به مناسبت فرارسیدن میلاد امام رضا(ع) برای نخستین بار امکان دانلود رایگان بیش از ۳۰۰ نسخه خطی گنجینه مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از طریق وب سایت این مؤسسه فراهم شد.

امکان دانلود رایگان ۳۰۰ نسخه خطی کتابخانه ملی ملک فراهم شد

به گزارش قدس آنلاین،  مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران در ادامه برگزاری برنامه های دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری «ماه هشتم» ویژه دهه کرامت، نسخه دیجیتال کامل ۳۰۲ رساله منتخب گنجینه خطی خود متعلق به ادوار مختلف تاریخی را شب گذشته بر روی وب سایت این مؤسسه قرار داد.  
این آثار در قالب جدولی همراه با عنوان رساله، پدیدآور، موضوع و لینک دانلود بر روی وب سایت کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www.malekmuseum.org قرار گرفته است.  
عموم استادان، دانشجویان و محققان داخلی و خارجی در قالب این خدمت جدید مجازی امکان دسترسی آسان به منتخبی از آثار گنجینه خطی ملک در محورهای موضوعی دینی، ادبی، تاریخی، فلسفه، عرفان، پزشکی، نجوم و هنر در گستره فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی را دارند.  
نسخه های خطی زیارت نامه امام رضا(ع)، ترجمه ذهبیه، الصحیفه الرضویه، القصیدهالتائیه فی مدح الرضا و همچنین فقه الرضا، با موضوع این امام همام در محورهایی مانند پزشکی، احادیث شیعه، شعر عربی و... در بین این آثار به چشم می خورد.  
همچنین آثاری از بزرگان، مشاهیر و دانشمندان کشور همچون شیخ بهایی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، عطار نیشابوری و... در بین رساله های خطی این مجموعه دیجیتال وجود دارد.  
حدود ۲۰ هزار نسخه و رساله خطی در کتابخانه ملی ملک که یکی از شش کتابخانه مهم کشور در حوزه نسخه ‌های خطی است، نگهداری می شود که در پرتوی سنت حسنه وقف به ویژه نیک اندیشی زنده یاد حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف این مجموعه گردآوری شده است.  
در گذشته پژوهشگران تنها امکان بررسی تصویر ۱۰ تا ۱۵ برگ از این نسخه ‌ها را در وب‌ سایت کتابخانه و موزه ملی ملک به منظور سفارش داشتند، اما در حال حاضر با توجه به گسترش دامنه خدمات غیرحضوری و مجازی این موقوفه در دوران مقابله با بیماری کرونا می توانند نسخه کامل این آثار منتخب را دانلود و ذخیره کنند.  
اهل علم و پژوهش برای بررسی و دانلود رایگان نسخه دیحیتال این آثار می توانند به لینک http://malekmuseum.org/multimedia/download/۱۸/ مراجعه کنند.  
کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) قرار دارد. خدمات این موقوفه فرهنگی با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی همچنان به‌ صورت غیرحضوری ارائه می ‌شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.