جزئیات طرح نمایندگان مجلس برای مالیات بر عائدی سرمایه نشان می‌دهد که دریافت مالیات از سکه، ارز و سهام در دستور کار است.

شوک بورس از شایعه مالیات!

 زهراطوسی/

 جزئیات طرح نمایندگان مجلس برای مالیات بر عائدی سرمایه نشان می‌دهد که دریافت مالیات از سکه، ارز و سهام در دستور کار است. با این حال مردان بهارستان اخذ مالیات بر عایدی سهام را منتفی دانسته و می‌گویند مجلس بنا ندارد روی سهام و سپرده‌های بانکی، مالیات وضع کند.

به تازگی در مجلس شورای اسلامی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه از سوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد. طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه با هدف حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد، کاهش نوسان‌های بازارهای دارایی از جمله خودرو، مسکن، طلا و ارز و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی این بازارها، پیشنهاد شده است.

به اعتقاد نمایندگان مردم در مجلس، اعمال این مالیات موجب خواهد شد انگیزه سوداگری در بازارهای دارایی کاهش یابد. با خروج سوداگران از این بازارها، متقاضیان واقعی این دارایی‌ها، از جمله اقشار با درآمدهای متوسط و پایین، راحت‌تر خواهند توانست خودرو و مسکن که از جمله دارایی‌های ضروری خانوار محسوب می‌شود را خریداری کنند. از سوی دیگر افرادی که در اثر سوداگری در این بازارها، از افزایش قیمت این دارایی‌ها منتفع شده‌اند، مکلف خواهند شد بخشی از سود خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند تا به نفع عموم مردم هزینه شود.

در فهرست دارایی‌ها و اموالی که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند، علاوه بر املاک، مستغلات، خودرو، سکه و ارز، مالیات بر عایدی سهام نیز دیده می‌شود. بر اساس آنچه مطرح شده است سهامداران بابت فروش سهام خود باید بین ۵ تا ۲۰درصد مالیات پرداخت کنند که این مالیات متفاوت از کارمزدی است که اکنون پرداخت می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه برای بازارهای غیرمولدی چون مسکن و خودرو عالی است، اما برای بازار سرمایه که از ارکان تأمین مالی در اقتصاد و ابزاری کارآمد برای تأمین مالی بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ است، آن هم در شرایط کنونی که نقدینگی سرگردان به سمت بورس هدایت شده، می‌تواند موجبات خروج سرمایه را از این بازار فراهم کند.

**مالیات بر عایدی سود سهام در اولویت پیگیری مجلس نیست

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به اخذ مالیات از سهام، می‌گوید: «مالیات بر عایدی سهام قطعاً در اولویت نیست و معتقدیم بازارهای دیگری وجود دارد که اخذ مالیات برعایدی سرمایه در آن‌ها در اولویت است و طرح مالیات بر عایدی سرمایه را با جدیت جلو می‌بریم، اما بحث مالیات بر عایدی سود سهام در این باره قطعاً در اولویت نیست و حوزه‌های مسکن، زمین، طلا و ارز برای ما در مجلس اولویت بالاتری دارند».

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مجلس یازدهم اعلام کرده است:‌ دریافت مالیات بر عایدی سهام، از نظر ما منتفی است، نه‌تنها این کار را نخواهیم کرد بلکه تقویت بازارسرمایه را اولویت خود قرار خواهیم داد. مالیات بر عایدی برای جلوگیری از فعالیت سوداگری است و باید بازارسرمایه را تقویت کنیم. اگر مالیات بر عایدی را از سهام و سپرده بگیریم یعنی بازارهای موازی را تحریک می‌کنیم، بنابراین این موضوع از نگاه ما هم منتفی است.

**از عرضه اولیه مالیات نگیریم

محسن زنگنه، نماینده تربت‌حیدریه‌ نیز گفته است: اگر قرار باشد مالیات بر بورس هم در این طرح گنجانده شود این مالیات نباید بر عرضه اولیه باشد تا بازار سهام از رونق نیفتد.

به گفته وی، درباره بستن مالیات بر بورس دو نظر وجود دارد؛ یک عده معتقدند اگر مالیات بر سهام ببندیم رونق بازار کم شود و نقدینگی به سمت بقیه بازارها می‌رود. در مقابل برخی معتقدند کسانی که در بورس فعالیت می‌کنند و از طریق سفته‌بازی سودهای کلان بدست می‌آوردند، باید مالیات آن را پرداخت کنند.

زنگنه درباره نظر خود نسبت به بستن مالیات بر بورس می‌گوید: ما در عرصه عرضه اولیه نباید مالیات داشته باشیم، چون باید بورس رونق خود را داشته باشد، اما باید برای کسانی که از طریق سفته‌بازی سودهای کلان بدست می‌آوردند، مالیات وضع کرد؛ مانند کسی که یک ماشین می‌خرد با کسی که در روز چند ماشین معامله می‌کند. کسی که در یک روز چند ماشین معامله می‌کند، باید مالیات آن را پرداخت کند. در بازار سهام نیز وضع به همین منوال است. این نماینده مجلس یازدهم معتقد است: در صورت وضع مالیات بر بورس، سفته‌بازی کاهش می‌یابد و نقدینگی نیز کنترل می‌شود.

** وضع مالیات به بورس آسیب می‌رساند!

حمید میرمعینی، کارشناس بازارسرمایه، در واکنش به احتمال وضع مالیات بر عایدی بازارسرمایه می‌گوید: در صورت تصویب چنین قانونی بازارسرمایه به شدت آسیب می‌بیند و مردم قید سرمایه‌گذاری در این بازار را می‌زنند. وی تأکید می‌کند: با وضع مالیات بر عایدی بازارسرمایه، یکی از جذابیت‌های این بازار از بین می‌رود و اثر نامطلوب آن گریبانگیر بازار خواهد شد. میرمعینی یادآور می‌شود: اکنون بازارسرمایه محل مناسبی برای نقد کردن بخشی از سهام عدالت اقشار ضعیف و آسیب‌دیده از تورم شده است که با فروش بخشی از سهام خود بتوانند بخشی از قدرت خرید از دست رفته خود را بازگردانند؛ بنابراین وضع مالیات در این بازار اصلاً منطقی به نظر می‌رسد.

میرمعینی با یادآوری نظر مساعد حاکمیت و دولت بر بازارسرمایه می‌گوید: دولت و در کل حاکمیت اکنون نظر مثبتی به ورود نقدینگی مردم به بازارسرمایه دارند و سیاست‌های تشویقی آنان در این جهت است؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد طرح وضع مالیات بر عایدی بازارسرمایه در مجلس تصویب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    0 0
    مالیات بورس رسما تکذیب شد