اوایل هفته جاری مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران اعلام کرد پایتخت برای بیماران کرونا دیگر تخت خالی ندارد و بیماران در نوبت تخت ‌خالی‌اند.

حق ما این همه بی‌توجهی نیست!

قدس آنلاین: چندی پیش نیز حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور، آمار ابتلا و جان‌باختگان کادر درمان در مصاف با کووید ۱۹ تا تاریخ ۱۸ اردیبهشت را ۷۹۲ ابتلا و ۱۰۷ شهید سلامت اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود با افزایش شیوع دوباره این بیماری در کشور، تاکنون بر این آمار نیز افزوده شده باشد.

به طور حتم کار در حوزه درمان جزو دشوارترین مشاغل دنیاست و هر کسی که یکی از حرفه‌های وابسته به این حوزه را انتخاب می‌کند، با دشواری‌های کار بیگانه نیست و از همان ابتدا که پا در این مسیر نجات‌بخش گذاشته، سخت‌ترین روزهای کاری را هم متصور شده، اما اکنون واقعیت چیز دیگری است و این روزهای کرونایی، از سخت‌ترین روزهایی که هر یک از آن‌ها تصور می‌کردند هم سخت‌تر است.

بی‌توجهی مردم و سازمان‌های خدماتی و حمایتی

گیتی بخشی، یکی از اعضای کادر درمان است که در نخستین روزهای سال به کرونا مبتلا شده. او از درد و رنج آن روزها می‌گوید و اینکه عوارض بیماری هنوز با او همراه است، باوجود این به محیط کار بازگشته و از بیماران پرستاری می‌کند. او از بی‌تفاوتی‌های بسیاری از مردم گلایه دارد. وقتی فشارهای کاری به خود و همکارانش را در مراکز درمانی مرور می‌کند، تلخی فوت مبتلایان و بیماران زمینه‌ای این مرکز که آن‌ها را می‌شناخت به یاد می‌آورد، ناباوری همراهان بیماران از ابتلای عزیزشان به کرونا را از ذهن می‌گذراند و مبتلا شدن همکارانش به این ویروس را به خاطر می‌آورد، رنج بی‌مسئولیتی‌های اجتماعی افراد و انتشار فیلم و عکس از تفریحشان در اینستاگرام بر گلایه او از مردم می‌افزاید و می‌گوید: کادر درمان در برخی از بیمارستان‌ها با مشکلات متعددی از جمله کمبود امکانات و تجهیزات حفاظتی مانند ماسک مواجه‌اند و با حداقل امکانات به مردم خدمت می‌کنند اما هنوز برخی از مردم رعایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کادر درمان علاوه بر استرس‌های محیط کار، نگران انتقال ویروس به اعضای خانواده نیز هستند، می‌افزاید: یک‌بار ابتلا به این بیماری، ایمنی در برابر ابتلای دوباره به آن را نمی‌آورد، ضمن آنکه ممکن است کادر درمان به دلیل مواجهه مستقیم با بیماران کرونایی ناقل ویروس باشند و آن را به اعضای خانواده خود انتقال دهند.

وی از استرس‌های این روزهای کادر درمان می‌گوید و اینکه این بیماری بسیار دشوار است که ایمنی بدن را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد و می‌افزاید: وقتی در خیابان‌ها مردمی را می‌بینیم که بدون استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی در حال تردد هستند خستگی کار برایمان چند برابر می‌شود؛ به نظر می‌رسد باید محدودیت‌های بیشتری اعمال شود تا شاید مردم بیشتر رعایت کنند.

به گفته وی، کادر درمان با حداقل امکانات و ساعت‌های طولانی استفاده از لباس‌های مخصوص و داشتن یک ماسک در هر شیفت کاری، برای مقابله با این بیماری و کاهش درد و رنج بیماران تلاش می‌کنند، اما سازمان‌های خدماتی مثل شهرداری و حتی بهزیستی هنوز فکری جدی برای کودکان کار نکرده‌اند و هر روز شاهد تردد آن‌ها بدون ماسک و رعایت نکردن نکات بهداشتی در کوچه و خیابان و سر چهارراه‌ها هستیم، انگار این موضوع برای مردم و حتی مسئولان طبیعی شده است.

