کمتر از پنج ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است. تاکنون معلوم شده ترامپ و بایدن دو گزینه اصلی پیش روی آمریکایی‌ها برای فرستادن به کاخ سفید هستند. اما آمریکایی‌ها با توجه به کدام مسائل هر کدام از این دو را انتخاب خواهند کرد؟

دیپلماسی برای آمریکایی ها مهم نیست

قدس آنلاین: کمتر از پنج ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است. تاکنون معلوم شده ترامپ و بایدن دو گزینه اصلی پیش روی آمریکایی‌ها برای فرستادن به کاخ سفید هستند. اما آمریکایی‌ها با توجه به کدام مسائل هر کدام از این دو را انتخاب خواهند کرد؟ به عبارت بهتر، مردم در آمریکا در حال حاضر چه مسائل مهمی دارند که رئیس‌جمهور آینده آمریکا بخواهد آن‌ها را حل کند؟

تاکنون نظرسنجی‌های مختلفی در این زمینه در داخل ایالات متحده اتفاق افتاده که در آن‌ها این موضوع پرسیده شده است. نگاهی به این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد «بیمه سلامت» مهم‌ترین مسئله همه آمریکایی‌هاست. به‌عبارتی مردم آمریکا بیش از هرچیز نگران این هستند که اگر بیمار شدند، دولت آینده چه برنامه‌ای برای کاهش هزینه‌ها و حفاظت از سلامت آن‌ها دارد.

طبق نظرسنجی پایگاه هیل (وابسته به کنگره آمریکا) ۱۵ درصد رأی‌دهندگان در سراسر آمریکا معتقدند مسئله اول کشور، بیمه سلامت است. هیل اضافه می‌کند:‌ ۱۲ درصد از مردم مسئله تروریسم و مقابله با آن را مهم می‌دانند. مهاجرت و اقتصاد هم با ۱۰ درصد و تغییرات اقلیمی با ۸ درصد در رده‌های بعدی مسائل مهم برای رأی‌دهندگان آمریکایی هستند.

در نظرسنجی پایگاه هیل معلوم شده سیاست خارجی برای رأی‌دهندگان آمریکایی در مرتبه دوازدهم اهمیت قرار دارد و فقط یک درصد آن‌هایی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند این مسئله را مهم می‌دانند.

نگاهی به نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاه هاروارد هم نشان می‌دهد اکثریت آمریکایی‌ها از نبود بیمه درمانی مناسب رنج می‌برند. به طور میانگین ۳۸ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند دولت آینده آمریکا باید فکری به حال بیمه درمانی کند. همچنین به عقیده ۲۹ درصد رأی‌دهندگان مهاجران و مسائل مربوط به آن، ۲۶ درصد تروریسم و مقابله با آن و ۲۴ درصد اقتصاد و مسائل زیست‌محیطی مهم‌ترین مسائلی هستند که دولت آینده آمریکا باید برای آن‌ها برنامه داشته باشد. در این نظرسنجی مسائل مربوط به سیاست خارجی سیزدهمین مسئله آمریکایی‌هاست و فقط ۹ درصد رأی‌دهندگان معتقدند مهم است.

مؤسسه گالوپ هم در یک نظرسنجی، مهم‌ترین مسائل رأی‌دهندگان آمریکا را بررسی کرده است. در نظرسنجی این مؤسسه هم «بیمه درمانی» مهم‌ترین دغدغه رأی‌دهندگان است و به طور متوسط ۳۵ درصد مردم آمریکا معتقدند رئیس‌جمهور آینده بیش و پیش از هر چیز باید برای کاهش هزینه‌های درمان برنامه داشته باشد. نکته قابل اهمیت در این نظرسنجی ارتقای مسئله «حمل سلاح» به جایگاه سوم است و ۳۴ درصد رأی‌دهندگان نسبت به سیاست‌های حمل اسلحه واکنش نشان داده‌اند و آن را مهم دانسته‌اند. اما حتی در نظرسنجی گالوپ هم حوزه سیاست خارجی و مسائل مربوط به آن جزو ۱۰ مسئله مهم آمریکایی‌ها هم نیست و در رتبه چهاردهم قرار دارد.

مؤسسه معتبر پیو هم نظرسنجی درباره مهم‌ترین مسائل رأی‌دهندگان آمریکایی انجام داده است. طبق آنچه این مؤسسه منتشر کرده هم مسائل مربوط به «بیمه درمانی» در رده اول قرار دارد و ۶۶ درصد رأی‌دهندگان معتقدند مهم‌ترین مسئله آمریکا در حال حاضر هزینه‌های درمان است. اعتیاد به مواد مخدر با ۶۴ درصد و هزینه‌های تحصیلات عالی با ۵۵ درصد آرا هم در رتبه‌های بعدی این نظرسنجی قرار دارند. حتی در این نظرسنجی هم که به نظر می‌رسد از بین رأی‌دهندگان جوان‌تر اخذ شده سیاست خارجی جزو ۱۰ مسئله اصلی ایالات متحده قرار نگرفته است.

با مرور این نظرسنجی‌ها که همپوشانی قابل قبولی دارند می‌توان این‌گونه مطرح کرد که نامزدهای انتخاباتی آمریکا یعنی جو بایدن و دونالد ترامپ عملاً هیچ نیازی به رو کردن برگ برنده‌ای در حوزه سیاست خارجی ندارند، چرا که این حوزه اصلاً برای مردم آمریکا اهمیت چندانی ندارد. از این گذشته نگاهی به دیگر نظرسنجی‌ها مثل گالوپ و پیو نشان می‌دهد آنچه هم در سیاست خارجی برای آمریکایی‌ها مهم است نحوه مواجهه سیاستمداران با چین، کره شمالی و روسیه است. بازگشت سربازان آمریکایی از نقاط مختلف جهان هم مسئله دیگر در سیاست خارجی آمریکاست که برای پدر و مادرهای آمریکایی اهمیت بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.