ست‌جی جونز، تحلیلگر شورای روابط خارجی معتقد است آمریکا نباید ناگهانی از افغانستان خارج شود. او می‌گوید: درست است که از ابتدای حضور آمریکا در افغانستان تا کنون بیش از ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کرده‌ایم که بخشی از این پول هم برنمی‌گردد و درست است که در حال حاضر آمریکا به بودجه‌های اینچنینی در داخل کشور بیشتر نیاز دارد تا خارج، اما باید بدانیم اگر خروج ناگهانی داشته باشیم به‌طورقطع منافع آمریکا در افغانستان به خطر می‌افتد.

قدس آنلاین: ست‌جی جونز، تحلیلگر شورای روابط خارجی معتقد است آمریکا نباید ناگهانی از افغانستان خارج شود. او می‌گوید: درست است که از ابتدای حضور آمریکا در افغانستان تا کنون بیش از ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کرده‌ایم که بخشی از این پول هم برنمی‌گردد و درست است که در حال حاضر آمریکا به بودجه‌های اینچنینی در داخل کشور بیشتر نیاز دارد تا خارج، اما باید بدانیم اگر خروج ناگهانی داشته باشیم به‌طورقطع منافع آمریکا در افغانستان به خطر می‌افتد.

این تحلیلگر در ادامه به ذکر دلایل دولت آمریکا برای خروج از افغانستان می‌پردازد و می‌گوید:‌ ترامپ تلاش دارد با خروج کامل از آمریکا از حمایت سیاسی داخلی برخوردار شود. اما چنانچه این اتفاق بیفتد مذاکرات صلح افغانستان به خطر می‌افتد. هنوز معلوم نیست طالبان با چه نیتی در مذاکرات شرکت کرده است، همچنین اگر آمریکا در افغانستان نباشد، این کشور به محلی برای رقابت بریتانیا، هند، پاکستان و ایران تبدیل می‌شود که این با منافع آمریکا سازگاری ندارد.

در ادامه، این اندیشکده اما یک پرسش جدی‌تر مطرح می‌کند و آن اینکه اگر آمریکا از افغانستان خارج شود، دیگر متحدان منطقه‌ای آمریکا چه فکری با خودشان می‌کنند؟ آیا آن‌ها به این نتیجه نمی‌رسند که در مواقع حساس، آمریکا تنهایشان گذاشته است؟

تحلیلگر شورای روابط خارجه در ادامه حتی پا را فراتر گذاشته و معتقد است آمریکا در تلاش است در افغانستان دولتی پاکدست مستقر کند و اگر خارج شود این اتفاق نخواهد افتاد.

جونز همچنین می‌پرسد اگر آمریکا نیروهای نظامی‌اش را از افغانستان خارج کند پس چه کسی از دیپلمات‌هایش مراقبت کند؟ پس باید آمریکا در افغانستان حضور داشته باشد تا هرج و مرج در این کشور تهدیدی برای منافع و افراد آمریکایی نباشد.

این تحلیلگر در پایان پیشنهادهایی برای حضور بیشتر آمریکا در افغانستان مطرح کرده اما هیچ‌وقت این را نپرسیده که حضور آمریکا در افغانستان به منظور مبارزه با تروریسم در منطقه بود، اما آیا این کشور توانسته به این مهم دست پیدا کند یا آنکه تروریسم در غرب آسیا به شکل بسیار پیچیده‌تر و فراگیرتری منتشر شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.