طلاب جوان مشهدی از همسایگی با امامی می‌گویند که علاوه بر حال دل، هوای سبک زندگی‌شان در مدارس نزدیک حرم را هم تحت تاثیر قرار داده است.

طلبگی زیر سایه حضرت/ طلبه‌ها از سبک زندگی در مدارسی می‌گویند که چند قدمی حرم رضوی است

به گزارش قدس آنلاین، طلبه‌های مشهدی مورد عنایت ویژه‌ای هستند که زیر سایه امام مهربانی‌ها تحصیل می‌کنند و برای راه پر و پیچ و خم تبلیغ آماده می‌شوند. حالا این طلاب جوان از همسایگی با امامی می‌گویند که علاوه بر حال دل، هوای سبک زندگی‌شان در مدارس نزدیک حرم را هم تحت تاثیر قرار داده است.

همسایگی حضرت رضا (ع) ظرفیتی بی‌بدیل برای طلاب مشهدی

محمد رضوانی یکی از طلاب مدرسه علمیه سعادت است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: همجواری حضرت رضا(ع) برای طلاب مشهد یک ظرفیت علمی و معنوی محسوب می‌شود که طلبه مشهد می‌تواند از آن به خوبی بهره ببرد.

وی با بیان اینکه طلبه در کنار حرم از لحاظ معنوی به خوبی می‌تواند رشد پیدا کند و از لحاظ علمی از حضرت کمک بگیرد، می‌افزاید: طلبه‌ای که در کنار حرم باشد باید خود را برای بهره‌وری بیشتر از این فضای معنوی آماده کند و حق حرم از قبیل زیارت و توجه به این مضجع شریف را ادا کند.

رضوانی ادامه می‌دهد: امکان ندارد کسی در کنار حرم و طالب فیض باشد ولی از فضای معنوی علمی حرم حضرت رضا (ع) بی‌بهره بماند.

طلبه مدرسه علمیه سعادت با اشاره به امکانات مادی و معنوی طلاب مشهدی، می‌افزاید: امکانات مادی همچون اساتید خوب و امکانات تحصیلی بهتر در مشهد نشأت گرفته از وجود حضرت رضا(ع) در این شهر است.

وی ادامه می‌دهد: امکانات معنوی ناخودآگاه بر فرد اثر می‌گذارد و نورانیت بی‌بدیل حرم بر دل همسایه حضرت رضا (ع) می‌تابد.

تذکره حضرت برای همسایگی

رضوانی اضافه می‌کند: همسایگی حضرت رضا (ع) برای طلبه یک تذکره است تا از سبک زندگی رضوی و آثار آن از قبیل قناعت و اخلاق حسنه و تعامل با مردم، تخطی نکند.

طلبه مدرسه علمیه سعادت بیان می‌کند: وجود حرم حضرت رضا (ع) در مشهد یک زمینه است، زمینه برای فرد فراهم است و او چه از جهت قرابت و چه از جهت امتیاز زیارت می‌تواند از سفره پهناور حضرت استفاده کند.

خلوت‌های شبانه با امام رضا؛ امتیازی ارزشمند برای طلاب مشهدی

علیرضا کمیلی دیگر طلبه جوان مدرسه علمیه سعادت مشهد است که او هم از طلبگی در سایه رأفت علی ابن موسی الرضا(ع) می‌گوید.

وی همجواری با حرم حضرت رضا (ع) را یک امتیاز و ظرفیت بزرگ برای طلاب مشهدی می‌داند که اگر به درستی از این ظرفیت بهره‌مند شد، می‌توان در مسیر طلبگی بسیار موفق‌تر بود.

طلبه مدرسه علمیه سعادت در حالی که مرور روزمرگی‌های طلاب را تشریح می‌کند با حوصله ادامه می‌دهد: یکی از امتیازات ارزشمند همجواری با مضجع شریف حضرت رضا (ع)، خلوت‌های شبانه با امام رضا (ع) در حرم آن حضرت است، خلوتی که با عشق و شور و امید همراه است.

ترویج سیره رضوی؛ حق همسایگی حضرت

کمیلی می‌افزاید: طلبه که خود را همسایه علی بن موسی الرضا (ع) می‌داند سعی در پیاده سازی سیره این امام بزرگوار در زندگی خود دارد و این تبعیت از سیره حضرت را حق همسایگی با حضرت می‌پندارد.

وی با اشاره به امکانات تحصیلی مناسبی که بواسطه حضور حرم حضرت رضا (ع) برای طلاب مشهدی مهیا شده است، اظهار می‌کند: فضای التیام بخش حرم به‌عنوان یک نعمت بزرگ برای طلاب مشهدی محسوب می‌شود، نعمتی که بیان عظمت آن برای من طلبه که از این نعمت برخوردار هستم، غیرقابل توصیف است.

