مجموعه تله‌فیلم «بیا از گذشته حرف بزنیم» به کارگردانی؛ حمید نعمت‌الله، نویسندگی؛ معصومه بیات و تهیه‌کنندگی؛ محمدرضا شفیعی، محصول سال ۱۳۸۷ است. فصل اول این مجموعه تله‌فیلم عنوان بهترین فیلم، فیلم‌نامه و کارگردانی پنجمین جشنواره فیلم رضوی را در سال ۸۸ از آن خود کرد.

بازی در این فیلم برایم دعای مستجاب بود

زهره‌کهندل/

 مجموعه تله‌فیلم «بیا از گذشته حرف بزنیم» به کارگردانی؛ حمید نعمت‌الله، نویسندگی؛ معصومه بیات و تهیه‌کنندگی؛ محمدرضا شفیعی، محصول سال ۱۳۸۷ است. فصل اول این مجموعه تله‌فیلم عنوان بهترین فیلم، فیلم‌نامه و کارگردانی پنجمین جشنواره فیلم رضوی را در سال ۸۸ از آن خود کرد. تاکنون ۹ قسمت از این تله‌فیلم ساخته شده است. در قسمت نخست این مجموعه، سه زن سالمند به قصد زیارت و سیاحت عازم شهر مشهد می‌شوند و در آنجا اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد که این سفر را به یادماندنی می‌کند. ماجرای قسمت نخست این مجموعه از این قرار است که خانم محمدی در شرف جدایی از همسرش، آقای ناصری قرار دارد و در راه سفر به مشهد با دو خانم مسن بیوه به نام‌های خانم خازنه و جواهری آشنا می‌شود. آن‌ها به ذکرخیر از همسران مرحومشان می‌پردازند و پس از مطلع شدن از اوضاع زندگی خانم محمدی سعی می‌کنند او و همسرش را آشتی دهند. با ورود آقای ناصری به مشهد، سوء‌تفاهم بین او و خانم محمدی از بین می‌رود و در نهایت مشخص می‌شود که آقای ناصری همرزم پسران خانم خازنه و خانم جواهری بوده و این آشنایی هدیه‌ای از جانب خداوند است. با استقبال از این تله‌فیلم، قسمت‌های بعدی این مجموعه هم ساخته می‌شود و این سه زن علاوه بر مشهد به دیگر مناطق ایران هم سفر می‌کنند و شرح کشمکش‌های میان این سه مادر و رابطه‌شان با یکدیگر روایت می‌شود.

«پوراندخت مهیمن» یکی از بازیگران اصلی این مجموعه است که در هر ۹ سری این تله‌فیلم‌ها حضور داشته است. از او با نقش‌آفرینی خوب خود در نقش «خانم محمدی» در قسمت اول این مجموعه تله‌فیلم در نخستین جشنواره تلویزیونی جام جم، قدردانی شد. با این بازیگر پیشکسوت درباره خاطرات نقش‌آفرینی‌اش در فصل اول این مجموعه که در مشهد و حرم مطهررضوی گذشت، گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

شما یکی از بازیگران اصلی مجموعه تله‌فیلم «بیا از گذشته حرف بزنیم» بودید، چطور به این گروه اضافه شدید؟

کارگردان این مجموعه آقای حمید نعمت‌الله وقتی کار را به من پیشنهاد کردند و قبول کردم، گفتند که اولین انتخابشان برای این نقش بودم. وقتی این پیشنهاد به من شد و درباره قصه فیلم توضیح دادند، بدون معطلی پذیرفتم و همکاری بسیار خوبی با هم داشتیم. پس از اینکه کار تمام شد، آقای نعمت‌الله گفتند که چه انتخاب خوبی داشتم و از نتیجه کار راضی بودند. ایشان کارگردان بسیار خوب و توانمندی هستند و بسیاری از بازیگران علاقه‌مند به همکاری با این فیلمساز هستند و خوشبختانه برای من این شرایط همکاری مهیا شد. آقای نعمت‌الله به شدت در خروجی اثر وسواس دارند و دقت فراوانی در مراحل پس از تولید داشتند که یکی از دلایل توفیق این مجموعه، همین موضوع است. بازی در این مجموعه به‌ویژه قسمت اولش، برای من توفیق بزرگی بود، چون من عاشق حضرت‌رضا(ع) و حضرت معصومه(س) هستم و معجزات فراوانی از این بزرگواران در زندگی‌ام دیده‌ام. وقتی فیلم‌نامه مجموعه «بیا از گذشته حرف بزنیم» را خواندم و دیدم که فیلم در مشهد ضبط دارد، از شدت خوشحالی سر از پا نمی‌شناختم.

از قسمت اول این مجموعه هم استقبال خوبی شد به طوری که پس از ۱۰ سال، بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیون بازپخش شده است؟

همین‌طور است. این مجموعه آن‌قدر با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده بود که به دفعات از شبکه‌های مختلف تلویزیون بازپخش شد. برای من سابقه نداشته است که در مجموعه‌ای چنین پرمخاطب بازی کنم. قسمت اول این اثر که در مشهد می‌گذشت و اوایل دهه ۹۰ پخش شد، مورد استقبال مردم قرار گرفت و هنوز هم وقتی از تلویزیون بازپخش می‌شود، مردم آن را دوست دارند. اینکه یک‌ تله‌فیلم بیش از ۴۰ بار از تلویزیون پخش شود، نشان از موفقیت بالای آن اثر دارد.

