سال گذشته برای تهیه گزارشی از شرایط روستای گوارشک به این روستا رفتیم. روستایی در ۲۰ کیلومتری شهر مشهد با بیش از ۴۰۰ خانوار که در کنار مشکلات ریز و درشتی که داشت معضل کمبود آب آشامیدنی، مردمش را بسیار آزار می‌داد بویژه در فصول گرم سال.

«گوارشک» در عطش آب گوارا

هاشم رسائی‌فر/

سال گذشته برای تهیه گزارشی از شرایط روستای گوارشک به این روستا رفتیم. روستایی در ۲۰ کیلومتری شهر مشهد با بیش از ۴۰۰ خانوار که در کنار مشکلات ریز و درشتی که داشت معضل کمبود آب آشامیدنی، مردمش را بسیار آزار می‌داد بویژه در فصول گرم سال.

مردم گوارشک از این موضوع بسیار گلایه‌مند بودند و معترض که چرا هیچ کس برای بی‌آبی این روستا قدمی برنمی‌دارد. آنان می‌گفتند به خیلی جاها و ادارات مرتبط مراجعه کرده‌اند تا این معضل را برایشان حل کنند اما مسئولی پیدا نشده که برای حل این مشکل کاری کند.

 درد دل‌های مردم گوارشک را منعکس کردیم تا بلکه صدایشان شنیده شود و کسی برایشان کاری بکند. نکته جالب توجه و البته تأسفبار اینکه پس از گذشت یک‌سال از آن ماجرا هنوز که هنوز است اهالی روستای گوارشک با کم‌آبی و بی‌آبی دست به گریبانند و هنوز این مشکل آن‌ها را آزار می‌دهد.

•        زندگی در شرایط سخت

چند روز پیش برای سرکشی مجدد راهی گوارشک شدیم. از اهالی که درمورد مشکلات می‌پرسیدیم، نخستین و مهم‌ترین مورد، کمبود آب و نبود آن را مطرح می‌کردند. یکی از اهالی می‌گفت: زندگی در چنین شرایطی خیلی سخت شده است؛ آیا مسئولان می‌توانند در شرایط ما دوام بیاورند و صدایشان در نیاید؟

آقایان چرا برای این مشکل اقدام نمی‌کنند؟ ما با مشهد ۲۰ کیلومتر هم فاصله نداریم چطور می‌شود که باید اینچنین در بی‌آبی زندگی کنیم؟

او می‌افزاید: چند روز پیش آقای پژمان‌فر که نماینده ما در مجلس است برای سرکشی و دیدن اوضاع به گوارشک آمد؛ همه این موضوعات را مطرح کردیم و گفتیم امیدواریم از طرف وی این مشکل بزرگ حل شود.

وی با اشاره به اینکه تا چند سال پیش قنات بسیار خوبی مزارع و باغ‌های اطراف روستا را آبیاری می‌کرد، اما وقتی چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی اتفاق افتاد این قنات خشک شد و یکی از سرمایه‌های آبی گوارشک از بین رفت، می‌گوید: الان هم همین طور است؛ چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های بی‌رویه هر روز بیشتر می‌شود و باغ ویلاها و استخرهایی که داخل آن‌ها وجود دارد هر روز افزایش پیدا می‌کنند و مشکل آب آشامیدنی ما بدتر می‌شود.

•        آب چاه پاسخگوی نیاز ۴۵۰ خانوار نیست

برای پیگیری موضوع به دهیاری روستا مراجعه می‌کنیم. دهیار، آنجا حضور نداشت و به گفته حاضران، در مشهد به سر می‌برد. با خانم عامری، یکی از اعضای شورا که در محل دهیاری گوارشک حضور دارد در خصوص معضل بی‌آبی روستا موضوع را پی می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه تنها منبع آبی روستا یک حلقه چاه عمیقی است که از سال ۵۷ برای آبرسانی به این منطقه حفر شده، می‌گوید: این چاه در آن زمان برای آبرسانی برای ۱۰۰ خانوار در نظر گرفته شده و اکنون پس از این سال‌ها کفاف ۴۰۰ تا ۴۵۰ خانوار روستا را نمی‌دهد.

عامری ساخت و سازها و احداث باغ ویلاها در خارج از طرح روستا را یکی از معضلات مرتبط با کمبود آب عنوان می‌کند و می‌افزاید: بیشتر این باغ ویلاها که هر روز تعدادشان زیادتر می‌شود چاه‌های غیرمجاز دارند که این سبب شده سطح آب روستا افت کند و مشکلات هر روز بیشتر شود. این موضوع را به شرکت آب منطقه‌ای هم اطلاع دادیم اما تاکنون کسی اقدامی نکرده است.

عضو شورای روستای گوارشک ادامه می‌دهد: مشکل آب گوارشک مشکل امروز نیست، بلکه سال‌هاست مردم با آن مواجه شده‌اند، به طوری در حال حاضر مجبور شده‌ایم روستا را به چهار قسمت تقسیم کنیم تا هر ۶ ساعت یک قسمت آبرسانی شود. این هم به دلیل فشار کم و نبود آب کافی به درستی انجام نمی‌شود و به نیمی از مردم هر قسمت آب کافی نمی‌رسد! از ۴۵۰ خانوار شاید ۱۵۰ خانوار اصلاً آب نداشته باشد.

زمانیان، یکی از مالکان قنات خشک شده روستای گوارشک در مورد چگونگی فرایند خشک شدن قنات می‌گوید: حدود ۱۰ سال پیش به دلیل حفر چاه‌هایی که بیشتر آن‌ها غیرمجاز هستند قنات روستا خشک شد که با این اتفاق تا سه سال اصلاً آبی برای آبیاری باغ‌ها و مزارع نداشتیم؛ این موجب شد حدود ۱۰۰ هکتار از باغ‌ها و مزارع مردم خشک شود. پس از سه سال مجوز حفر چاهی به مالکان قنات داده شد که در حال حاضر از آن آب برای آبیاری و مصارف کشاورزی خودشان استفاده می‌کنند؛ چاهی که نصف آب قنات را هم ندارد.

•        مرمت و بازسازی چاه

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص معضل بی‌آبی روستای گوارشک به قدس می‌گوید: به غیر از نیاز آبی که سکنه روستا دارند برداشت‌های غیرمجاز زیادی را در آن منطقه شاهد هستیم که این، خلاف است و باید پیگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به مشکلاتی که برای چاه تأمین‌کننده آب شرب و مصرفی مردم روستای گوارشک به وجود آمده و زمان زیادی که از حفر آن گذشته است، با پیگیری‌های انجام شده چاه در حال مرمت و بازسازی است. بیش از ۸۰ متر از آن مرمت شده و به نظر می‌رسد این مرمت تا ۵۰ متر دیگر هم ادامه پیدا کند. با این کار امیدواری برای بهتر شدن شرایط وجود دارد، اگر این اتفاق نیفتد طرح تغییر مکان چاه هم وجود دارد که اجرایی خواهد شد تا بلکه مشکل آب مردم روستا حل شود.

پژمان‌فر خاطرنشان می‌کند: برای کم شدن مقطعی مشکل کمبود آب اهالی روستا باید تعداد تانکرهای آبرسان بیشتر و با سرعت بهتری به مردم گوارشک آبرسانی کنند تا در آینده نزدیک شاهد رفع مشکل کمبود آب این روستا باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.