بنابر آمارهای موجود، حدود ۱۲ هزار بیمار دیابتی در خراسان رضوی زندگی می‌کنند؛ این درحالی است که در روزهای اخیر تعدادی از این افراد برای تهیه انسولین قلمی دچار مشکلات جدی شده‌اند.

سرگردانی ادامه‌دار بیماران دیابتی برای تهیه انسولین

بنابر آمارهای موجود، حدود ۱۲ هزار بیمار دیابتی در خراسان رضوی زندگی می‌کنند؛ این درحالی است که در روزهای اخیر تعدادی از این افراد برای تهیه انسولین قلمی دچار مشکلات جدی شده‌اند.

•         جست‌وجوی داروخانه به داروخانه

والدین یکی از بیماران دیابتی با گلایه از این قضیه می‌گوید: چند سالی است که تهیه انسولین قلمی چالشی برای مبتلایان شده؛ حتی سهمیه‌بندی شدن و یا ایجاد داروخانه‌های منتخب هم نتوانسته تأثیری در حل این معضل داشته باشد. برای تهیه انسولین سهمیه‌بندی که حتی کفاف نیاز بیمار را نمی‌کند ناگزیریم به چندین داروخانه منتخب مراجعه کنیم تا شاید پنج انسولین قلمی تهیه کنیم.

شهروند دیگری نیز ضمن تأکید بر کمبود انسولین اظهار می‌کند: بیش از ۱۳ سال است انسولین مصرف می‌کنم، اما همیشه مشکلی برای تهیه این دارو داشته‌ایم؛ از تأیید بیمه‌ها تا سهمیه‌بندی و حالا هم کمبودش. این درحالی است که مصرف به‌موقع و به میزان تعریف شده برای مبتلایان ضرورت دارد و چنانچه به موقع مصرف نکنیم دچار مشکل شده و ضمن لرزش دست و پاها تعادلمان به هم می‌خورد و با تشدید مشکلات بی‌هوش می‌شویم؛ البته خوشبختانه من تاکنون تا این حد مشکل نداشتم.

وی همچنین می‌افزاید: چند سالی است که تنها زندگی می‌کنم و با درآمد اندکی که داشتم سعی کردم دارویم را به‌موقع تهیه و مصرف کنم تا دچار مشکل نشوم؛ اما اینک با کمبود انسولین نگرانی‌هایم بیشتر شده، چرا که شیوع کرونا سبب شده نتوانیم با خیال آسوده و مکرر به درمانگاه مراجعه کرده و قندمان را کنترل کنیم و یا به چندین داروخانه برای تهیه دارو سر بزنیم؛ استرس سبب افزایش عوارض دیابت می‌شود و بیماران نباید تنشی داشته باشند.

*درد نایابی دارو

مدیر درمان‌وآموزش بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان با اشاره به روند رو به رشد دیابت در خراسان رضوی و مشهد اظهار می‌کند: بنابر بررسی‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده، میانگین جمعیت مبتلایان به دیابت در این استان بیش از میانگین جهانی و حتی کشوری است. البته به دلیل شیوع کرونا بررسی مجددی برای ارزیابی میزان تغییرات انجام نشده. در استان سن مبتلایان به دیابت نوع ۲ به‌شدت رو به کاهش است؛ چنان‌که در سال‌های گذشته غالب مبتلایان به این نوع دیابت به طور میانگین حدود ۴۵ ساله بودند اما درحال حاضر این عدد به ۳۵ سال رسیده است. استرس، تغییر سبک زندگی همانند افزایش مصرف فست‌فود و کم‌تحرکی را می‌توان از علل این امر دانست.

دکتر فرهاد رجب پور درباره مشکلات تهیه انسولین نیز می‌گوید: امروزه دیگر بحث کمبود یا گرانی این دارو مطرح نیست بلکه قضیه نایابی انسولین قلمی است. در روز گذشته بیماری داشتیم که با قند حدود۶۰۰ مراجعه کرده، وقتی علت را جویا شدیم می‌گوید چند روزی است نتوانستم انسولین تهیه کنم. این درحالی است که انسولین قلمی کالایی ضروری برای بیماران محسوب می‌شود و خودرو و یا فلان کالای تجملاتی نیست که بگوییم امروز مصرف نشد فردا تهیه می‌کنم. نکته دیگر اینکه هر گاه در بازار محصولی اختلال و کمبودی رخ می‌دهد به سرعت در این زمینه شاهد گسترش بازار سیاه هستیم؛ در تهیه انسولین قلمی نیز همین مسئله رخ داده است، به طوری که بیماران ناچارند هر قلم انسولین را که به طور معمول ۸-۷ هزار تومان تهیه می‌کردند به قیمت حدود۶۰ هزارتومان بخرند.

وی همچنین با اشاره به مزایای این‌گونه انسولین در برابر سایر گونه‌های همین دارو خاطرنشان می‌کند: به دلیل اینکه دُز این گونه انسولین قابل تعیین است، مصرف آن برای سالمندان و اطفال مبتلا که باید چند بار ترزیق انجام دهند آسان‌تر است، همچنین انسولین قلمی به انسولین فیزیولوژیک بدن نزدیک‌تر است و اثرگذاری بهتری دارد. اگر بیماران نتوانند این نوع را تهیه کنند، ناگزیر خواهند بود به سراغ مصرف انسولین تزریقی بروند درحالی که در تعیین دز مورد نیاز با مشکل مواجه خواهند شد و این روند استفاده را دشوار می‌کند.

خبرنگار: محبوبه علی پور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.