کارشناس امور دینی گفت: مأمون می خواست منصوب بودن امام رضا(ع) از طرف خدا را از بین ببرد اما امام پیش از آنکه بخواهد ولایت عهدی را بپذیرد این توطئه مامون را خنثی و فرمود که من ولی خدا هستم و توحید مشروط به من است.

چهار دلیل برای اثبات امامت حضرت علی بن موسی(ع)/ویژگی‌های اختصاصی امامت امام رضا(ع) چه بود؟

حجت الاسلام علی زرین کارشناس امور مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در تشریح دلایل اثبات امامت امام رضا(ع) واینکه چرا از میان تمام فرزندان امام موسی کاظم(ع)ایشان به عنوان امام معرفی شده‌اند، گفت: طبق ادله متواتر و قطعی اولاً ائمه دوازده گانه ما با نام، مورد نص خدای تبارک وتعالی بودند و طبق احادیثی که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده نام حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان امام هشتم معرفی شده است.

حجت الاسلام زرین افزود: افزون براین براساس فقه شیعه ما عصمت محور هستیم؛ یعنی آنکه یکی از شرایط امام بودن معصومیت است و لذا در بین تمام فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) تنها فردی که معصومیت داشت علی بن موسی الرضا(ع) بود. سومین شاهد بر اثبات امامت ایشان وصیت امام موسی بن جعفر(ع) در مورد جانشین و امام پس از خود است. دلیل چهارم این است که تمام شرایط لازم برای امامت و افضلیت بر تمام افراد زمان خود از تمام جهات برای ایشان اثبات شد؛ افضلیت ایشان تا حدی است که فرموده‌اند الرضا من آل محمد، همه امت اعم از شیعیان و مخالفان ایشان را قبول داشتند و در بعد علمی و مجادله‌هایی که داشتند بر همه فرق و ادیان علوم زمان چیره بودند؛ از لحاظ تقوا هم این معنای افضلیت به اثبات رسیده بود.

کارشناس امور دینی در ارتباط با مهمترین میراث فقهی و دینی امام رضا(ع) تصریح کرد: اگر یک مقدار به عقب برگردیم می‌بینیم حقوقی که پیامبر اکرم(ص) برای اهل بیت(ع) ذکر می کنند، حقوق متعددی مانند مودت، مفسر قرآن بودن، مرجعیت علمی، حکومت، حق ولایت و... است که پس از ایشان نادیده گرفته می‌شود. یکی از اتفاقات مهم در زمان امام رضا(ع) این بود که حتی سرمداران مخالفین نیز مشروعیت امامت، ولایت و حاکمیت اهل بیت را به رسمیت شناختند لذا مأمون گفت این حق شماست بیایید به شما تقدیم می‌کنم.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) به دنبال آمدن به مرو در نیشابور فرمودند که «انا من شروطها»، ولایت من دنباله و متمم توحید است که بدون آن توحید شما کامل نیست. مأمون می‌خواست امام را در محدودیت قرار دهد و منصوب بودن امام از طرف خدا را از بین ببرد و اینگونه جا بیندازد که من ولایت را به ایشان دادم اما امام پیش از آنکه بخواهد ولایت عهدی را بپذیرد این توطئه مامون را از بین برد و فرمود که من ولی خدا هستم و توحید مشروط به من است.

حجت الاسلام زرین افزود: امام پس از ورود به مرو نیز در جمع همه سردمداران و شخصیت‌های ملل مختلف تمام ویژگی‌های ماورایی و به تعبیری تمام معجزاتی که دلالت می‌کرد امام تافته‌ای جدا بافته و متفاوت با دیگران است را در آنجا معرفی کردند یعنی از طریق ولایت تکوینی عکس شیر روی پرده را جسم و جان دادند، دعای باران خواندند و باران بارید و به همه فرق اعم از هندوها، صائبی ها، ستاره پرست‌ها، مسیحی‌ها، یهودی‌ها و دهری‌ها چیره بودن خود را نشان دادند.

این کارشناس امور دینی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های امام رضا(ع) این بود که اولاً متمایز بودن، مؤید به روح القدس بودن و غیرقابل انتخاب بودن امام توسط افراد را در مقابل دید جهان قرار دادند؛ لذا پس از امام رضا(ع) در مذهب شیعه تفرقه‌ای نمی بینیم که کسی منکر امامت ائمه بعدی باشد و از این روست که می‌فرمایند: "من زاره عارفا بحقه وجبت له الجنة" یعنی اگر کسی با معرفت امام رضا(ع) را زیارت کند بقیه موارد او درست است و بهشت بر او واجب می‌شود و از بعد عقیدتی تمام است.

وی مهمترین دستاورد و میراث امام رضا(ع) را تحقق اعتراف مخالفان به حقانیت امامت و ولایت اهل بیت خواند و افزود: یکی دیگر از دستاوردهای ایشان این بود که نه در جمع محدود شیعیان بلکه مقابل دیدگان جهانیان اثبات کرد امامت نیازمند عصمت در بعد علمی و عملی، افضلیت از کل، ولایت تکوینی، قدرت اعجاز و... است، از این رو موضوع امامت در زمان ایشان تثبیت جهانی شد و به دنبال آن اثبات تشیع هم غیرقابل انکار شد و شیعیان به حقوق آزادی و حق تنفس رسیدند، در حالی که پیش از آن شیعیان باید تقیه می کردند، ائمه در زندان ها شکنجه می شدند و فشارهای زیادی بر روی شیعیان توسط خلفای اموی و عباسی اعمال می شد.

حجت الاسلام علی زرین در پایان گفت: پس از آن بود که رنگ سبز شد نماد اجتماعی شیعه و امکان نداشت که مخالفان بگویند مثلاً ما ولیعهدی امام رضا را قبول داریم اما پیروان ایشان را قبول نداریم بنابراین به برکت وجود امام رضا(ع) آزادی شیعه در مملکت اسلامی تثبیت شد و دیگر شیعیان از مورد پیگرد بودن خارج شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.