۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳
کد خبر: 710982

یادداشت/

اصلاح نظام مالیاتی، بورس را ملزم به پرداخت مالیات می‌کند

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارسرمایه و بورس

بحث اخذ مالیات از بازارسرمایه موجب حاشیه‌سازی‌های بسیاری شد تا اینکه این موضوع توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با صراحت بیان و رد شد.

قدس آنلاین: بحث اخذ مالیات از بازارسرمایه موجب حاشیه‌سازی‌های بسیاری شد تا اینکه این موضوع توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با صراحت بیان و رد شد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر عدم‌دریافت مالیات از بازارسرمایه خرده می‌گیرند و معتقدند همه بازارها و تمام کسانی که دارای درآمد مشخصی که باید تحت ضوابط پرداخت مالیاتی قرار بگیرد، باید در لیست مالیات‌دهندگان قرار بگیرند. بی‌شک این دیدگاه درستی است، اما زمانی محقق می‌شود که شاهد اصلاح و برپایی نظام جامع مالیاتی در کشور باشیم.

طبیعتاً در فضای نظام جامع مالیاتی بین هیچ بازار یا هیچ صاحب درآمدی تفاوتی در پرداخت مالیات وجود ندارد، به نحوی که در  کشورهای پیشرفته اقتصادی تمام صاحبان درآمد در حوزه‌های مختلف کسب و کار و بازارهای سرمایه‌ای مجبور به پرداخت مالیات هستند، به عبارتی در این کشورها توجه خاصی به منشأ درآمدها و اینکه از کدام بخش و حوزه اقتصادی بدست آمده نمی‌شود، اما به ازای افزایش درآمد میزان اخذ مالیات نیز تفاوت می‌یابد، یعنی این گونه محاسبه می‌شود که درآمد شخص الف مثلاً اگر از ۱۰۰ دلار به ۵۰۰ دلار برسد مکلف به پرداخت میزان مشخصی مالیات است؛ بنابراین تفکیکی صورت نمی‌گیرد که وی به چه میزان از حساب سپرده‌گذاری خود سود کسب کرده یا سود را از محل خرید و فروش محصول خود بدست آورده است.

بنده بر این باورم که  بین هیچ بازاری در پرداخت مالیات نباید تفکیکی قائل شد، اصلاً ضرورتی بر تفکیک نیست. کشورهای توسعه‌یافته میزان مالیات مشخص هر فردی را از طریق  آی دی کارت و کد اقتصادی کسب می‌کنند، حتی اگر فردی جنس دست دومی را پس از خریداری با ارزش‌افزوده‌ای به فروش برساند، ملزم به پرداخت مالیات آن کالا می‌شود؛ بنابراین اصلاح نظام مالیاتی و متعارف و قانون‌مند کردن و ایجاد هماهنگی مالیاتی، قاعدتاً در اخذ مالیات از همه بازارها امر مسلمی است که اگر مسئولان به این موضوع توجه داشته باشند، قطعاً مالیات بر عایدی درآمد و سرمایه از بازارسرمایه نیز ممکن می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.