سکوت دولت مصطفی الکاظمی در برابر حملات ادامه دار و نقض تمامیت ارضی عراق توسط ارتش ترکیه در سه هفتته اخیر سبب واکنش نمایندگان مجلس عراق و درخواست روزافزون آنها برای برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان شده است.

دردسرهای عملیات پنجه عقاب ترکها و پاترویت‌های سفارت آمریکا برای مصطفی الکاظمی

قدس آنلاین: ارتش ترکیه از 26 خردادماه عملیات هوایی و بمباران مناطقی در مخمور و سنجار در اقلیم کردستان عراق را که مدعی است محل استقرار و حضور نیروهای "پ‌ک‌ک" است با نام"عملیات پنجه عقاب" آغاز کرده است.

«منصور البعیجی» نماینده پارلمان عراق، سکوت دولت عراق در قبال «اشغال اراضی این کشور از سوی ترکیه» و نقض حریم هوایی عراق از سوی آمریکایی‌ها را خجالت‌آور دانست و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان برای بررسی این نقض‌های صورت گرفته شد.

فراکسیون اکثریت پارلمان عراق علی رغم فشارهای آمریکا فردا اعلام می ...

وی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، گفت: ترکیه به بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان، اقدام به عملیات نظامی در داخل اراضی عراق کرد و این امر در واقع اشغال اراضی عراق به شمار می‌آید اما ما هیچ واکنش درخوری را از سوی طرف عراق ندیدیم. پس سوگندی که شما برای حمایت از کشور در قبال هرگونه تجاوز خارجی یا داخلی خورده‌اید، کجاست؟

البعیجی از ریاست پارلمان عراق خواست تا برای بررسی نقض‌های صورت گرفته علیه حاکمیت عراق از سوی ترکیه و آمریکا نشستی فوق‌العاده برگزار کند و به این نقض‌ها پایان دهد. زیرا این امر بیش از این نباید به تاخیر افتد و یادداشت‌های اعتراضی دولت در قبال این مسأله دیگر کافی نیست و باید طرف عراقی، اقدام بازدارنده‌ای برای این پیشروی نیروهای ترکیه در داخل خاک ما ـ به هر دلیلی که صورت می‌گیرد ـ انجام دهد.

پیش از این نیز «جمال فاخر» نماینده عضو ائتلاف «سائرون» از پارلمان عراق خواست تا نشستی فوق‌العاده برای بررسی این اقدام ترکیه برگزار کند و به دولت اختیار تام دهد تا از تمامی برگه‌های فشار خود علیه آنکارا استفاده کند و به تجاوزهای مکرر آن به زمین و آسمان عراق پایان دهد.

به نوشته پایگاه خبری اماراتی «الخلیج»، وی افزود که ترکیه بارها کلیه عرف‌ها و قوانین دیپلماتیک بین‌المللی درباره روابط حسن هم‌جواری را در قبال عراق زیر پا گذاشته است. قطع سهم آبه عراق و اعزام نیروهای نظامی به داخل خاک عراق از جمله همین موارد است و اکنون نیز که از نیروی نظامی خود در داخل اراضی ما استفاده می‌کند تا با دشمنانش تسویه‌ حساب کند.

وی افزود: ادبیات و زبان محکوم کردن و ابلاغ یادداشت اعتراض، ادبیات افراد ضعیف است و  موجب می‌شود که ترکیه بدون هیچ نگرانی از عواقب آن، سطح تجاوز خود علیه عراق را افزایش دهد.

فاخر توضیح داد: برگه‌های فشار فوری متعددی علیه ترکیه وجود دارد که می‌توان به آنها تکیه کرد و بر ترکیه فشار آورد تا تجاوزهای خود را متوقف کند.

این تنها موضوع مورد اعتراض نمایندگان پارلمان عراق نسبت به نقض حاکمیت ملی عراق نیست و در روزهای اخیر اعلان خبر نصب سامانه دفاع موشکی در سفارت آمریکا در منطقه الخضرا نیز خشم نمایندگان مجلس عراق را سبب شده است. گفته می‌شود این موشکها از نوع پاتریوت هستند.

این درحالیست که پارلمان عراق چند ماه پیش‌تر در مصوبه‌ای به خروج نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور پس از ترور ابومهدی مهندس جانشین فرمانده حشد الشعبی به همراه سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران رای داد که این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.

«عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان تأکید کرد که دولت در قبال نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا باید موضع صریح و قاطعی اتخاذ کند و سکوت نکند. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه هشدار داد که سفارت آمریکا به اردوگاهی در داخل منطقه سبز بغداد بدل خواهد شد.

عامر الفایز: محافظ البصرة لم یخرج للمتظاهرین کی لا یخدعهم ویخدرهم ...

