یزد- استان یزد اگرچه بنا بر اعلام سازمان صنعت و معدن ۲.۲ میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی داشته و تولید ۵۱ درصد سنگ‌آهن کشور را نیز در اختیار دارد اما باوجوداین ذخایر غنی بنا بر گفته بسیاری از مسئولان این داشته‌ها سهمی در توسعه آن نداشته است.

سهم یزد از رتبه دوم ذخایر معدنی کشور چیست؟

قدس آنلاین-گروه استان ها:  یزد با دارا بودن بیش از ۶۰۰ معدن فعال و بیش از ۱۱ میلیارد تن مواد معدنی، بعد از کرمان در رتبه دوم ذخایر معدنی کشور قرار دارد به‌طوری بیش از ۱۲ هزار نفر در بخش معدن مشغول به کار هستند.

بنا بر گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد، با استخراج سالیانه ۶۲ میلیون تن انواع مواد معدنی و تأمین نیمی از خوراک واحدهای معدنی کشور، لقب دومین استان معدن خیز کشور را به خود اختصاص داده  است.

استان یزد دومین تولیدکننده معدنی و یکی از سه استانی است که بالاترین میزان کشف‌های معدنی کشور را به خود اختصاص داده و در حوزه اشتغال معدنی هم جزو استان‌های برتر است.

آن روی سکه

اگرچه  این آمار و ارقام بر ظرفیت‌های استان مهر تائید زده و موجب افتخار و بالندگی است اما نباید از آن روی سکه که به تخریب و از بین بردن محیط‌زیست و اتمام ذخایر برای نسل بعد منتهی می‌شود غفلت کرد.

گذشته از تخریب منابع طبیعی و قطع درختان و به هم ریختن محیط زندگی حیات‌وحش تعدد معادن و از طرفی تعدد خودروهای سنگین حامل مواد معدنی با تناژ بالا راه‌های روستایی و ارتباطی یزد را نیز دچار مخاطره کرده است.

در این راستا بسیاری از دوستداران منابع طبیعی و زیست‌محیطی بر این باورند که جدا از جایگاه معادن در درآمدها و اشتغال استان ، باید به فکر منابع و منافع بیت‌المال نیز بود و اجازه نداد تنها برای منافع تعداد محدوده از صاحبان معادن ، حقوق آیندگان از بین برود .

منابع درآمدی معادن کجا می‌رود؟

از تخریب و تأثیرات مخربی که استخراج این معادن که بگذریم اما یکی از سوا لاتی که همواره ذهن بسیاری از مردم این استان را به خود مشغول کرده این پرسش است که سود و منافع این معادن کجا می‌رود و چرا باوجوداین قابلیت‌های عظیم اما آن‌طور که باید شاهد رونق و توسعه یزد نیستیم؟

در همین راستا محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در پاسخ به این سؤال اظهار می‌کند: خام فروشی یکی از موانع و بلاهایی است که گریبان گیر معادن و صنعت این استان شده ست.

وی بابیان اینکه  در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از ذخایر معدنی استان به‌صورت خام به خارج از کشور یا سایر استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود اظهار می‌کند: این در حالی است که در استان صنایع جوار معدنی بسیاری در حال فعالیت هستند.

وی با تأکید بر این موضوع معادن باید تأمین نیازهای واحدهای صنعتی به‌ویژه واحدهای جوار معدنی را در اولویت قرار دهند اظهار می‌کند: کنسرسیوم معادن استان یزد در حال شکل‌گیری است و نمایندگان استان نیز از این اقدام حمایت می‌کنند.

به‌رغم برنامه ششم توسعه که تأکید ویژه‌ بر اکتشافات است متأسفانه کمترین اقدام در این حوزه صورت گرفته و معادن ما الآن سر سفره‌ای هستند که تا ۱۰ یا ۱۲ سال دیگر خوراکی در آن باقی نمی‌ماند

جوکار اذعان می کند: تمام نمایندگان استان یزد با خام فروشی به‌صورت جدی مخالف هستند و هر اقدامی لازم است برای حمایت از صنایع استان در راستای مقابله با خام فروشی انجام خواهند داد.

خروج منافع درآمدی

وی هم‌چنین با شاره به برخی مشکلات دیگر اظهار می‌کند: در حال حاضر حساب بانکی بسیاری از معادن یزد در تهران است و لذا در این راستا خواهان این موضوع هستیم تا معادن حساب‌های خود را به یزد بیاورند و مالیات خود را نیز در این استان پرداخت کنند.

وی با اشاره به این موضوع که نمایندگان از معادن حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند تأکید می‌کند: در این راستا انتظار داریم که معادن نیز نسبت به انجام وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی خود کوشا باشند و حق استان را در این زمینه ادا کنند.

سفره‌ای که هرروز کوچک‌تر می‌شود

وی بابیان اینکه به‌رغم برنامه ششم توسعه که تأکید ویژه‌بر اکتشافات بود بیان می‌کند: متأسفانه کمترین اقدام در این حوزه صورت گرفته و معادن ما الآن سر سفره‌ای هستند که تا ۱۰ یا ۱۲ سال دیگر خوراکی در آن باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به این موضوع که اگر اکتشاف نباشد معادن و صنایع معدنی استان به‌شدت با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌توانند به همین صورت به حیات خود ادامه دهند افزود: شاید دولت در شرایط فعلی توانمندی برای این کار را نداشته باشد لذا باید بخش خصوصی به این موضوع ورود کند و با ارائه پیشنهاد، اقدام به اکتشاف کند.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه یزد به معادن است و اگر این سرمایه را هم نتوانیم برای استان استفاده کنیم می‌افزاید: ۴۰ درصد بیمه‌شدگان یکی از شهرستان‌های استان غیربومی هستند و این به معنای آن است که فرهنگ سنتی و بومی یزد دستخوش یک سری تغییرات شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.