در مظلومیت شعارهای هر سال که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام می‌شود، همین بس که صرفاً با برخورد تشریفاتی و تبلیغاتی نهادهای مسئول و غیرمسئول مواجه می‌شود و معمولاً از اقدام و عمل خبری نیست و در حد پوستر، بنر و تکرار زبانی باقی می‌ماند...

وقتی مسجد، کانون اشتغال‌زایی می‌شود

قدس آنلاین: در مظلومیت شعارهای هر سال که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام می‌شود، همین بس که صرفاً با برخورد تشریفاتی و تبلیغاتی نهادهای مسئول و غیرمسئول مواجه می‌شود و معمولاً از اقدام و عمل خبری نیست و در حد پوستر، بنر و تکرار زبانی باقی می‌ماند... اما در این میان هستند افراد و مجموعه‌هایی که کمر همت می‌بندند و در راستای تحقق بیانات ولی امرشان تلاش می‌کنند. کانون فرهنگی و هنری شهید گرائیلی در روستای خرماکلا قائمشهر یکی از همان مجموعه‌هاست که در نخستین رویداد ملی فهما (فرهنگی- هنری مساجد ایران) و در رشته «گفتمان‌سازی شعار سال» برگزیده شده است. در گفت‌وگویی کوتاه با ولی‌الله نادعلی‌زاده، مدیرمسئول این کانون، بیشتر با آن آشنا می‌شویم. او کشاورزی از اهالی روستای خرماکلاست.

مسجد باید کانون فعالیت‌های اجتماعی باشد

نادعلی‌زاده در ابتدای گفت‌وگو با تأکید بر اینکه مسجد باید محور و مرکز همه شئونات ما قرار بگیرد، می‌گوید: اگر مسجد کانون فعالیت‌های اجتماعی باشد، بی‌شک مرزهای اعتقادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... با دشمن روشن شده و دیگر نخواهند توانست بر محیط‌های فرهنگی و جوانان ما تسلط پیدا کنند.

او درباره فعالیت‌های کانون مسجد توضیح می‌دهد: فعالیت‌های کانون شهید گرائیلی بسیار گسترده است؛ مجتمع فرهنگی و هنری شهدای روستای خرماکلا که به عنوان عظیم‌ترین مجتمع فرهنگی و هنری روستایی نام گرفته را در ۷۰۰ مترمربع زیربنا در پنج طبقه احداث کرده‌ایم.

مسجد و اقتصاد پایدار در روستا

مدیر مجتمع فرهنگی و هنری شهدای خرماکلا در توضیح دلیل برگزیده شدن این کانون نیز بیان می‌کند: رهبر معظم انقلاب ابتدای هر سال شعاری را برای عمل در طول سال اعلام می‌کنند. ایشان سال گذشته را سال رونق تولید و امسال را جهش تولید نام‌گذاری کردند. از آنجایی که روستای خرماکلا حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که تعدادی از افراد بیکار و یا کشاورز با درآمد اندک بودند، تصمیم گرفتیم درصدد تحقق آن برآییم و به همین دلیل تلاش کردیم در محله اشتغال ایجاد کنیم.

او اضافه می‌کند: در دو سال گذشته، موفق شدیم با آموزش و کمک به ساخت و دریافت مجوز احداث گلخانه‌های کوچک گل و گیاه زینتی در روستا اقتصاد پایدار ایجاد کرده و برای حدود ۱۵۰ جوان به طور مستقیم اشتغال ایجاد کنیم تا جایی که این روستا اکنون به‌عنوان دهکده لیموترش گلخانه‌ای کشور شناخته می‌شود. هزینه این طرح که حدود ۴۰ میلیارد تومان بود هم از طریق پیگیری‌های انجام شده و معرفی به بانک برای دریافت وام خوداشتغالی تأمین ‌شد.

بزرگ‌ترین کتابخانه روستایی ایران

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری شهید گرائیلی به دیگر اقدام‌های این کانون نیز اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در کنار تمام مناسک عبادی، این کانون در حالی که بزرگ‌ترین کتابخانه روستایی ایران را دارد، به رونق اقتصادی محله هم اهتمام ویژه‌ای دارد. در این کانون از پیر تا جوان همه مشغول کار هستند. مجموعه پرورش ماهی و مجتمع گردشگری فعال از دیگر فعالیت‌های کانون است و درصدد هستیم برای فروش و صادرات محصولات گلخانه‌ها و توسعه گردشگری اقدام‌های مهمی انجام دهیم.

نادعلی‌زاده در پایان با بیان اینکه «فهما» نمایی از جذب و هدایت آحاد مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان به مساجد را نشان می‌دهد، می‌گوید: با وجود تمام نکات مثبت این طرح، اما نقص‌هایی هم دارد که امیدواریم در دوره‌های بعدی برطرف شود. یکی از این موارد، نبود بحث‌های حمایتی و تشویقی از کانون‌های برتر است. با توجه به تأکیدهای بسیاری که در این زمینه شده بود اما متأسفانه جوایز آن، در شرایط اقتصادی امروز مشوق نبود و حتی انگیزه کار را می‌گرفت. دیگر اینکه بهتر بود در اختتامیه، نشست‌های آموزشی و نمایشگاهی گذاشته می‌شد و کانون‌ها می‌توانستند از ایده‌های هم بهره ببرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.