سمنان- مرغداران استان سمنان امروز با مصائب فراوانی روبرو هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گرانی نهاده‌های طیور و فقدان بازار برای فروش تولیداتشان اشاره کرد.

ارز دولتی بهانه‌ای برای گران‌فروشی مواد پروتئینی؛ فرمانداران موظف به دخالت شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: سید حسن حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی در مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دراین‌باره معتقد است: نهادها دامی و تأمین آن‌ها به قیمت‌های بالا مسئله‌ای است که دامداران و مرغداران را به سمت بازار سیاه سوق داده تا علوفه و غذای موردنیاز دامشان و مرغشان از این طریق تأمین کنند درنتیجه قیمت تمام‌شده گوشت و شیر و  مواد پروتئینی مانند تخم‌مرغ برایشان بیشتر از تولید خواهد بود.

بسیاری از تولیدکنندگان که در روزهای کرونایی تولیدشان مشتری چندانی نداشته و به‌اجبار با پائین ترین قیمت محصول خود را به بازار عرضه کردند حالا با گران شدن نهاده‌های دامی و افزایش تقاضا سعی دارند تا از آب گل‌آلود تخم‌مرغ گرفته و از همین رو در بازار شاهد قیمت‌های متفاوتی در خصوص عرضه این محصول پروتئینی هستیم.

بنا بر گفته تولیدکنندگان در حال حاضر ارز ۴۲۰۰تومانی، بهانه‌ای در دست واردکنندگان شده به همین دلیل واردات نهاده‌های طیور با چالش‌های جدید روبه‌رو است و جولان دلالان موجب شده تا بسیاری از محصولات وارداتی مستقیماً دست تولیدکننده نرسد  و به همین دلیل نهادهای دامی به عرصه کشمش‌ دلال‌ها و بازار تبدیل شود.

بسیاری از مرغداران عنوان می کنند: گرانی محصولات تولیدی آن ها ناشی از افزایش قیمت نهاده های طیور است و در این راستا نقشی در گرانی ندارند.

تفاوت قیمت

در همین حال بسیاری از مصرف‌کنندگان از تفاوت قیمت در فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی ابراز نارضایتی و ابراز می‌کنند: قیمت تخم‌مرغ نرخ یکسانی نداشته و به بهانه‌های مختلف ازجمله زرده پررنگ و یا کم رنگ و یا دلایلی دیگر مانند اینکه این نشان مرغوبیت بیشتری دارد قیمت‌های متفاوتی اعلام می کنند که برای مردم این قیمت‌ها قابل‌تشخیص نیست.

بسیاری از مصرف‌کنندگان به نقل از فروشندگان اذعان می‌کنند که تخم‌مرغ از سمنان خارج‌شده و به دلیل فروش به سایر استان‌ها لذا با کمبود محسوس و افزایش قیمت در بازار روبروست.

نظارت‌ها تشدید شده است

در همین راستا سرپرست سازمان صمت استان سمنان با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی در خصوص کالاهای اساسی و مواد پروتئینی وجود ندارد افزود: بازرسان ما در مجموعه صمت استان سمنان نظارت بر بازار عرضه مرغ  تخم مرغ را تشدید کرده اند.

علی تشنه دل با اشاره به نوسانات اخیر قیمت مرغ و تخم مرغ و دیگر اقلام پروتئینی بیان کرد: تمرکز صمت بر روی بازرسی از بازار عرضه اقلام پروتئینی در هشت استان سمنان است و در این راستا با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.

وی تاکید کرد: هدف این تشدید نظارت برخورد با سودجویان و افراد متخلف است که از اوضاع پدید آمده در باازر به هر دلیلی سوء استفاده نکنند.

فرمانداران دخالت کنند

التهاب قیمت‌ها و سوءاستفاده برخی سودجویان از التهاب قیمت‌ها موجب شد تا سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان در جلسه توزیع اعتبارات شهرستانی که ۱۵ تیرماه با حضور فرمانداران سراسر استان در محل سالن غدیر استانداری سمنان برگزار شد از فرمانداران بخواهد تا در تنظیم بازار به‌طورجدی ورود کرده و در راستای تأمین رضایت مردم دخالت کنند.

حبیب‌الله خجسته پور در این راستا تأکید کرد: پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار در استان سمنان موظف هستند تا ۲۵درصد از تولیدات خود را در بازار استان سمنان توزیع کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان  ضمن تأکید بر لزوم ورود فرمانداران به مداخله مؤثر در بازار عرضه از فرمانداران استان خواست بر اجرای این مصوبه به‌صورت جدی نظارت داشته باشند.

خجسته پور با اشاره به لزوم توجه جدی به مطالبات مردمی اظهار کرد: عدم توجه به مطالبات عمومی موجب ایجاد نارضایتی در مردم استان می‌شود که به‌هیچ‌وجه قابل‌چشم‌پوشی و غفلت نیست.

وی اظهار کرد: عدم توجه به مطالبات عمومی موجب ایجاد نارضایتی در مردم استان می‌شود و لذا توجه به این امر همواره مورد تأکید جدی مدیریت ارشد استان به فرمانداران و مدیران کل اجرایی استان سمنان است.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.