وی ضمن گلایه از مسئولان حوزه بهداشت و درمان و نبود حمایت از کادر درمان که در خط مقدم مقابله با کرونا سلامت خود و خانواده‌شان را به خطر انداخته‌اند، می‌گوید: تشکر و قدردانی مسئولان از کادر درمان فقط در حد شعار است وگرنه چرا در این شرایط دشوار که اغلب بیمارستان‌ها با کمبود شدید نیروی پرستاری مواجه‌اند، ۸۵۰ نیروی پرستاری را تعدیل و برای کاهش این کمبودها اضافه کار اجباری برای پرستارها تعیین کرده‌اند، آن هم اضافه کاری که حقوق آن را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند.

افزایش بیماران و خستگی‌های روحی و فیزیکی کادر درمان

دکتر سید امیرمسعود هاشمیان، دانشیار طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از خستگی‌ها و شیفت‌های مضاعف کادر درمان در این روزها می‌گوید و اینکه سختی‌هایی که کادر درمان درگیر آن هستند غیرقابل توصیف است. او می‌افزاید: هم نوع شرایط ویژه کاری و هم پوشش محافظتی خاص و هم شلوغی مراکز درمان به دلیل افزایش مجدد تعداد بیماران، به‌خصوص در اورژانس‌های ریفرال اختصاص داده شده به بیماران کرونا - اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع) - به این خستگی‌های روحی و فیزیکی دامن زده است.

وی می‌گوید: شیوع بیماری کووید ۱۹ در جهان و به تبع آن کشور ما موجب افزایش آسیب‌های محیط کار برای تمامی کادر درمانی شده و خطر ابتلا به کرونا بیشتر از همه، پزشکان و پرسنل خط اول مقابله با کرونا همچون گروه‌های تخصصی طب اورژانس، عفونی، داخلی، آی سی یو، پرستاران و پرسنل اورژانس‌ها را تهدید می‌کند به طوری که تاکنون تعداد قابل ملاحظه‌ای از همکاران ما به این بیماری مبتلا شده و این گروه‌ها فشار بیشتری را متحمل شده‌اند.

خوشبختانه در حال حاضر لباس‌ها و تجهیزات محافظتی به تعداد کافی در اختیار پزشکان و کادر درمان قرار دارد، اما نمی‌توان گفت ۱۰۰درصد محافظت کامل ایجاد خواهد کرد. به‌ویژه اینکه بیشتر همکاران و پرسنلی که مبتلا شده‌اند از تجهیزات محافظتی کامل برخوردار بوده‌اند. شرایط کاری، دشواری‌های خاص خود را دارد. تصور کنید پزشکان و پرسنل خط اول درمان کووید۱۹، باید با آن لباس‌های محافظتی که به لباس فضایی معروف شده و کلاه و شیلد و دستکش ساعت‌ها در این گرمای تابستان در محیطی که هر آن امکان ابتلای خودشان هم وجود دارد، به بیماران خدمت‌رسانی کنند و تازه پس از پایان کار وقتی به منزل می‌روند باز هم استرس انتقال احتمالی ویروس به خانواده و نزدیکان خود را داشته باشند. این‌ها نمونه کوچکی از استرس‌های فیزیکی و روحی کادر درمان است به‌خصوص وقتی می‌بینیم مردم چقدر بی‌دغدغه و اطلاع از خطری که در بیخ گوششان است در اجتماعات و مغازه‌ها در حال تردد هستند.

دکتر هاشمیان با گلایه از بی‌توجهی برخی از مردم به رعایت مسائل بهداشتی می‌گوید: برخی از هموطنانمان آن‌گونه که باید به این بیماری واقف نیستند، زیرا اکنون شرایط جدی‌تر از آن است که مردم را در خیابان‌ها می‌بینیم. باید همان‌طور که به فعالیت‌های کاری خود می‌رسند، استفاده از ماسک به‌طور صحیح و رعایت فواصل فیزیکی و حضور نیافتن در اماکن شلوغ را سر لوحه فعالیت‌های خود قرار دهند. مراسم‌ عروسی و عزاداری و میهمانی‌های گروهی و تجمعات فروشگاه‌ها از عوامل مهم انتقال ویروس هستند و این ویروس با هیچ کس شوخی ندارد. با این حال می‌توان با رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و خودداری از ترددهای غیرضروری خارج از منزل از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد تا شاهد ورود گروه زیادی از مردم به اورژانس‌ها همان‌طور که دوباره رخ داده، نباشیم.

