کارشناس امور مذهبی گفت: حرم امام رضا(ع) فضایی است که انسان را به عرش خداوند متصل می کند. آنچه امروز جامعه ما به آن محتاج است مهربانی و عطوفت نسبت به یکدیگر است، موضوعی که در زندگی امام رضا بسیار پررنگ است.

زیارت امام رضا(ع) انسان را به عرش خدا متصل می‌کند/رأفت امام رضایی نیاز مبرم امروز جامعه ماست

قدس آنلاین: دهه کرامت ده روز مابین ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا(ع) است. دهه کرامت یک موهبت الهی است تا ما از آن برای تحکیم کرامت انسانی بهره ببریم. خداوند در قرآن می‌فرماید: «ولقد کرمنا بنی‌آدم». همچنین دهه کرامت فرصتی برای تزکیه نفس و پیشرفت آدمی برای حصول درجه‌های والای انسانی است.

زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) و زحماتی که ایشان در راه رسیدن به برادر و امام خود متحمل شدند به ما درس برادری و اخوت می‌دهد. ایشان جان خود را در راه برادری و اخوت بذل کردند و ما می‌دانیم یکی از مهمترین مسائلی که پیامبر اکرم(ص) همواره بر آن تأکید داشتند همین مسئله برادری و پیمان مودت و اخوت بود؛ مسئله‌ای که مایه کرامت انسان است.

آخرین روز دهه کرامت و شاهروز این دهه سالروز ولادت شمس الشموس حضرت علی بن موسی الرضاست که به همین مناسب حجت الاسلام عیسی رجبی کارشناس امور مذهبی در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضایل و مناقب ایشان پرداخت وگفت: روایاتی که در باب فضیلت حضرت علی بن موسی الرضا علیه الصلاة والسلام نقل شده نسبت به سایر اهل بیت به جز امام حسین علیه السلام بسیار عجیب است؛ یعنی ما دو امام داریم که نسبت به فضایل زیارتی و شخصیتی این دو بزرگوار بسیار عجیب است.

حجت الاسلام عیسی رجبی افزود: یکی از مهمترین روایاتی که در باب زیارت حضرت رضا علیه السلام داریم این است که فرموده‌اند هرکس امام رضا را زیارت کند گویی خداوند را در عرش زیارت کرده است. خوب این روایات و سخن جز در مورد امام حسین درباره هیچ کدام از ائمه گفته نشده است. روایتی دیگر داریم که حضرات فرموده اند زیارت کردن ما اهل بیت مانند زیارت کردن رسول الله است ولی زیارت امام حسین و امام رضا علیهم السلام مانند زیارت خداوند در عرش است. خوب از اینجا فضیلت زیارت این بزرگواران مشخص می شود و یعنی همانطور که بین خداوند خالق و مخلوقات بسیار فاصله است بین زیارت این دو بزرگوار با سایر ائمه نیز فاصله است و حرم امام رضا فضایی است که انسان را به عرش خداوند متصل می کند.

کارشناس امور مذهبی با نقل یک حدیث دیگر از امام موسی کاظم علیه السلام در باب فضیلت امام رضا ادامه داد: حضرت می‌فرماید وقتی روز قیامت فرا رسد چهار نفر از اولین و چهار نفر از آخرین بر عرش خداوند می‌نشینند. چهار نفر اولین حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت عیسی و چهار نفر از آخرین وجود نازنین پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است، سپس سفره ای پهن می‌شود که همه زائرین اهل بیت دور آن می نشیند که نزدیکترین و بالاترین مرتبه زائرین در بین زائران متعلق به زائرین فرزندم علی بن موسی الرضاست.

وی در ارتباط با آداب زیارت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در روز تولد ایشان گفت: همانطور که در نماز یک سری مقدمات و اذکار و اوراد وجود دارد در مسئله زیارت هم یک سری آداب و مقدمات و ادعیه وجود دارد. انسان وقتی زیارت امام رضا ویا هر یک ازائمه که می‌خواهد برود باید از ابتدا قصد مَزور را بکند، غسل کرده و وضو بگیرد و در مسیر ذکر بگوید تا وقتی وارد حرم مطهر می شود قلب او کاملا آماده باشد و از این زیارت بهره کامل ببرد نه اینکه توجه ما تنها به در و دیوار حرم و تزئینات آن معطوف باشد. بنابراین مهمترین چیز در زیارت آماده کردن دل است.

حجت الاسلام رجبی در ادامه به تبیین کرامات امام رضا(ع)در زمان حیات و پس از آن پرداخته و تصریح کرد: از امام جواد(ع)سؤال شد که چرا پدر بزرگوار شما رضا نام گرفته‌اند؟ ایشان فرمودند به این خاطر است که تمام مخلوقات از ایشان راضی بوده‌اند. ما اگر داستان ضامن آهو و نیز داستان‌های مختلفی که در مورد پناه بردن برخی حیوانات به حرم ایشان را بپذیریم این نشان دهنده آن است که حضرت رضا در جلب رضایت مخلوقات یک شخصیت ویژه هستند. وقتی امام رضا به شهادت می رسند حتی خود مامون به خاطر آرامشی که امام از خود در طول زندگی نشان داده بودند، گریه می‌کند. نمونه‌های بسیاری از عطوفت و رأفت امام رضا نسبت به محبین ذکر شده است تا حدی که ایشان به امام الرئوف ملقب شده‌. علت توجه اینهمه زائر به حرم ایشان چه چیزی جز این مقام و جایگاه و عطوفت و رأفت می‌تواند باشد؟ همه این زوار گوشه ای از کرامت و رأفت امام رضا(ع) را تجربه کرده‌اند که با سختی، پای پیاده و با هزینه های زیاد از سراسر کشور و حتی دنیا برای زیارت ایشان حرکت می‌کنند.

این کارشناس امور مذهبی در باب الگو و نمونه های عملی درسیره حیات حضرت رضا(ع) برای زندگی امروز ما گفت: یکی از مهمترین دروسی که از حیات امام رضا می‌توان گرفت همین عطوفت و رأفت ایشان است. آن چیزی که امروز جامعه ما به آن محتاج است مهربانی و عطوفت نسبت به یکدیگر است، موضوعی که در زندگی امام رضا بسیار پررنگ است. اگر در روزهای سخت کنونی که از یک طرف بیماری کرونا وجود دارد و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی عموم مردم را با خود درگیر کرده است، مسئول و غیر مسئول و مدیر و غیر مدیر عطوفت و رأفت امام رضایی را به کار ببند زندگی مردم زیبا خواهد شد و همچنین اگر این رویه در خانواده‌های ما رواج داشته باشد، جامعه‌ای زیباتر خواهیم داشت. در روایت داریم که فرموده‌اند وقتی انسان‌های به یکدیگر رحم می‌کنند موج رحمت و رأفت بر آنها نازل می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.