امسال حرم رضوی میزبان خیل عظیمی از دلهای عاشقان امام رئوف بود؛ آن‌هایی که به دلیل شیوع کرونا امکان حضور در بارگاه حضرتش را نداشتند اما مجاوران حرم نایبان این عاشقان بودند.

دل‌های عاشقان همه سوی مشهد است/ نیابتی به وسعت یک جهان

به گزارش قدس آنلاین، دهه کرامت همیشه در مشهد حس و حال خاصی برای زائران و مجاوران دارد؛ حس و حالی که با هیچ چیز در این دنیا قابل مقایسه نیست؛ در سال‌های گذشته عاشقان امام رئوف در هر جای جهان که بودند، سعی می‌کردند در چنین روزهایی خود را به مشهدالرضا برساند و با حضور در حریم قدس رضوی، عرض ارادتی به امام رئوف داشته باشند.

اما امسال شرایط متفاوت است و شیوع ویروس کرونا که تمام جهان را تحت‌الشعاع قرار داده، وضعیت قرمز در برخی از شهرها از جمله مشهد باعث شده تا خیلی‌ها امکان حضور در صحن و سرای حرم رضوی را نداشته باشند و مراسم حرم مثل همیشه با حضور پرشور زائران برگزار نشود.

این روزها حال همه زائران را شاید در این بیت شعر بتوان خلاصه کرد: «هرگز نمیرد آنکه دلش جلد مشهد است، حتی اگر بال و پرش را جدا کنند»؛ امسال خیلی از مشهدی‌ها به نیابت از اقوام و دوستان خود در شب میلاد امام رضا (ع) به حرم رضوی مشرف شدند. هر گوشه حرم را که نگاه می‌کردی، خیلی‌ها با تلفن‌های همراه در حال مکالمه تلفنی بودند و با نگه داشتن تلفن روبروی پنجره فولاد امکان زیارت مجازی را برای عاشقان حضرتش فراهم می‌کردند.

زائرانی که فرصت حضور در حریم ملک پاسبان رضوی را داشتند نیز باید شرایط خاصی را رعایت می‌کردند، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک هنگام حضور در حرم رضوی، همراه داشتن ادعیه و جانماز شخصی از جمله مواردی بود که زائران باید رعایت می‌کردند. خادمان سلامت در ابتدای ورود زائر به حرم با محلول ضدعفونی کننده را در اختیار زائر قرار می‌دهند، همچنین در صحن‌های حرم اگر کسی ماسک نداشته باشد، به آنها ماسک می‌دادند.

مهرهای حرم رضوی در این ایام تعویض و مهرهای سنگی جایگزین شده تا امکان ضدعفونی را داشته باشند؛ همچنین در فواصلی مهرها تعویض و مهرهای جدید جایگزین می‌شد.

البته خیلی عظیمی از زائرانی که در حرم حضور داشتند از ماسک استفاده می‌کردند و در کلام برخی از زائران می‌شنیدیم که می‌گفتند از وقتی رهبری بر زدن ماسک تأکید کردند، ما نیز مصمم‌تر از قبل این دستورات بهداشتی را رعایت می‌کنیم.

امسال حضور زائران در حرم به حضور در صحن‌های این آستان مقدس محدود شده بود و به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رواق‌ها و روضه منوره بسته بود.

خیلی‌ها نیز از طریق امواج، دل را به پنجره فولاد گره زدند و حضرتش را از راه دور زیارت کردند. برنامه‌های حرم رضوی نیز همزمان از طریق نمایشگرهای پهن پیکر تعبیه شده در صحن‌ها، رسانه ملی و درگاه اینترنتی رضوی تی وی به صورت زنده پوشش داده شده تا همه زائران از این برنامه‌ها بهره مند شوند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.