نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله افرادی هستند که نوع رفتار و عملکرد آنان در زمینه مسائل مخلتف می‌تواند الگویی برای مردم باشد اما متأسفانه تصاویر بیرون آمده از مجلس و ماسک نزدن یا رعایت نکردن فاصله‌گذاری از سوی نمایندگان نشان می‌دهند که گویا برخی از آنان  خود را در برابر کرونای سرکش و این بیماری بدقلق مصون می‌دانند یا گمان می‌کنند که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای آنها نیست.

نمایندگان ملت باید پیشقراول فرهنگ سازی برای ماسک زدن باشند

قدس آنلاین: این روزها دوباره شاهد شیوع بیماری کرونا در کشور هستیم و به موازات همین مسئله، تأکیدات مسئولان وزارت بهداشت و نیز ستاد ملی مقابله به کرونا بر رعایت نکات بهداشتی و به خصوص ماسک زدن از سوی عموم جامعه افزایش یافته است. اینکه صدا و سیما و نیز نهادهای فرهنگی با تولیدات محتوایی خود درباره لزوم ماسک زدن در محیط های اداری و عمومی و نیز در تماس با افراد مختلف بر آن تأکید دارند، امر مثبتی است اما نکته اینجاست که مردم عادی جامعه در طول روز در معرض خبرها و تصاویری از مسؤولان قرار می‌گیرند که حاکی از عدم رعایت این مسئله توسط آنان است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله افرادی هستند که نوع رفتار و عملکرد آنان در زمینه مسائل مخلتف می‌تواند الگویی برای مردم باشد اما متأسفانه تصاویر بیرون آمده از مجلس و ماسک نزدن یا رعایت نکردن فاصله از سوی برخی نمایندگان نشان می‌دهد که گویا آنان خود را در برابر کرونای سرکش و این بیماری بدقلق مصون می‌دانند یا گمان می‌کنند که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای آنها نیست. در حالی که همین رفتار نمایندگان الگویی برای جامعه قرار می‌شود و می‌تواند امر را بر مردم عادی مشتبه کند که همه چیز عادی است و دیگر دلیلی برای اینهمه سختگیری نیست.

البته اخیراً طبق بررسی‌های میدانی و کسب اطلاع خبرنگار ما، به نظر می‌رسد بازتاب گسترده خبر ابتلای چندین تن از نمایندگان به بیماری کرونا و در تیررس قرار گرفتن رفتار آنان موجب شده تا حداقل بر شمار استفاده کنندگان از ماسک در روزهای اخیر اضافه شود.

دفع خطر کرونا از نظر عقلی و شرعی واجب است

در همین رابطه، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد معتقد است که رفتار نمایندگان در رعایت ماسک زدن می‌تواند به عنوان یک الگو در جامعه مطرح شود بخصوص از زمانی که رهبری نیز ماسک زدند به نوعی بر اهمیت رعایت آن از سوی نمایندگان افزوده شد.

ابوالفضل ابوترابی در مصاحبه با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: ازآنجایی که دفع خطر از نظر عقلی و شرعی واجب است و علاوه بر آن هزینه‌های مادی ابتلا به بیماری کرونا بالاست، باید در این زمینه هیچ عادی سازی از سمت جامعه و از آن مهمتر مسئولان صورت نگیرد. متأسفانه حتی کرونا امروز در کاهش جمعیت نیز موثر بوده است بنابراین به نظرم اقدام رهبری در زدن ماسک به نوعی تکلیف را بر همه روشن کرد.

وی افزود: همچنین نمایندگان باید بر خودشان واجب بدانند که زدن ماسک را برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانشان رعایت کنند تا این موضوع برای عموم مردم نهادینه شود.

ماسک نزدن نمایندگان؛ اقدامی غیر مسئولانه

اظهارات ابوترابی در حالی است که محمدحسن آصفری، دیگر نماینده مجلس با صراحت بیشتری از همکاران خود درخصوص عدم رعایت نکات بهداشتی گلایه کرده، می‌گوید: وقتی امام خمینی (ره) می‌فرمایند مجلس و نمایندگان آن عصاره فضائل ملت هستند، توقع می‌رود که تمامی نمایندگان بیش از هر فرد دیگری ماسک زدن را رعایت کنند. اینکه نمایندگان در فاصله نزدیک با همدیگر قرار دارند اما ماسک نمی‌زنند، اقدامی غیر مسئولانه است.

نماینده مردم اراک در مجلس به قدس آنلاین گفت: معتقدم ماسک زدن افراد می‌تواند حدود دویست برابر شیوع کرونا را کاهش بدهد و اگر دو نفر که ماسک زده باشند همین ماسک می‌تواند آنان را از خطر کرونا تا چهارصد برابر کاهش دهد.

عادی شدن خطر با مشاهده تصاویر بدون ماسک نمایندگان

از سوی دیگر، نماینده مردم جهرم در مجلس بر این باور است نمایندگان باید به نظر متخصصان درباره این بیماری و نیز دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت باور داشته و به آن عمل کنند.

محمدرضا رضایی کوچی می‌افزاید: اگر از مجلس تصویری منتشر شود که نمایندگان ماسک نمی زنند، طبیعی است که مردم هم برایشان این بیماری خطرناک عادی می‌شود و خود را مقید نمی‌دانند تا ماسک بزنند بنابراین نمایندگان باید در رعایت نکات بهداشتی پیشقدم باشند تا همگی با کمک همدیگر بتوانیم از این بحران نیز به خوبی عبور کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.