برخی از رسانه‌های خارجی از جمله ایران اینترنشنال در روزهای اخیر مدعی شدند که ظریف در نامه خود به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه را داده است. این ادعا در حالی صورت گرفته که به گفته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، ایران  موارد عدم ‌پایبندی کشورهای اروپایی را برپایه بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل ‌و فصل ارجاع داده است.

موضع دوپهلوی اتحادیه در قبال بدعهدی‌های برجامی

قدس آنلاین:  در پی نامه وزیر امور خارجه کشورمان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره عدم پایبندی کشورهای اروپایی به برجام، جوزب بورل پاسخ این نامه را داد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفت: همان‌گونه که پیشتر گفته‌ام، مکانیسم حل اختلاف نیازمند تلاش شدید همه [طرف‌ها] با حسن نیت است، به‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، از همه مشارکت‌کنندگان برجام انتظار دارم به این روند با این روحیه و در چارچوب برجام نزدیک شوند.

جوزب بورل ادامه داد: همچنان‌که به پنجمین سالگرد برجام نزدیک می‌شویم، مایلم از این فرصت استفاده و اهمیت این توافق را یادآوری کنم. برجام دستاوردی تاریخی برای منع اشاعه هسته‌ای در جهان است که بر امنیت منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار است. من همچنان مصمم هستم که به همکاری با مشارکت‌کنندگان برجام و جامعه جهانی برای حفظ آن ادامه دهم.

این موضع‌گیری دوپهلو و انفعال در برابر اقدام‌های اروپایی ها در حالی است که بر اساس گفته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، اقدام‌ها و دخالت دولت های اروپایی در امور و مسائل جاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مسیر و رویه ای خلاف است و هرگونه مداخله در همکاری‌های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می‌تواند بر مبانی همکاری‌های پادمانی موجود تأثیرات منفی داشته باشد.

چندی پیش بود که سه دولت اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه، پیشنویس قطعنامه ای را به  شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دادند تا جمهوری اسلامی ایران را به عدم اجرای کامل تعهدات هسته ای متهم کنند. این فضاسازی دولت های اروپایی عیله کشورمان در حالی است که در گزارش های آژانس نیز هیچ گونه تخلفی از قواعد آژانس و مفاد برجام صورت نگرفته است. اما همین اقدام موجب شد تا مدیر کل آژانس نیز موضعی همراستا با دولت های اروپایی بگیرد و به محکومیت ایران بپردازد.

 مکانیسم حل اختلاف در برجام فاقد رویه‌های روشن است

البته در مقابل اظهارات کلی و دو پهلوی جوزب بورل، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی تویتری نوشت: ایران از کمیسیون مشترک برجام درخواست کرده نگرانی‌هایش در خصوص اجرای توافق توسط فرانسه، آلمان و انگلیس را از طریق «مکانیسم حل اختلاف» رفع کند. این سومین بار است که مشارکت‌کنندگان برجام سعی می‌کنند ساز و کار حل اختلاف را که فاقد رویه‌های روشن و مورد توافق است، فعال کنند.

وی در پیامی جداگانه نیز درباره برنامه هسته‌ای ایران نوشت: دو اشتباه درباره حقیقت امور وجود دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نتیجه نرسیده است که ایران چیزی را پنهان می‌کند. ایران معاهده ان. پی. تی را نقض نمی‌کند. این موردی آشکار در سوء تعبیر وضعیت واقعی امور است.

اما نکته قابل توجه اینجاست که برخی از رسانه های خارجی از جمله ایران اینترنشنال در روزهای اخیر مدعی شدند که ظریف در نامه خود به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه را داده است. این ادعا در حالی صورت گرفته که به گفته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، ایران  موارد عدم‌پایبندی کشورهای اروپایی را برپایه بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل‌وفصل ارجاع داده است. پوشش و انتشار نادرست رسانه های خارجی درباره این نامه موجب برخی انتقادهای داخلی شد، اما نامه ایران به نوعی گزارش از تخلفات اروپایی‌ها بود. سازو کار حل اختلاف ها در برجام در واقع چهار مرحله را برای رسیدگی و حل و فصل موضوعات درباره برجام در نظر گرفته است و به نوعی مکانیسم ماشه مرحله نهایی است که با فعال شدن آن، موضوع مورد اختلاف به شورای امنیت خواهد رفت.

۴ مرحله برای حل اختلاف بین طرفین توافق هسته‌ای مشخص شده است

همان‌گونه که حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته‌ای نیز در مصاحبه ای در این باره گفته است: برپایه مواد ۳۶ و ۳۷ برجام، چهار مرحله برای حل اختلاف فی‌مابین طرفین توافق هسته‌ای مشخص شده که «مکانیسم ماشه» مرحله نهایی است.

وی افزود: پیش از مرحله «مکانیسم ماشه»، براساس ترتیبات اجرایی تعیین شده، موضوع مورد اختلاف میان طرفین ابتدا در «کمیسیون ویژه» به بحث و بررسی گذاشته می‌شود. اگر در آنجا راهکاری به دست نیامد، در اجلاس وزرای خارجه، مسئله مورد مذاکره قرار می‌گیرد. در صورتی که بازهم نتیجه‌ای حاصل نشد، حکمیت سه جانبه‌ای با حضور تروئیکای اروپا، ایران و کشور ثالث بی‌طرفی تشکیل می‌شود. اگر این راهکار هم بی‌ثمر بماند، موضوع مورد اختلاف به شورای امنیت ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.