سیروس گرجستانی، بازیگر نام‌آشنای کشورمان که پنجشنبه گذشته به دلیل سکته قلبی دار فانی را وداع گفت، صبح دیروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

کاربلد، مهربان، متواضع

قدس آنلاین: گرجستانی از بازیگران محبوبی بود که در سال‌های طولانی فعالیت، حاشیه کمی داشت. او که بیشتر با سریال‌های طنز تلویزیونی برای مخاطبان شناخته ‌شده است، بیش از پنج دهه سابقه بازیگری دارد و  در شمار زیادی آثار سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش کرده و نقش‌های مکمل و گاه اصلی را داشته است. این روزها سکانسی از مجموعه تلویزیونی «متهم گریخت» با بازی او در نقش «هاشم اگزوز» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که دیالوگی ماندگار را می‌گوید: «من وقتی رفتم اون دنیا برگشتم، تازه فهمیدم ای دل غافل کجای کاری هاشم‌آقا! این دنیا ده‌شاهی هم نمی‌ارزه، خدا رفتگانتون رو بیامرزه، پدرم همیشه یه شعر می‌خوند: در این دنیای بی‌حاصل، چرا مغرور می‌گردی؟ سلیمان گر شوی آخر، نصیب مور می‌گردی، این دنیا ارزش اینا رو نداره، باید همدیگه رو داشته باشیم». مجموعه طنز «متهم گریخت» به کارگردانی رضا عطاران که ۱۵ سال پیش ساخته شد، یکی از مهم‌ترین خاطرات مخاطبان تلویزیون در سال‌های اخیر از زنده‌یاد سیروس گرجستانی است. او در این سریال در نقش اصلی بازی می‌کرد؛ نقش «هاشم‌آقا» که به همراه خانواده‌اش به تهران مهاجرت می‌کند و ماجراهایی برایشان اتفاق می‌افتد. این مجموعه یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های رمضانی تاریخ تلویزیون محسوب می‌شود و هنوز هم وقتی از قاب شبکه‌هایی چون آی‌فیلم و تماشا روی آنتن می‌رود، دیدنی است به طوری که بازپخش این سریال در ماه رمضان امسال پرمخاطب‌تر از سریال ماه‌رمضانی شبکه سه بود. سراغ چند نفر از بازیگران این سریال به یادماندنی رفتیم تا از خاطراتشان با زنده‌یاد گرجستانی بگویند.

* نقش‌هایش به دل می‌نشست

خشایار راد، بازیگر سینما و تلویزیون و ایفاگر نقش «نادر» در سریال «متهم گریخت»، درباره روحیات و منش زنده‌یاد گرجستانی به خبرنگار ما می‌گوید: درگذشت این عزیز را باید به جامعه هنری ایران تسلیت گفت. اگرچه مرگ حق است، ولی آسمانی شدن سیروس گرجستانی عزیز، ضایعه بزرگی برای سینما و تلویزیون ایران است.

وی اضافه می‌کند: سیروس گرجستانی، بازیگر کاربلدی بود که جوان‌ها را راهنمایی می‌کرد. از خصوصیات خوب اخلاقی او، هر چه بگویم کم است. بازیگری بسیار کم‌حاشیه، مهربان و متواضع بود. در چند پروژه‌ای که با ایشان همبازی بودم، منش‌های انسانی و اخلاقی والایی از او دیدم. جوان‌ها را کمک می‌کرد و از موضع بالا به آن‌ها نگاه نمی‌کرد.

راد خاطرنشان می‌کند: با اینکه همسن و سال هم بودیم، ولی از ایشان درس می‌گرفتم. همیشه می‌گفت در ایفای نقش خودتان باشید و ادا درنیاورید. اسیر حرف‌ها و حاشیه‌ها نمی‌شد و اگر جایی حرف حق زده می‌شد حتی اگر به منفعش نبود بر معیار حق پافشاری می‌کرد. سعی داشت که خودش باشد و صداقت در بازی‌اش مشخص بود، به همین دلیل نقش‌هایش به دل می‌نشست.

این بازیگر پیشکسوت کشورمان می‌گوید: آقا سیروس در هر نقشی که بازی می‌کرد، انگار خودش بود و بازی غلوآمیز و اغراق شده نداشت. اگر نقش «آتقی» را بازی می‌کرد انگار خود آتقی بود، به همین دلیل نقش‌هایش باورپذیر می‌شدند.

وی درباره دغدغه صنفی مرحوم گرجستانی یادآور می‌شود: وقتی بازیگری هر چقدر هم توانمند، پا به سن می‌گذارد از صف کاری به عقب رانده می‌شود و کمتر از او استفاده می‌کنند و این موضوع نه فقط دغدغه مرحوم گرجستانی که دغدغه اکثر بازیگران پیشکسوت کشورمان است. در حالی که بازیگری با سال‌ها تجربه وقتی به مرحله ظهور توانمندی‌هایش می‌رسد، نباید او را کنار بگذاریم. ببینید چندین بازیگر قدیمی و توانمند داریم که سال‌هاست از آن‌ها استفاده نشده است.

