‌کل بانک مرکزی انجام شد، شاهد اتفاقات مثبتی هستیم که امکان تسویه ارز ناشی از صادرات پسته به روش تسویه از طریق سامانه ثنا، تسویه از طریق واردات و عرضه محصولات در داخل کشور و امکان تهاتر با واردکنندگان به‌صورت دریافت ریال در داخل و تحویل ارز در خارج فراهم‌شده که نسبت به تعهدات گذشته شرایط بهتری فراهم کرده است.

پور ابراهیمی تصریح می‌کند:  البته این شرایط باید به‌تدریج با عادی شدن وضعیت اقتصادی در بحث تحریم‌ها به سمت سال‌های قبل حرکت کرده و موضوع رفع تعهد ارزی باشد به‌صورت کاملاً تعریف‌شده‌ای در سال‌های گذشته در دستور کار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.