محرومان کلیدواژه هر دو منشوری است که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در سال‌های اخیر، در احکام انتصاب دو تولیت آستان قدس رضوی، تقریر فرموده‌اند. به همین بهانه به سراغ قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی رفتیم تا از فعالیت‌های این آستان مقدس در این خصوص بپرسیم.

توجه ویژه آستان قدس به محرومانی که در مناطق موقوفه‌دار زندگی می کنند

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی خاکسار قهرودی که شروع به کارش در آستان قدس رضوی در معاونتی بود که برای رسیدگی به وضعیت محرومان پایه‌ریزی شده بود، اینک به‌عنوان قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی مثل همیشه پاسخگوی سؤالات ما بود:

 محرومان در دوره اخیر، در سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی چه جایگاهی دارند؟

این مسئله از ابتدای شروع مسئولیت جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، در قالب معاونت «امداد مستضعفین» شکل اجرایی به خود گرفت. همان مسیر در دوره مسئولیت و مدیریت حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای مروی به‌عنوان یک مسئله جدی بر اساس دستوری که در حکم حضرت آقا آمده، موردتوجه قرار دارد. در دوره اخیر این مسئله جدی‌تر موردتوجه قرارگرفته است.

در حوزه ساختاری با تجمیع بخش‌های مختلفی که در عرصه‌های اجتماعی در آستان قدس رضوی فعالیت داشتند، با رویکرد خدمت‌گزاری بهتر و تقویت بنیاد کرامت امروز این بنیاد، یک بنیاد تنومند و توانمند در آستان قدس رضوی است که همه بخش‌هایی که دارای مسئولیت در عرصه‌های اجتماعی هستند، در این بنیاد متمرکزشده‌اند و کارها را با جدیت دنبال می‌کنند.

 در سال‌های اخیر شاهد چند سانحه طبیعی بودیم؛ علاوه بر این شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی نیز بار مضاعفی بر دوش مردم تحمیل کرد، رویکرد آستان قدس رضوی در موضوع محرومیت‌زدائی چیست؟

در حوزه اشتغال و توانمندی به‌ویژه در استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان و نیز در استان‌هایی که در حوادث طبیعی مانند آن دچار خسارت می‌شوند، آستان قدس حضور جدی داشته است. به‌طور مثال در همه حوادثی که در روزهای پایانی سال۹۷  و منتهی به سال ۹۸ رخ داد، حوادثی مثل سیل و زلزله و حوادث پس‌ازآن، آستان قدس رضوی به‌اندازه توان خود حضورداشته است و کمک‌های امدادی و تالش برای توانمندسازی افراد آسیب‌دیده را به انجام رسانده است. در این موارد عمده تلاش ما، توانمندسازی افراد برای دستیابی به شغل پایدار بوده است. در خوزستان، لرستان، سیستان و بلوچستان و گلستان، بیشترین کمک ما درزمینهٔ ایجاد شغل اتفاق افتاد. این شغل‌ها با توجه به زندگی مردم، عمدتاً در حوزه کشاورزی و دام‌پروری بوده، در کنار این‌ها کمک به بازسازی خانه‌ها و دیگر کمک‌های امدادی هم انجام‌گرفته است.

علاوه بر این، توزیع بسته‌های معیشتی به‌ویژه در ایام فاصله‌گذاری اجتماعی و در ماه مبارک رمضان هم انجام‌شده است. به‌طور نسبی حجم کاری که در سال ۹۸ در این حوزه انجام شد، بیش از کارهایی بود که در سال پیش و سال‌های پیش‌تر انجام‌شده بود. کمک‌های مردم هم در کنار کمک‌های آستان قدس قرار می‌گرفت و جلوه‌ای دیگر به این اقدام‌ها می‌بخشید. در همین ماه مبارکی که پشت سر گذاشتیم، رواق بزرگ حضرت امام خمینی(ره) به‌طور کامل در اختیار خادمان بارگاه منور رضوی بود تا بسته‌های معیشتی را برای محرومان آماده کنند. اقلام این بسته‌ها به همت خدام خریداری، بسته‌بندی و توزیع شد.

علاوه بر این‌ها در مناطقی که آستان قدس موقوفه دارد، باز بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، نگاه آستان قدس این است که با در نظر گرفتن نیات واقفان و ظرفیت‌هایی که در چارچوب این نیات وجود دارد، به محرومانی که در آن مناطق زندگی می‌کنند، توجهی ویژه داشته باشد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.