خوزستان_ برج نیروگاه‌های بادی با چند پره سری با سیستم انتقال توان مکانیکی به صورت هیدرولیکی برای نخستین بار طراحی شد.

طراحی برج نیروگاه‌های بادی هیدرولیکی به دست مخترع خوزستانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران ،عبدالله سعیدی اصل کارشناس ارشد مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: طراحی برج نیروگاه‌های بادی با چند پره سری بر روی یک یا چند شافت با سیستم انتقال توان مکانیکی به صورت هیدرولیکی طراحی شد.

او با بیان اینکه طراحی این برج برای نخستین بار انجام و ثبت داخلی و بین المللی آن به تازگی انجام شده است، اظهار داشت: نیروگاه‌های بادی امروزی با وجود پیشرفت‌هایی که در مراحل ساخت داشته اند هنوز هزینه‌های مترتبط به بهره برداری از آن‌ها بالا است و به نسبت هزینه‌های که صرف می‌شود، بازدهی کمتری دارند.

سعیدی اصل بیان کرد: این مشکلات به لحاظ بالا بودن وزن و قیمت تجهیزات و محدودیت‌های فنی در تاورهای اینگونه نیروگاه‌ها است که امکان استفاده حداکثری و اخذ بیشترین توان از جریان باد را محدود می‌کند، البته کنترل و بهره برداری از این نیروگاه‌ها مشکلات زیادی بدنبال دارد و هدف از این اختراع برطرف کردن مشکلات مذکور و همچنین کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری انرژی تولیدی و جذب شده از انرژی باد است.

این مخترع جوان ادامه داد: توربین‌های بادی نسل گذشته به صورت تک پروانه‌ای و تک شافت با کوپل مستقیم به گیربکس و سپس به ژنراتور متصل و مجموعه تجهیزات جانبی و کنترلی آن‌ها در بالای برج نصب می‌شود و مشکلاتی را از نظر فنی و تخصصی و مراحل تعمیر به دنبال داشته و در طراحی و اختراع جدید این معایب با استفاده حداکثری از توان جریان بادهای گذرا بر روی چند برجک و یک تاور مرتفع می‌گردد.

کارشناس ارشد مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه در طراحی سیستم جدید تغییرات زیادی با هدف بهینه سازی مباحث آیرو دینامیکی، کنترلی و بهبود متریال و وزن انجام شده است، تصریح کرد: با پیگیری و مطالعات میدانی وسیع در موضوع توربین‌های بادی در ایران و جهان، می‌توان ادعا کرد اختراع جدید که در مراحل تجاری سازی است مکمل دست یافته‌های متخصصان در حوزه انرژی و محیط زیست در این زمینه محسوب می‌شود.

این جوان مبتکر پیش از این کسب مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ BIXPO در حوزه انرژی و محیط زیست در کشور کره جنوبی را در کارنامه موفقیت‌های علمی خود به ثبت رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.