مجری طرح پنبه در کشور در جریان بازدید از مزارع نشایی پنبه رشتخوار با اشاره به بحران کم‌آبی گفت: کشت نشایی پنبه، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب را به همراه دارد.

کشت نشایی پنبه مصرف آب را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم هزار جریبی  در جریان بازدید از مزارع نشایی پنبه رشتخوار، کاهش زمان کاشت، داشت و برداشت، نقش موثر کشت پنبه در رعایت تناوب زراعی،کاهش ۸۰ درصدی مصرف بذر، برداشت زودرس و افزایش راندمان تولید را از مهمترین مزایای کشت نشایی پنبه عنوان کرد و افزود: برداشت محصول پنبه به صورت کشت نشایی بعد از ۹۰ روز انجام می‌شود.
وی ادامه داد: راندمان تولید کشت نشایی پنبه، سه هزار و ۶۰۰ کیلوگرم وش در هر هکتار است که تفاوت بسیار با کشت عادی که میزان برداشت در آن یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم وش در هکتار است دارد.
مجری طرح پنبه کشور، با بیان اینکه کشت نشایی پنبه ویژه فصل تابستان است، گفت: کاهش ۲۰ تا ۳۰ روزه ماندگاری گیاه در زمین، صرفه جویی ۱۵ تا ۲۰ درصدی در مصرف آب، کاهش مصرف بذر از ۴۰ به ۶٫۷ کیلوگرم، تراکم یکنواخت نشا در مزرعه و حذف یک مرحله کنترل آفت از مزایای کشت نشایی گیاهان زراعی است.
مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار نیز گفت: کشت نشایی پنبه به صورت آزمایشی در مزارع رشتخوار اجرا و بیش‌ از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته است.

محمود اعظمی افزود: در کشت نشایی، بذرها در محیط دیگری پرورش یافته و تبدیل به نشا می‌شوند و سپس به زمین مورد نظر منتقل می‌گردند ولی در روش رایج کشت پنبه، بذرهای محصول به زمین پاشیده می‌شوند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.