طلبه مدرسه علمیه سعادت ادامه می‌دهد: از امتیازات دیگری که می‌توان از آن نام برد، آرامش و احساس امنیتی است که حرم حضرت به ما طلاب منتقل می‌کند بطوری که حرم را مبدل به مأنوس گاه طلاب کرده است.

وی می‌گوید: سبک زندگی حضرت رضا (ع) توأم با قناعت، آزادگی، دست گیری و اخلاق نیکو است که بهترین الگو برای ما طلاب محسوب می‌شود و یقیناً طلبه مشهد خود را مسئول پایبندی به این اصول می‌داند.

کمیلی خاطرنشان می‌کند: سبک زندگی طلابی که همجوار با حرم حضرت عشق هستند باید پیام آور زندگی بی‌بدیل حضرت باشد و اگر طلبه‌ای کاستی در الگو گیری از این الگوی حاضر و بی‌همتا داشته باشد، ضرر بزرگی را متحمل شده است.

طلبه مدرسه علمیه سعادت معتقد است: تمامی این امتیازات در صورتی اثربخش است که خود طلبه ظرفیت پذیرش این نعمت بزرگ را داشته باشد و زندگی حضرت را سرلوحه مسیر خویش قرار دهد.

حرم مطهر رضوی؛ دریایی از معرفت برای بهره‌وری طلاب

دبیر هیأت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی حوزه علمیه خراسان می‌گوید: در ابتدا باید گریزی به وضعیت معیشتی و دغدغه مشترک طلاب سراسر کشور داشته باشم که بطور مستقیم بر سبک زندگی طلاب اثرگذار بوده و وضعیت آنها را از لحاظ معیشت، در کف جامعه قرار داده است.

حجت الاسلام سید حامد ملکوتی معتقد است طلاب ساکن مشهد نسبت به طلاب مناطق دیگر، از فضای فرهنگی منحصر به فرد مشهدالرضا بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم حرم مطهر رضوی ادامه می‌دهد: حرم حضرت رضا(ع) یک دریای عظیم است که در اختیار طلاب قرار گرفته و هر کس به اندازه استعداد و وسع خود از این دریا بهره‌مند می‌شود.

دبیر هیأت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی حوزه علمیه خراسان چند ظرفیت مشخص برای طلاب مشهد تعریف کرده که اولین مورد آن را محل تحصیل و بهره مندی از فضای حرم مطهر رضوی در کنار اساتید قوی می‌داند.

ملکوتی می‌افزاید: اقدامات فرهنگی حرم همچون حلقه‌های معرفت دومین ظرفیت مشهدالرضا برای طلاب است که در معرفت افزایی افراد تاثیر بالایی دارد.

وی همسایگی حرم، را یک ظرفیت عظیم فرهنگی می‌داند که با توجه به فضای معنوی حرم التیام بخش طلاب خواهد بود.

مسئولیت پذیری، قناعت و سبک زندگی رضوی

دبیر هیأت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی حوزه علمیه خراسان ادامه می‌دهد: همجواری حرم حضرت رضا (ع) مسئولیت پذیری بیشتری را برای طلاب به ارمغان خواهد آورد و طلبه ساکن مشهد باید این مسئولیت همسایگی را با پایبندی بیشتر به اصول طلبگی، زیارت مداوم و پیاده‌سازی سبک زندگی رضوی همچون قناعت در زندگی شخصی، ادا کند.

ملکوتی با اشاره به مذهبی بودن شهر مشهد بیان می‌کند: تمرکز فعالیت‌های فرهنگی در این شهر بسیار زیاد است و این خود یک مزیت برای طلاب همجوار حضرت رضا (ع) است که از آن بهره مند شوند و می‌تواند نقطه عطفی در ارتقای سبک زندگی رضوی طلاب مشهدی باشد.

تحصیل با چاشنی امام رضا(ع)

طلبگی در کنار مضجع نورانی حضرت رضا(ع) دوپینگی است که مطمئنا طلاب بسیاری سعی دارند از آن استفاده کنند به همین دلیل مشهدالرضا از بدو ورود علی ابن موسی(ع) به این شهر، پاتوقی برای علما و روحانیون شد و اکنون هم طلاب بسیاری از سراسر جهان درس و بحث از دین رسول خدا را در این شهر تعلیم می‌بینند تا هم درس خوانده باشند و هم برای همیشه حال دلشان از معنویت همسایگی با امام رأفت و مهربانی خوب باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.