ساری-نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آخرین روز های حیات خود با کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد در مازندران موافقت و سه نقطه استان مازندران شامل بندر امیرآباد، بندر فریدونکنار و بندر نوشهر را به عنوان منطقه آزاد تجاری، اقتصادی و سلامت و گردشگری معرفی کردند اما این آرزوی دیرینه مازندرانی ها بنا به دلایلی هنوز به مرحله تصویب نرسیده است.

مازندران در یک قدمی منطقه آزاد

قدس آنلاین- گروه استان ها: در حالی که بسیاری از مازندرانی تصویب منطقه ازاد را تمام شده می دانستند اما به تازگی شورای نگهبان اطلاعات ارائه شده در خصوص مناطق آزاد تجاری - صنعتی مذکور را کافی و توجیه‌کننده ندانسته و با آن مخالفت کرده است.

۱۱سال قبل که پیشنهاد تأسیس منطقه آزاد مازندران مطرح شد به دلیل سهم خواهی های برخی از شهرستان ها والبته یکصدا نبودن نمایندگان دوره‌های قبل تا این زمان مازندران را از داشتن یک منطقه آزاد محروم کرده است.

در این طرح منطقه آزاد پیشنهادی مازندران، شامل منطقه آزاد نوشهر به وسعت ۸۴ هکتار، چپکرود ۴۶۰ و امیرآباد هزار و ۶۰۰ هکتار است ،که همین محدود بودن وسعت، به اعتقاد بسیاری از مخالفان دستاورد ناچیزی برای منطقه آزاد مازندران محسوب می‌شود، طرحی که پس از سال‌ها بوق و کرنا سرانجام با  ایرادات شورای نگهبان روبه رو شده است.

امید برای تصویب طرح منطقه آزاد

در این خصوص نماینده مردم ساری و میان درود در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با قدس با اشاره به اینکه منطقه آزاد مازندران در مجلس دهم طرح و تصویب شد، اما توسط  شورای نگهبان ایراداتی به این طرح گرفته شده است،اظهار داشت: با رایزنی هایی که با منطقه آزاد  و مجمع نمایندگان استان مازندران داشتیم قرار شد طرح پس از بررسی مجدد و اصلاح به مجلس و شورای نگهبان برگشت داده شود تا ان شاالله تصویب شود.

علی بابایی کارنامی در خصوص مزیت های منطقه آزاد مازندران با اشاره به اینکه منطقه آزاد مازندران هم توجیه فنی و هم توجیه اقتصادی دارد که هم برای کشور و هم برای مازندران بسیار مفید خواهد بود اظهار داشت:در این منطقه بحث کریدور شمال و جنوب و همچنین بحث ارتباط بازار با کشورهای منطقه و سی.آی. اس از طریق دریای خزر و بندر امیر آباد و فریدونکنار که دارای زیرساخت های مناسبی هستند را داریم؛ بنابراین  تصویب این طرح برای کشور ومازندران  بسیار مفید و دستاورد های خوبی به لحاظ اقتصادی خواهد داشت.

ایرادات جزئی است

وی ادامه داد: دولت باید طرح توجیهی، فنی و کارشناسی درباره منطقه آزاد مازندران داشته باشد ؛چراکه این منطقه باید دارای نظریه فنی و کارشناسی برای تصویب باشد.

نماینده مردم مازندران در مجلس یازدهم شورای اسلامی با بیان اینکه اشکال شورای نگهبان به این طرح جزئی است،اظهار داشت: با ارائه طرح توجیهی و فنی این منطقه آزاد تصویب خواهد شد و ایرادات شورای نگهبان به منطقه آزاد مازندران قابل رفع خواهد بود.

وی در خصوص اینکه بسیاری از مازندرانی ها شناخت کافی از منطقه آزاد ندارند وبه امید سوار شدن بر خودروهای لوکس و وارداتی به دنبال این امر هستند ،گفت: نگاه مردم و مسئولان به منطقه آزاد متفاوت است هر چند که اگر دراین مورد هم توسط دولت کار شود برای رفاه مردم مفید خواهد بود.

ضرورت ایجاد منطقه آزاد

با یک نگاه ساده به کشورهایی که با دریای خزر، مرز مشترک دارند، به راحتی می‌توانید اهمیت منطقه آزاد مازندران را پیش‌بینی کنید. اجازه دهید یک بررسی کوتاه در این خصوص داشته باشیم. اگر دریای خزر را در کانون توجه منطقه آزاد قرار دهیم، کشور ترکمنستان در شرق کشور، قزاقستان در شمال شرق، کشور روسیه در شمال غرب و کشور آذربایجان در غرب دریای خزر قرار گرفته است.

به طور کامل، نیمه جنوبی خزر به کشور ایران و به استان‌های شمالی منتهی می شود؛ جائیکه از استان گلستان آغاز شده پس از گیلان به استان مازندران می‌رسد و تا بندر آستارا  ادامه پیدا می‌کند.

به دلیل اهمیت صادرات و واردات از شهرهای مرزی به کشورهای همسایه شمالی ایران، وجود یک منطقه آزاد که تمام هزینه‌ها را به حداقل برساند، در این محدوده جغرافیایی ضرورت دارد؛ به همین دلیل است که مبحث منطقه آزاد مازندران وارد مجلس شده است.

رونق اقتصادی

اگر از دیدگاه صادرات و واردات به منطقه آزاد مازندران نگاه کنیم، بسیار راهگشا خواهد بود و زمینه را برای رشد اقتصادی منطقه به ویژه محصولات کشاورزی و مواد غذایی فراهم می کند. همانطور که می‌دانید کشورهای قزاقستان و گرجستان، ارمنستان، ترکیه، آذربایجان و بخصوص، روسیه، سهم بزرگی از بازارهای خود را به محصولات ایرانی اختصاص داده‌اند.

بنابراین انتظار می‌رود شروع به کار منطقه آزاد در استان مازندران، هزینه‌های گمرکی صادرات انواع کالا را تا حد امکان کاهش دهد، تا بتواند مقدار بازدهی بالاتری برای منطقه داشته باشد به این ترتیب مشتریان خارجی بیشتری جذب می‌شوند و رونق اقتصادی بهتر خواهد شد.

وجود یک منطقه آزاد که مسیر را برای ورود به بازارهای کشورهای حوزه دریای خزر هموارتر می‌کند، می‌تواند رونق مناسبی برای محصولات بومی مناطق شمال باشد. انواع چای و برنج شمال، زیتون، مرکبات و خشکبار که در شهرهای استان مازندران و گیلان پرورش داده می‌شود، با حجم عظیم می‌تواند پتانسیل بازارهای خارجی را تکمیل کنند. این دقیقاً همان چیزی است که با راه‌اندازی منطقه آزاد مازندران در پی دستیابی به آن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    فقط محمودآباد چون به تهران نزدیکتره
  • من ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    هیچ سودی نداره معافیت مالیاتی به پولدارا میدن که فقط آدرس شرکت رو میدن اونجا و تمام کاراشون جای دیگه هستش.۲۰سال هم از مالیات معافند.چیزی عاید مردم نمیشه فقط به فکر ماشین خارجی هستن.