رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد گفت: مجموعه ارزشمندی افزون بر ۱۰۰ نسخه خطی و چاپ ‌سنگی نفیس مربوط به حضرت رضا(ع) شامل تألیفات، احادیث و روایات و شرح و حاشیه آن در کتابخانه وزیری یزد از کتابخانه ‌های وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می ‌شود.

کتابخانه وزیری یزد گنجینه ای از آثار خطی منسوب به امام رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا ملک ‌ثابت ۷ نسخه از این مجموعه ارزشمند را مربوط به اثر ارزشمند خطی «عیون اخبارالرضا(ع)» عنوان کرد.
وی «صحیفه الرضا(ع)» را که در سال ۹۶۶ ق، به قلم عبدالله‌ بن عبدالکریم به خط نسخ کتابت شده قدیمی ‌ترین نسخه خطی در این مجموعه ارزشمند عنوان کرد که از کتب معتبر شیعه به شمار می رود و شامل مجموعه روایاتی است که امام رضا(ع) از اجداد پاکشان از حضرت رسول(ص) روایت کرده ‌اند.
ملک ثابت «رساله ذهبیه» منسوب به امام رضا(ع) و ترجمه آن را از دیگر آثار ارزشمند خطی این کتابخانه دانست و توضیح داد: این رساله از نفیس ترین و گرانبهاترین مواریث اسلامی در زمینه دانش پزشکی بوده و به طور مختصر مشتمل بر رشته ‌هایی از علوم پزشکی مانند علم تشریح، زیست‌ شناسی(بیولوژی)، وظایف ‌الاعضاء(فیزیولوژی)، علم ‌الامراض(باکتریولوژی)، بهداشت فردی، دانش شیمی و تغذیه است که بخش زیادی از طب پیشگیری را نیز بیان می ‌کند.
وی همچنین «فوائدالرضویه» را یکی از نسخه‌ های ارزشمند این گنجینه عنوان کرد که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی ‌محمد وزیری به کتابخانه وزیری اهدا شده است. اثری که شرح حدیث «رأس‌الجالوت» تألیف «قاضی سعید قمی» بوده و به خط نستعلیق ۲۲ سطری کتابت شده است.
رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد در ادامه، به برخی کتاب های چاپ‌ سنگی اشاره کرد و کتاب «تحفة الرضویه» اثر نوروز علی ‌بن محمدباقر بسطامی را از مهم‌ ترین آثار چاپ سنگی درباره امام رضا(ع) عنوان کرد که در کتابخانه وزیری نگهداری می شود و در سال ۱۲۸۸ ق در تهران در چاپخانه آقا میرزا علی ‌اکبر به خط نسخ چاپ شده است.  
ملک‌ ثابت همچنین به برخی دیگر از آثار موجود در کتابخانه وزیری اشاره و تصریح کرد: «ک‌اش‌ف ال‌ن‌ق‌اب ف‌ی ت‌ف‌س‌ی‌ر ع‌ی‌ون ال‌رض‌ا(ع)»، ‌ «فقه الرضا(ع)» منسوب به علی ‌بن موسی الرضا(ع)، ‌ «ف‌ردوس ال‌ت‌واری‌خ»، جلد دوازدهم «بحارالانوار» از م‌ح‌م‌د باقرب‌ن م‌ح‌م‌دت‌ق‌ی مجلسی و کتاب «احتجاج»، آثار ارزشمندی است که نسخه‌ های نفیسی از آن ‌ها در کتابخانه وزیری یزد وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می‌ شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.