مدیرعامل مؤسسه عمران و توسعه رضوی از ساخت ۱۵ مجتمع رفاهی میان‌راهی تا سال ۱۴۰۱ خبر داد.

ساخت ۱۵ مجتمع رفاهی میان‌راهی تا سال ۱۴۰۱

قدس آنلاین: مهندس محمود عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس درباره ساخت مجتمع‌های رفاهی میان‌راهی توسط این مؤسسه اظهار کرد: وظیفه این مؤسسه انجام فعالیت‌های توسعه‌ای و عمرانی در سطح کشور بوده و یکی از طرح‌ها و فعالیت‌هایی که این مؤسسه در سالیان گذشته روی آن تمرکز داشته، ساخت مجتمع‌های رفاهی میان‌راهی امام رضا(ع) است.

این مقام مسئول متذکر شد: به جز شرایط خاص کشور در سال جاری که به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تصمیم‌ها و تدابیر پیشگیرانه از سوی مسئولان ذی‌ربط و در راستای حفظ سلامتی و ایمنی زائران و هموطنان عزیز اتخاذ شده است، همه ساله شاهد سفر شمار زیادی از هموطنان ارجمند از نقاط مختلف کشور به سمت استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد برای زیارت بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) هستیم.

مهندس عیدی ادامه داد: ساخت مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی امام رضا(ع) در سالیان گذشته توسط آستان قدس رضوی در راستای رفاه حال زائران و تأمین مکانی مناسب برای استراحت و تجدید قوا برای ادامه سفر جاده‌ای زائران بوده است.

وی افزود: در سالیان گذشته تعداد ۲۱ مجتمع رفاهی بین‌راهی امام رضا(ع) با زیربنای افزون بر ۲۲ هزار مترمربع توسط آستان قدس رضوی در جاده‌های بین‌راهی استان‌های مختلف کشور و با برنامه‌ریزی انجام شده، ساخته شده است.

مدیرعامل این مؤسسه اضافه کرد: ۱۵ مجتمع بین‌راهی دیگر در استان‌های گوناگون از جمله: گلستان، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان و... با حدود ۳۱ مترمربع زیربنا و حدود ۳۹۰ هکتار عرصه در حال ساخت است و در صورت فراهم بودن شرایط و امکانات لازم امیدواریم تا اوایل سال ۱۴۰۱ شمسی این مجتمع‌های بین‌راهی پس از ساخت و تکمیل شدن مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

احیای کشاورزی، راهکاری برای «توسعه منطقه‌ای»

مدیرعامل مؤسسه عمران و توسعه رضوی همچنین از احیای کشاورزی به عنوان راهکاری برای تحقق طرح «توسعه منطقه‌ای» در برخی از نقاط کشور خبر داد.

مهندس عیدی با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از فعالیت‌هایی که در مدت حدود ۵/۱ سال اخیر، مسئولیت آن به مؤسسه عمران و توسعه رضوی واگذار شده، بحث توسعه منطقه‌ای در برخی از نقاط کشور مانند سرخس، چناران، سیستان و بلوچستان، لرستان و... است.

وی ادامه داد: در این طرح شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای، راهکارهای عملی شدن و ایجاد اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی در آن مناطق توسط این مؤسسه پیگیری می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در این طرح قرار نیست آستان قدس رضوی بودجه‌های بلاعوض به این مناطق تزریق کند، بلکه با استفاده از دانش، دانایی و ظرفیت‌هایی که در مجموعه آستان قدس رضوی است و یا در سطح ملی به آن‌ها دسترسی داریم، سعی می‌شود ظرفیت‌های منطقه‌ای که مغفول و یا راکد باقی مانده است در مناطق اشاره شده فعال شود.

مدیرعامل این مؤسسه گفت: به عنوان مثال سعی می‌شود با شناسایی ظرفیت تولیدات باغی و کشاورزی در این مناطق، امکان عرضه این تولیدات در بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود.