وقتی درباره نقش با شما صحبت کردند و فیلم‌نامه را خواندید، شخصیت خانم محمدی و قصه این زن‌ها چقدر برایتان جذابیت داشت؟

بسیار زیاد. من نقش محوری را در همه قسمت‌های این مجموعه بازی می‌کردم. خانم محمدی، زنی بود که شخصیت مهربان و باگذشتی داشت و بسیار با این نقش مأنوس شدم. احساس کردم که می‌توانم از پس این نقش بربیایم و آن طور که کارگردان می‌خواهد و به دل مردم بنشیند، نقش‌آفرینی کنم. شخصیت خانم محمدی در این مجموعه دارای ابعاد مختلفی شامل مادر خوب و همسر فداکاری بود و با وجود دلخوری‌هایی که برایش پیش آمده بود، شوهرش را دوست داشت. این شخصیت یک زن ایرانی فداکار و مهربان بود و نقش‌آفرینی آن برایم جذابیت داشت.

فصل اول این مجموعه تله‌فیلم در مشهد کلید خورد، وقتی متوجه شدید که قرار است فیلم‌برداری کار در مشهد و حرم امام‌رضا(ع) باشد چه واکنشی داشتید؟

من آن‌قدر عاشق مشهد هستم که وقتی متوجه شدم لوکیشن کار مشهد است، سر از پا نمی‌شناختم و بهترین خبری بود که به من می‌دادند. سفر به مشهد و بازی در این مجموعه برای من یک دعای مستجاب بود و  سفری جان‌افزا را برایم رقم زد. فراموش نمی‌کنم شب‌هایی که در حرم امام‌رضا(ع) فیلم‌برداری داشتیم، انرژی مضاعف می‌گرفتم. شب‌ها حرم خلوت‌تر می‌شد و تا نزدیکی ضریح مطهر برای زیارت می‌رفتیم و نمی‌دانید که چقدر لذت‌بخش بود. خدا خانم شهابی را رحمت کند، با هم به نزدیکی ضریح می‌رفتیم و آنجا نماز می‌خواندیم. واقعاً آن لحظات برای من ماندگارترین لحظات زندگی‌ام است. همیشه حسرت چنین زیارت دلچسبی را داشتم و لطف خدا و حضرت رضا(ع) شامل حالم شد. بیشتر فیلم‌برداری قسمت اول این مجموعه در حرم مطهر و خیابان‌های اطراف حرم بود. تصورش هم برایم لذت‌بخش است تا چشم می‌گرداندیم، گنبد طلایی آقا در نگاهمان می‌نشست.  

فیلم‌برداری در مشهد چقدر طول کشید؟

فکر می‌کنم حدود ۴۰ روز شد. در واقع یک چله‌نشینی قشنگ را با این کار در مشهد داشتیم. بازی در فیلم «بیا از گذشته حرف بزنیم» برایم خاطره ماندگاری شد که هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. هر روز صبح چشمم را در شهری که دوست داشتم باز می‌کردم. قدم زدن در خیابان‌های شلوغ اطراف حرم هم به من آرامش می‌داد و حس خیلی خوبی داشتم. احساس می‌کردم خدا چقدر مرا دوست دارد که اکنون در این شهر دارم فیلم بازی می‌کنم. به نظرم این حکمت خدا بود که برای این نقش انتخاب شوم. گویی غیر از انتخاب کارگردان، مورد لطف خداوند هم بودم که توفیق بازی در یک فیلم معنوی نصیبم شد.

یعنی بازی در این مجموعه تله‌فیلم، جزو بخت‌های خوب شما در بازیگری بوده است؟

دقیقاً همین‌طور است. من در زندگی‌ام عنایات زیادی از حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س) دیده‌ام. من از خواهر امام‌رضا(ع) شفا گرفتم و همیشه با این بزرگواران حرف می‌زنم و آرام می‌شوم. آرزوی من این است که بار دیگر پیشنهاد فیلمی به من بشود که مرتبط با حضرت‌رضا(ع) یا حضرت معصومه(س) باشد تا بتوانم در حد خودم به این بزرگواران ادای دین کنم. امیدوارم دوباره بتوانم در مشهد کار کنم و در جوار بارگاه منور حضرت رضا(ع) حضور پیدا کنم.

به نظر شما دلیل اینکه ساخت فیلم و سریال‌های مرتبط با حضرت رضا(ع) در سال‌های اخیر کم شده است، چیست؟

به نظرم کم‌لطفی است. وقتی این‌قدر از ولی‌نعمتمان معجزه می‌بینیم، کم‌لطفی ما هنرمندان است که این‌ها را به تصویر نمی‌کشیم. وقتی به حرم امام‌رضا(ع) مشرف می‌شوید روحتان تازه می‌شود و از نظر معنوی، حال بهتری پیدا می‌کنید. اگر به ائمه‌اطهار(ع) وصل شویم دنیا و آخرتمان را می‌سازیم. آرزویم این است که کارگردانی زنگ بزند و بگوید که قرار است فیلم یا سریالی در مشهد بسازیم و اسم من هم میان بازیگرانش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.