خوزستان- شهرستان دزفول با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، افزون بر ۹۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و شغل اغلب مردم این شهرستان به کشاورزی مرتبط است که این روزها به دلیل افزایش نهاده‌های تولید و هم‌چنین شیوع بیماری کرونا سایه سنگین رکود و گرانی بر شغل مردمان این شهرستان سایه انداخته است.

قصه گرانی؛ غصه کشاورزان دزفولی

قدس آنلاین-گروه استان ها: سالانه بیش از ۷۶ میلیون شاخه گل در این شهرستان تولید و به سایر نقاط کشور صادر می‌شود  و در همین راستا کشور کویت یکی از هدف‌های صادراتی گل است که بیماری کرونا از سال گذشته تاکنون به این بازار لطمه سختی زده است.

تولید گل در دزفول به دلیل ظرفیت بالای خاک منطقه و شرایط مناسب آب و هوایی از کیفیت خوبی برخوردار است، این شهر با پوشش تولیدی در فصل سرد و به دلیل داشتن آب‌وهوای خشک قادر به تولید بیشترین گل مریم در ایران است و لذا دزفول تنها

دخل‌وخرج همخوانی ندارد

باوجوداینکه کشاورزی به‌ویژه پرورش گل در این منطقه رونق بسیار خوبی دارد اما متأسفانه کشاورزان دزفولی از مشکلات پیش روی خود گلایه داشته و چشم‌انتظار رفع موانع تولید برای رسیدن به جهش تولید هستند.

متأسفانه شیوع بیماری کرونا و ممنوعیت برپایی مراسم عروسی و عزا از تعداد خریداران گل به‌شدت کاسته است و لذا بسیاری از بهره‌برداران درفروش محصولات خود از سال گذشته تاکنون با مشکل جدی مواجه شده و حال‌وروز خوبی ندارند.

بسیاری از کشاورزان از افزایش دو تا سه برابری برخی مواد موردنیاز مانند کود، بذر، سم و سایر کالاهای مصرفی گلایه داشته و عنوان می‌کنند: تمامی این نهاده‌ها تا سه برابر افزایش‌یافته است اما محصولات ما نه‌تنها گران نشده که همین رقم ناچیز هم مشتری ندارد.

بسیاری از بهره‌برداران دزفولی از دولت می‌خواهند تا کشاورزان را در راستای تأمین مواد اولیه یاری دهد.

افزایش اجاره‌بهای زمین

کشاورزان دزفولی که سال گذشته نیز به دلیل افزایش اجاره‌بهای زمین دست به اعتراض زدند و حل این موضوع  به شورای تأمین نیز کشیده شد بیان می‌کنند: باوجوداینکه قرار شد اجاره‌بهای زمین‌های کشاورزی کاهش یابد اما این موضوع هنوز در عمل دیده نمی شود.

بسیاری از کشاورزان بیان می‌کنند: متأسفانه هرگاه نرخ خرید تضمینی بالا می‌رود و کشاورز می‌خواهد نفس راحتی بکشد اما به‌یک‌باره شاهد افزایش قیمت اجاره بهاء و یا گرانی آب از طرف دولت هستیم و لذا همیشه در این میان کشاورز باید ضرر آن را به جان بخرد.

کشاورزان دزفولی اذعان می‌کنند: دولتمردان از یک‌سو از موجران و مردم می‌خواهند تا قیمت اجاره بهاء را افزایش ندهند اما خود دولت به‌عنوان موجر اراضی کشاورزی نرخ اجاره بهاء را افزایش می‌دهد!

قیمت آب ظالمانه است

در همین راستا دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول در نشست مشترک تشکل‌های کشاورزی با مدیران جهاد کشاورزی و سازمان آب  بابیان اینکه کشاورزان شهرستان دزفول با مشکلات زیادی روبرو هستند، گفت: آب‌بهای گل هفت برابر شده است که بعد از رایزنی‌های فراوان انجمن و نظام صنفی کشاورزان دزفول به سه و نیم برابر کاهش‌یافته که بازهم ظالمانه است. 

آب‌بهای گل هفت برابر شده که بعد از رایزنی‌های فراوان انجمن و نظام صنفی کشاورزان دزفول به سه و نیم برابر کاهش‌یافته که بازهم ظالمانه است بهمن دریکوندی افزود: طبق قانون، عملکرد محصول توسط جهاد کشاورزی و قیمت کف بازار توسط نظام صنفی مشخص‌شده و سازمان آب و برق نیز جداگانه میانگین عملکرد و قیمت کف بازار را محاسبه می‌کند و این کمیته سه‌جانبه نسبت به محاسبه سه درصد محصول پای مزرعه اقدام می‌کند.

وی گفت: ۱۵۰ هزار شاخه گل رز در هکتار تولید می‌شود ولی میزان قابل‌فروش آن ۶۰ هزار شاخه است و قیمت هم هر شاخه بین چهارتا پنج میلیون ریال محاسبه‌شده که سه درصد آن حدود هشت میلیون ریال است.

وی‌تانید کرد: این قیمت برای گل‌کاران ضرر ندارد ولی قیمت بالاتر گل‌کاران را متضرر می‌کند و این ضرر به سایر محصولات ازجمله مرکبات، سبزی و صیفی نیز تسری پیدا می‌کند.

گرانی اجاره بهای زمین

دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول گفت: آب‌بهای هر هکتار زمین برای گل‌کاران ۴۸ میلیون ریال بوده که با پیگیری‌های انجام‌شده ۵۰ درصد کاهش و به ۲۴ میلیون ریال رسیده است ولی همچنان به‌صرفه نیست.

وی قیمت واقعی آب‌بهای گل رابین هشت‌تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال عنوان و بیان کرد: در چند روز اخیر کمیته‌ای برای لحاظ آب‌بهای واقعی تشکیل جلسه داده که به‌زودی نتیجه آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

دریکوندی بابیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی دستور حداکثر تخفیف مانند دهه ۶۰ و ۷۰ را برای اجاره‌بها داده است، افزود: رئیس سازمان امور اراضی کشور نیز دستور کاهش ۴۰ درصد اجاره‌بها را صادر کرد ولی امور اراضی استان خوزستان به همین هم تمکین نمی‌کند. 

وی ادامه داد: دولت به دلیل شیوع کرونا به مالکان واحدهای مسکونی توصیه می‌کند اجاره املاک را کاهش دهند لذا انتظار می‌رود امور اراضی استان نیز دستور مافوقش را اجرا و اجاره‌بها را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.