همزمان با ایام دهه کرامت، به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی کتابخانه تخصصی سادات افتتاح شد.

کتابخانه تخصصی سادات افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در این مراسم افتتاحیه که امروز در گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: این مرکز در ایام دهه کرامت ۵۰ ویژه برنامه تدارک دیده است که برخی از این برنامه ها در حجم متعددی توسط گروههای مختلف و نمایندگی این بنیاد در قم در حال اجراست.
وی افتتاح کتابخانه تخصصی سادات را یکی از برنامه های این مرکز در ایام دهه کرامت برشمرد و گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، مقرر شد دو کتابخانه تخصصی در حوزه های وقف و سادات راه اندازی شود که افتتاح کتابخانه تخصصی سادات امروز انجام شد و در نظر داریم در آینده ای نزدیک کتابخانه تخصصی وقف را نیز راه اندازی کنیم.
این مقام مسئول، ادامه داد: حدود ۲۰ اثر با محوریت وقف به همت گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی منتشر شده است که در صدد جمع آوری تمامی آثار منتشر شده با موضوع وقف هستیم و در نظر داریم این آثار را در کتابخانه تخصصی وقف به تمامی محققان و پژوهشگران ارائه دهیم.
وی افزود: گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در مجموع ۱۵ سال فعالیت خود، در عرصه های گوناگون مجموعه آثاری با موضوعات سادات، مهاجرت، جاگیری و حرکتها، مزارات، طرح طوبی و... را به جامعه علمی عرضه کرده است.
مرویان حسینی تصریح کرد: با افتتاح کتابخانه تخصصی سادات، محققان و پژوهشگران می توانند با مراجعه به این کتابخانه از آثار ارزشمند آن بهره مند شوند.
رویکرد ما در بحث سادات و مفاخر اسلامی تمدنی است
غلامرضا جلالی مدیر گروه انساب و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نیز درادامه این مراسم، رویکرد پژوهشهای این مرکز در حوزه سادات و مفاخر اسلامی را رویکردی تمدنی دانست و گفت: این گروه همانطور که از نامش پیداست، مباحث پژوهشی تدوین دانشنامه مشاهیر مشهد؛ تدوین دانشنامه مزارات ایران؛ تشجیر انساب امامزادگان و نسب شناسی سادات را دنبال می کند.
وی دانشنامه مزارات ایران را یکی از کارهای پژوهشی گروه انساب و مفاخر اسلامی بنیاد ذکر کرد و گفت: این اثر به معرفی ۴۵۰۰ شخصیت همچون پیامبران، امامزادگان، عرفا و قدمگاه‌های کشور می‌پردازد و این کتاب که پیش بینی شده است در ۲۰ جلد تهیه و تدوین شود، به عنوان اولین شناسنامه مزارات، نه تنها در ایران، بلکه در جهان اسلام نیز بی‌مانند است.
مدیر گروه رجال و انساب به استفاده از منابع اصیل نسب‌شناسی سده‌های دوم تا پنجم اشاره کرد و افزود: این منابع اطلاعات نابی درخصوص مسائل سادات ایران، حیات و مدفن آنان و طبقه‌بندی جغرافیای ایران است.
وی خاطر نشان کرد: تا کنون بیش از ۲۰۰ اطلس تاریخی تهیه و تدوین شده است و سال ۱۴۰۰ سرآغاز جدیدی برای اطلس جهانی خواهد بود. این اطلس جهانی میتوانند ارتباطات سادات را با ایران قوام ببخشد.
این پژوهشگر ادامه داد: در بحث سادات رویکرد ما تمدنی است و بحث مطالعات سادات یکی از حوزه های مطالعاتی است که در این حوزه به دنبال توان بخشی تمدن نوین اسلامی آگاهانه هستیم.
وی خاطر نشان کرد: حوزه های مطالعاتی گوناگونی در حوزه سادات و مفاخر اسلامی داریم که می تواند مورد استفاده دانش‌های مرتبط با این موضوع باشد. از جمله آن می توان به «تاریخ تشیع»، «ایران شناسی» و «اسلام شناسی» اشاره کرد.
جلالی افزود: این دانش همانند ابزاری است که در میدان عمل و گفتمان های فرهنگی در سطح جهان اسلام می تواند نقش آفرین باشد از همین رو جاذبه هایی با توجه به مرکزیت آستان قدس رضوی می تواند قدرتی را در اختیار ما قرار دهد که برای ساماندهی این مجرا مفید است.
وی تصریح کرد: در کنار این نگاه ما باید دانش‌های تمدنی هم داشته باشیم، بخشی از این دانش ها به عهده حوزه و بخشی نیز بر عهده دانشگاه است که از ترکیب این دو مرکز می توانیم هدف کلانی را دنبال کنیم؛ این هدف فراموش شده، ابر دانش تمدنی نام دارد.
این پژوهشگر ادامه داد: در ابر دانش تمدنی که درغرب وجود دارد، تمام جهات علوم و اصول موضوعی دانش ها جهت دهی می شود و از این مجرا آنان قدرت پیدا کرده و خیلی راحت تولیدات جهان را به نام خود مصادره می‌کنند و حتی به آنان جهت می دهند.

منبع:آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.