هنوز هم رسانه‌های مکتوب با وجود حضور قدرتمند رسانه‌های مجازی، جایگاه خود را در بین مخاطبانشان حفظ کرده‌اند.

مشکلات بزرگ کیوسک‌های کوچک مطبوعات

سرورهادیان/

هنوز هم رسانه‌های مکتوب با وجود حضور قدرتمند رسانه‌های مجازی، جایگاه خود را در بین مخاطبانشان حفظ کرده‌اند.

نسخه‌ای از روزنامه که وارد یک خانه می‌شود هر صفحه آن می‌تواند مخاطب خاص خودش را داشته باشد و رسانه‌های مکتوب به دلیل مستند بودن و قدرت تحلیل هنوز هم مخاطبان بسیاری دارند. از این رو برای سهل و آسان رساندن روزنامه باید به شرایط بیش از پیش توجه کرد. در همین راستا گزارشی در خصوص مشکلات توزیع‌کنندگان جراید شهر مشهد تهیه کردیم که می‌خوانید.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و توزیع‌کنندگان جراید مشهد، درباره مشکلات ارائه مطبوعات به شهروندان می‌گوید: مسئولان و متولیان فرهنگی باید به داد مطبوعات و جراید شهرمان برسند، درغیر این صورت محرومیت فرهنگی از فرهنگ مطبوعات رهایی نخواهد داشت و مردم بیش از پیش با مطبوعات مکتوب بیگانه خواهند شد.

محمد صفدری خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر ۲۰۳ کیوسک مطبوعاتی در مشهد و حومه دایر است که بر کار آن‌ها نظارت داریم.

۱۵ سال بدون صدور مجوز

وی درباره متقاضیان این کار می‌گوید: برای راه‌اندازی یک کیوسک‌ ابتدا باید مجوز کسب از سازمان مربوط که شهرداری است، گرفته شود، اما در حال حاضر شورای شهر متولی آن و بیش از ۱۵ سال است که هیچ مجوز جدیدی صادر نشده است.

صفدری تأکید می‌کند: با توجه به وسعت مشهد و گسترش آن، حداقل نیاز به یک‌هزار کیوسک است که اگر مقایسه‌ای با دیگر شهرها داشته باشیم، متأسفانه مشهد آمار کمترین کیوسک را در کشور دارد. وی با اشاره به این نکته که برای رونق مطبوعات یکی از راه‌ها می‌تواند سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای تهیه مطبوعات باشد، اظهار می‌دارد: باید این شرایط را برای مردم فراهم سازیم که این کار به‌جز با ایجاد کیوسک‌های بیشتر در مکان‌های پرتردد و شهرک‌ها، امکان‌پذیر نیست.

وی تأکید می‌کند: اگرچه صحبت‌هایی با متولیان امر در این خصوص انجام شده، اما متأسفانه تاکنون این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده است.

صفدری توضیح می‌دهد: یکی‌دیگر از مشکلات صنف ما عدم‌مکان و جایگاه توزیع روزنامه است که سبب می‌شود مطبوعات و جراید در داخل کیوسک‌ها تلنبار شوند؛ بنابراین باید جایی برای ارائه این مطبوعات وجود داشته باشد که مخاطب تیترها را ببیند و توجه‌اش جلب شود و آن را تهیه کند. از این رو در کیوسک‌ها ویترین‌های مخصوص مطبوعات باید تعبیه شود، اما مدت‌هاست برای قرار دادن مطبوعات و چیدمان مناسب که در دید مخاطب باشد، اجازه‌ای نداریم و این کار سدمعبر محسوب می‌شود و ما مخاطب را از دیدن مطبوعات محروم کرده‌ایم. با این وجود چطور می‌توان توقع فروش روزنامه‌ها و سایر جراید را داشت؟

•        کیوسک‌ها و قواعد شهرسازی

 در ادامه سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد نیز به قدس می‌گوید: فعالیت کیوسک‌ها به لحاظ اصول و قواعد شهرسازی و ترافیکی از جمله فعالیت‌های رسمی و اصولی در شهرها نیست.

سیدمسعود رضوی با اشاره به این نکته که کیوسک‌ها دارای تبعات نامناسبی به ویژه به لحاظ ترافیکی هستند، می‌افزاید: فعالیت کیوسک‌دارها خودش می‌تواند برای واحدهای صنفی که به طور قانونی و اصول شهرسازی و تجاری مستقرند موجب اخلال شود؛ چرا که یک واحد صنفی، مکان تجاری را خریده یا اجاره کرده و اشتغال ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان می‌کند:متأسفانه در بحث کیوسک‌های مطبوعات در حالی که باید درصد بالای فروش آن مطبوعات باشد، اما در حال حاضر اندکی از فروش کیوسک‌ها به روزنامه‌ها و مجلات اختصاص دارند، اما سودآوری حداکثری کیوسک‌ها سال‌هاست که از ناحیه فروش دخانیات، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها است، از این رو از هدف اصلی خود دور شده‌اند.

وی تأکید می‌کند: سرانه توسعه و افزایش کیوسک‌ها در دستور مدیریت شهری نیست و برهمین اساس تصمیم به افزایش کیوسک‌ها از سال‌های قبل گرفته نشده است.

رضوی در پاسخ به این پرسش که مشهد نسبت به برخی استان‌ها از تعداد کیوسک کمتری برخورداراست، بیان می‌دارد: فعالیت کیوسک را در حقیقت مطلوب شهر نمی‌دانیم؛ بنابراین چنین سرانه و استانداردی نداریم.

وی درباره ممنوعیت‌های ایجاد شده در خصوص چیدمان مطبوعات در کیوسک‌ها، خاطرنشان می‌کند:چیدمان مطبوعات روی زمین مصداق سدمعبر است، از این رو واحدی که اصالت فعالیتش زیر سؤال است را نمی‌توانیم اجازه سد معبربدهیم، زیرا معتقدیم پیاده‌رو فضای رفت‌وآمد شهروندان است، اما اگر پشت شیشه‌ها، روزنامه‌ها و سایر مطبوعات نصب شوند و همچنین برابر استانداردها باشد، اشکالی ندارد.

•        ارائه اصلاح سازه‌ها

 وی در پاسخ به این پرسش که برای فروش مطبوعات در کیوسک‌های فعلی چه پیشنهادی ارائه می‌دهید، می‌گوید: پیشنهادم این است که کیوسک‌داران به اصلاح سازه کیوسک‌ها ورود پیدا کنند و طرح‌های اصلاح و سازه‌ای را ارائه دهند که در شأن شهرمان باشد و دغدغه‌ها و خواسته‌های متصدیان هم در آن دیده شود و پس از تأیید طرح سازه‌ها، این اصلاح سازه انجام شود.

وی درباره علت عدم‌واگذاری و نقل و انتقال کیوسک به افراد دیگر نیز تأکید می‌کند: درباره کیوسک‌ها در حقیقت تکه‌ای از معبر را اجاره دادیم و این تکه از معبر چون ملک مشاع است و به جهت حقوقی مربوط به شهر و همه شهروندان است و قابلیت مالکیت ندارد که فرد بتواند مالکیتش را بفروشد یا موروثی از آن استفاده کند، امکان نقل و انتقال آن وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.