رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران کشور فرایند توزیع لاستیک را نیازمند اصلاح توصیف کرد و گفت: حذف صدور حواله لاستیک توسط انجمنهای صنفی رانندگان و ناوگان سنگین حمل و نقل کالا و مسافر عامل اصلی بروز نابسامانی در بازار لاستیک مورد نیاز این بخش از سامانه حمل و نقل کشور است.

 فرایند توزیع لاستیک نیازمند اصلاح است

به گزارش قدس آنلاین، رضا تیموری  اظهار کرد: تا پارسال ساز و کار صدور حواله و توزیع لاستیک در کشور و البته خراسان رضوی به وسیله تشکلها و انجمنهای صنفی انجام می‌شد و سازمانهای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و صنعت، معدن و تجارت بر این روند نظارت می‌کردند.

وی ادامه داد: این روند ادامه داشت تا این که دولت، توزیع لاستیک را به شکل اینترنتی تغییر داد و البته هدف این بود که رانندگان در هر نقطه ای از کشور به صدور حواله لاستیک دسترسی داشته باشند هرچند این هدف درست بود ولی در عمل اتفاقات بدی افتاد.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی کامیون‌داران خراسان رضوی گفت: از یک طرف حتی ۱۵ درصد رانندگان نیز نتوانستند لاستیک را از طریق اینترنت تهیه کنند که علت آن فراهم نبودن زیرساخت‌ها در گوشی و فقدان دانش این افراد برای ثبت مجازی درخواستشان بود.

تیموری افزود: اگر هم حواله‌ای از این طریق صادر شد معمولا لاستیکی برای آن توزیع نشد مثلا به فروشگاهی در مشهد حدود ۵۰۰ حواله داده شده بود اما در نهایت مردم نتوانستند از این فروشگاه لاستیک بگیرند و  این واحد صنفی با استفاده از خلا ایجاد شده در تغییر روش توزیع، لاستیکها را با حواله و یا بدون حواله به فروش رساند و راه‌اندازی سامانه جدید خطای بزرگ دست‌اندرکاران در حوزه توزیع لاستیک ناوگان سنگین بود.

وی ادامه داد: علت دیگر گرانی لاستیک حذف ارز ۴۲ هزار ریالی برای واردات لاستیک و مواد اولیه کارخانه‌های تولید لاستیک بود که طی چندماه گذشته اجرا شده است و این موضوع بهانه گران شدن تولیدات داخلی شد و قیمتها به عدد کنونی رسید.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی کامیون‌داران خراسان رضوی گفت: البته این موضوع عمومی است و سایر اقلام اساسی نیز گران شده است و تنها به لاستیک اختصاص ندارد اما این افزایش قیمت برای لاستیک که کالای اساسی در حمل و نقل به شمار می آید کاملا مشهود است در حالی که لاستیک خاور پارسال جفتی ۱۴ میلیون ریال بود اکنون به ۳۷ میلیون ریال رسیده است.

تیموری وضعیت بازار لاستیک اتوبوس را  آشفته‌تر توصیف کرد و افزود: خودروهای سنگین ناوگان باری می‌توانند کم و بیش از لاستیکهای فرسوده نیز برای سفر استفاده کنند اما هیچ راننده اتوبوسی با ۴۰ مسافر به خود اجازه استفاده از لاستیک فرسوده را نمی‌دهد و ناچار به دنبال تامین لاستیک سالم و دارای برند می‌رود از این رو در این حوزه افزایش قیمتها بیشتر بوده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.