تلاش برای تکمیل زنجیره تأمین کالا و خدمات

مهندس عیدی در بخش دیگری از سخنانش به تلاش این مؤسسه در تحقق شعار سال جاری یعنی جهش تولید اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای تحقق شعار سال و همچنین اجرای سیاست‌های آستان قدس رضوی و سازمان اقتصادی رضوی امسال تلاش می‌کنیم در تکمیل زنجیره تأمین کالا و خدمات در مناطقی که این مؤسسه در آن‌ها در حال فعالیت است هم به طور فعال و مؤثر عمل کنیم.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: در این زمینه می‌توان با شناسایی تولیدات و ظرفیت‌های موجود در این مناطق که با کمک شرکت مدیریت زنجیره تأمین رضوی انجام می‌شود برای حضور فعال در بازارهای داخلی و خارجی اقدام کرد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های این مؤسسه در این حوزه مربوط به زمین‌ها و اراضی کشاورزی است که روی ‌آن‌ها آماده‌سازی انجام گرفته یا انجام نشده است.

این مقام مسئول توضیح داد: بدین منظور سعی داریم در این مناطق با کمک شرکت کشاورزی رضوی نسبت به احیا و بازسازی اراضی کشاورزی ذکر شده اقدام کنیم که در صورت فراهم بودن شرایط و امکانات لازم، این گونه اقدام‌ها در زمینه افزایش تولید و تحقق شعار سال یعنی جهش تولید می‌تواند ثمربخش باشد.

وی یادآور شد: با همت جمعی و همکاری مسئولان مربوط و انجام تحقیقات و مطالعات لازم امیدواریم بخش عظیمی از این طرح‌ها تا پایان سال جاری با موفقیت محقق و اجرایی شود.

مهندس عیدی یادآور شد: البته در مواردی هم این مؤسسه به عنوان کارگزار محرومیت‌زدایی و با همکاری معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی در برخی از مناطق کشور مانند مناطق سیل‌زده استان لرستان در حال پیگیری عمران منطقه‌ای و اشتغال‌زایی در این مناطق است.

مهندس عیدی همچنین به فعالیت کارخانه هبلکس رضوی متعلق به این مؤسسه در شهرستان بیرجند اشاره کرد و افزود: این کارخانه در تولید بتن‌های سبک هوادار فعالیت داشته که در فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی کاربرد بسزایی دارد.

وی ادامه داد: این محصول از مدرن‌ترین مصالح ساختمانی بوده و این کارخانه در سال گذشته حدود ۸۰ هزار مترمکعب از این محصول را تولید کرده و امیدواریم با توجه به شعار سال ۹۹ مبنی بر جهش تولید بتوانیم با ۱۰۰ درصد افزایش، میزان تولید این محصول به ۱۶۰ هزار مترمکعب افزایش یابد.

آماده‌سازی اراضی پادگان ۰۴ ارتش در بیرجند

این مقام مسئول همچنین به فعالیت‌های درآمدزایی و برخی از پروژه‌های پیمانکاری که توسط این مؤسسه در حال انجام است اشاره و خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌های درآمدزایی این مؤسسه که درآمدهای حاصل از آن‌ها در اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه مصرف می‌شود، ساخت حدود ۶۰۹ واحد مسکونی در مجموع به مساحت حدود ۶۶ هزار مترمربع توسط این مؤسسه است.

وی در مورد پروژه‌های پیمانکاری هم گفت: پروژه‌های پیمانکاری و مشارکتی مانند آماده‌سازی اراضی پادگان ۰۴ ارتش در شهر بیرجند، مجتمع فرهنگی- گردشگری چپکرود در نزدیکی شهرستان ساری و... از جمله این پروژه‌هاست و هم اکنون هم در حال انعقاد قرارداد برای پروژه ۳۱۷ هکتاری حمزانلو در نزدیکی شهرستان بجنورد هستیم.

این مقام مسئول متذکر شد: ساخت هتل میقات در شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی، ساخت هتل قدس مشهد در نزدیکی بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، ساخت مجتمع مسکونی زوج‌های جوان در شهرستان بیرجند (با بیش از ۱۱ هزار مترمربع زیربنا) و... همه پروژه‌های در دست اجرا توسط این مؤسسه است و پیش‌بینی می‌کنیم در صورت فراهم بودن شرایط لازم تا اواخر سال آینده انجام این پروژه‌ها به اتمام برسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.