«مهدی تقی آمرلی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق هم استقرار یک سامانه پدافندی آمریکایی در داخل منطقه سبز را نقض فاحش حاکمیت عراق و تجاوز عنوان کرد.

«سلام الشمری» نماینده ائتلاف «سائرون» هم گفت که آمریکا به خاطر ضعف دولتمردان عراقی در تصمیم‌گیری، به تجاوزات خود ادامه می‌دهد.

ترکیه به دنبال توسعه نفوذ امنیتی و نظامی در شمال عراق

حسن هانی زاده تحلیل‌گر ارشد مسائل عراق در این باره با اشاره به اینکه نگرانی و خشم نمایندگان به ویژه نمایندگان احزاب و ائتلاف‌های شیعه به دلیل سکوت و برخورد محافظه کارانه دولت مصطفی الکاظمی با این دو موضوع که نقض حاکمیت ملی عراق و تمامیت ارضی کشور است، به خبرنگار ما گفت: در واقع عملیات پنجه عقاب که از مدتها پیش از سوی ارتش ترکیه آغاز شده در ظاهر با هدف سرکوب عناصر "پ‌ک‌ک" است اما در واقع ترکیه قصد دارد نفوذ امنیتی و نظامی خود را در شمال عراق گسترش دهد.

وی افزود: از آنجا که این عملیات نظامی بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق صورت گرفته یکسری صف آرایی های سیاسی را در داخل عراق نیز بوجود آورده است. فراکسیون‌های شیعه به شدت با تجاوز ترکیه به خاک عراق و نقض حریم هوایی مخالفت کرده و معترضند و به دولت کاظمی فشار می‌آورند تا به سازمان ملل شکایت کند و لی طیف هایی هم هستند که سکوت اختیار کرده اند و حتی در داخل اقلیم کردستان هم اختلاف نظرها تشدید شده و با توجه به قطب بندی‌های سیاسی موجود دولت ترکیه از این فضا برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند.

وی با اشاره به استقرار چند تیپ مکانیزه ارتش ترکیه در پشت مرزها، اظهار داشت: این نگرانی هم وجود دارد که در روزهای آینده و در صورت مساعد بودن موقعیت، ارتش ترکیه فاز زمینی عملیات خود را نیز کلید بزند  کما اینکه در گذشته هم این کار را کرده است.

سکوت دولت بغداد و اقلیم در برابر تجاوز ترکیه

هانی‌زاده درباره سکوت دولت کاظمی در این ماجرا با بیان اینکه تاکنون تنها سخنگوی وزارت خارجه عراق نقض حریم فضایی کشور را محکوم کرده، گفت: دولت بغداد الان درگیر مسائل داخلی است و نمی‌تواند در چند جبهه درگیر شود و حمله نیروهای دولتی به پایگاه حشدالشعبی نیز جایگاه کاظمی را در میان مردم عراق به شدت متزلزل کرد و لذا کاظمی تاکنون نتوانسته اقدام قابل قبولی برای حفظ امنیت عراق انجانم دهد و به نظر نمی‌رسد بتواند و بخواهد با دولت ترکیه وارد مناقشه شود.

تغییر مکان سازمان ملل عملیاتی است؟ - خبرآنلاین

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در مورد واکنش دولت اقلیم نیز خاطرنشان کرد: دولت اقلیم هم به دلیل نوع روابط خود با دولت ترکیه و مناسباتی که دارد در مورد حمله به پ‌ک‌ک سکوت کرده و اختلافاتی هم که بین حزب دموکرات به ریاست مسعود بارزانی با پ‌ک‌ک وجود دارد سبب شده تا این حملات ادامه یاید

وی افزود: موقعیت اقلیم به گونه‌ای نیست که بتواند خارج از اراده و موضع دولت مرکزی اقدامی انجام دهد.

استقرار موشک در سفارت آمریکا، نقض قوانین بین‌المللی

هانی زاده در مورد اعتراض پارلمان عراق به نصب سامانه موشکی پاتریوت در سفارت آمریکا در مرکز بغداد نیز با اشاره به اینکه این اقدام نقض قوانین بین‌المللی در مورد امنیت سفارتخانه‌ها و مسئولیت دولت‌های میزبان در این زمینه است گفت: الان سفارت آمریکا از یک مرکز سیاسی به یک مرکز نظامی و امنیتی تبدیل شده و خروج آن از چارچوب روابط دیپلماتیک این بهانه را به گروه‌های مسلح عراقی می‌دهد که سفارت آمریکا را هدفی مشروع برای خود بدانند زیرا حضور سامانه های موشکی و سلاح آمریکایی در این سفارتخانه در واقع تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.