انگار این وضعیت برای مردم طبیعی شده

کریم عابدینی، پرستار بیمارستان امام خمینی(ره) تهران نیز می‌گوید: بیماری کووید ۱۹، کادر درمان همه کشورهای دنیا و به تبع آن کادر درمان ایران را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است که البته کادر درمان ایران به دلیل تحریم با مشکلات پیچیده‌تری مواجه شده‌اند.

این فعال صنفی ادامه می‌دهد: ابتدای شیوع کرونا در کشور، کادر درمان مورد توجه مسئولان و به‌ویژه مردم قرار گرفتند؛ مردم با رعایت نکات بهداشتی کادر درمان را یاری می‌کردند، اما با پایان یافتن تعطیلات نوروز به‌ویژه از اواسط خرداد، انگار این وضعیت برای مردم طبیعی شده و رعایت نکات بهداشتی بسیار کاهش یافته؛ همین بی‌توجهی‌ها موجب افزایش شمار بیماران شده است. با توجه به اینکه ایران پیش از شیوع ویروس کرونا نیز با کمبود شدید کادر پرستاری روبه‌رو بوده این شرایط مشکلات را مضاعف کرده و موجب خستگی و فرسودگی کادر درمان و به‌ویژه نیروهای پرستاری شده است.

این عضو شورای مرکزی خانه پرستار ایران در توصیه به مردم می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، کسب و کارها را نمی‌توان تعطیل کرد، اما برگزاری و شرکت در مراسم‌ عزا و عروسی و سفرهای غیرضروری را می‌توان حذف کرد. متأسفانه اکنون شیوع و انتشار ویروس در کشور رشد تصاعدی پیدا کرده و این بسیار خطرناک است.

شیفت‌های ۱۲ ساعته

عاطفه مسعودی، پرستار بیمارستان شریعتی مشهد نیز می‌گوید: متأسفانه شیوع ویروس کرونا در بیشتر استان‌ها و شهرهای کشور رو به گسترش است و با توجه به اینکه بیشتر کادر درمان حدود پنج ماه با این ویروس - در شیفت‌های هشت ساعته که اکنون به دلیل تعدیل برخی از نیروهای پرستاری به شیفت‌های ۱۲ ساعته تبدیل شده- درگیر بوده‌اند، به لحاظ جسمی خسته و به لحاظ روانی فرسوده شده‌اند که همین خستگی‌ها ضعف و کاهش قدرت بدنی را به همراه دارد و احتمال ابتلا به بیماری را در بین کادر درمان افزایش می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: به طور حتم حتی اگر به شرایط عادی هم برگردیم آثار این خستگی‌ها تا مدتی همراه ما خواهد بود. خانواده‌های ما آسیب فراوانی دیده‌اند. گرچه وظیفه ما خدمت به مردم است، اما حقمان این همه بی‌توجهی از سوی مردم و مسئولان به سلامت ما و خانواده‌هایمان نیست. اگر با کاهش شیوع ویروس کرونا مردم بیشتر توجه می‌کردند، امروز وضعیت ما این‌گونه نبود. باور کنید در خانه ماندن راحت‌تر از شبانه‌روز در بیمارستان بودن و لباس‌های ویژه پوشیدن است. این ویروس هنوز در حال انتقال است و هر روز جان تعداد زیادی از هموطنانمان را می‌گیرد و تنها راه پیشگیری از ابتلا به آن رعایت نکات بهداشت فردی و حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی و همچنین خودداری از ترددهای غیرضروری خارج از منزل است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    فقط بگین کارانه سال قبل هم مونده امسال هم هیچی ندادن لطف کنن پرداخت کنن