راد یادآور می‌شود: گاهی که با آقای گرجستانی حرف می‌زدیم نگرانی معیشتی هم داشتند، چون بیشتر بازیگران بیمه نیستند یا در نهایت دو نفر بیمه خانه سینما هستند و پنج نفر نیستند. طلب‌هایی که از تهیه‌کنندگان داریم به‌موقع وصول نمی‌شود یا دستمزدها کامل پرداخت نمی‌شوند. برای بازیگران آینده شغلی چندان امیدوارکننده نیست و زمانی که پا به سن می‌گذارند، عملاً بیکار می‌شوند. اکثر ما بازیگران قدیمی نگران این هستیم که تا چه زمانی به ما کار می‌دهند.

* وسواس و دقت زیادی در کار داشت

سیروس میمنت‌رنجبر، بازیگر سینما و تلویزیون هم که در سریال «متهم گریخت» نقش «عبدول» را ایفا کرده بود، به خبرنگار ما می‌گوید: زنده‌یاد گرجستانی در کارش بی‌نظیر بود، چون به حرفه‌اش علاقه داشت و با وسواس و دقت کار می‌کرد. بسیار آدم‌ شوخ، سرحال و باصفایی بود، هر زمان با ایشان برخورد داشتیم بسیار پرانرژی و خوشرو بودند. زندگی را خیلی دوست داشت، شاد بود، می‌خندید و خوب زندگی کرد، ولی روزگار این هنرمند عزیز را زود از ما گرفت. سن زیادی نداشت و سالم بود، چون ورزش می‌کرد و همیشه لبخند داشت.

وی با بیان اینکه سیروس گرجستانی تکرارنشدنی بود، می‌افزاید: شخصیت جالب‌توجهی داشت و همین کاراکتر ویژه او را منحصربه‌فرد کرده بود، به همین دلیل نقش‌آفرینی‌هایش شیرین و جذاب بود و البته این جذابیت کاراکترش موجب شده بود تا بازیگر کم‌کاری نباشد.

میمنت با بیان اینکه در پنج پروژه با زنده‌یاد گرجستانی همکاری داشته که آخرین آن سریال «دنگ و فنگ روزگار» ساخته جواد مزدآبادی بود و سال گذشته از شبکه یک پخش شد، یادآور می‌شود: اما یکی از نقش‌های ماندگار او «هاشم اگزوز» بود و این نقش به شخصیت خودش بسیار نزدیک بود. واقعاً از زاویه همان شخصیت به زندگی نگاه می‌کرد و وقتی دیالوگ‌ها را بیان می‌کرد، آن‌قدر از ته‌دل بود که فکر می‌کردید این شخصیت سیروس گرجستانی نیست، هاشم اگزوز است. دیالوگ ماندگاری هم در سریال «متهم گریخت» دارد که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. جایی که می‌گوید: دنیا ده‌شاهی هم نمی‌ارزه ... واقعا نگاهش به زندگی همین بود و دنیا همین‌قدر برایش بی‌ارزش.

این بازیگر سینما و تلویزیون خاطرنشان می‌کند: آقای گرجستانی از بازیگرانی بود که در ژانرهای مختلف کار کرده بود، از تئاترهای صحنه‌ای بگیرید تا سریال‌های درام خانوادگی و طنز و آنچه برایش اهمیت داشت، سلامت کار بود.

وی ادامه می‌دهد: یکی از خصوصیات خوب سیروس این بود که با هر کارگردانی کار می‌کرد، همان شکل بازی را داشت که کارگردان می‌خواست، به همین دلیل مورد توجه بسیاری از کارگردان‌ها بود از اصغر فرهادی بگیرید تا رضا عطاران و سعید آقاخانی. در پروژه آخری که با آقای مزدآبادی کار می‌کردیم، می‌دیدم چطور با همه عوامل پروژه خودش را وفق می‌دهد.

* معیشتمان به عشقمان وصل است

مجید شهریاری، بازیگر سینما و تلویزیون هم که در نقش «اشکی» در سریال «متهم گریخت» ظاهر شده بود، درباره زنده‌یاد گرجستانی می‌گوید: شخصیت بسیار سرزنده و شادی داشت و در کارش بسیار حرفه‌ای و کاربلد بود. آن‌قدر پرانرژی بود که حضورش در کار به بقیه عوامل هم انگیزه می‌داد. بعید می‌دانم کسی از او دلخوری و آزردگی داشته باشد، چون بسیار مهربان و فهمیده بود.

وی ادامه می‌دهد: ضایعه فقدان این بازیگر برای سینما و تلویزیون ما بسیار سنگین است، چون هنوز نقش‌های ماندگار زیادی مانده بود که ایفا کند. متأسفانه این روزها خبر بد زیاد می‌شنویم.

شهریاری با بیان اینکه سینما و تلویزیون آن‌طور که باید به این بازیگر ادای دین نکرد، خاطرنشان می‌کند: بی‌نظمی در کار، او را اذیت می‌کرد به‌ویژه بی‌نظمی در پرداخت دستمزدها از سوی تهیه‌کنندگان که اکثر ما بازیگران با این مشکل مواجه هستیم.

این بازیگر با اشاره به علاقه فراوان زنده‌یاد گرجستانی به حرفه‌اش، می‌گوید: تنها کاری که ما بلدیم بازیگری است و معیشتمان به عشقمان وصل است. ما از بازیگرانی نیستیم که مشاغل دیگری داشته باشیم، مثلاً رستوران‌داری یا کافه‌داری کنیم. آن‌قدر بازیگری برای ما و امثال آقای گرجستانی مهم بوده و هست که نمی‌توانستیم کار دیگری انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.