ترور هشام الهاشمی، کارشناس و تحلیلگر امور امنیتی عراق با موجی از محکومیت از سوی مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی این کشور همراه شد.

ترور الهاشمی و آینده‌ای مهم‌تر از آن

قدس آنلاین: ترور هشام الهاشمی، کارشناس و تحلیلگر امور امنیتی عراق با موجی از محکومیت از سوی مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی این کشور همراه شد. به گزارش فارس، شامگاه دوشنبه دو فرد موتورسوار در منطقه زیونه بغداد، الهاشمی را پس از اتمام یک مصاحبه تلویزیونی هدف قرار دادند و وی پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را پذیرفته است. در همین زمینه، مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراقی و بین‌الملل به این ترور واکنش نشان دادند. سفارت کشورمان در بغداد ترور الهاشمی را محکوم کرد. برهم صالح، رئیس جمهور و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان هم ترور الهاشمی را جنایتی نفرت‌انگیز خواندند. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق پس از تأیید خبر ترور الهاشمی، دستور برکناری سرتیپ قاسم فهد، فرمانده لشکر اول پلیس فدرال که مسئول تأمین امنیت بخش الرصافه بود را صادر و قاتلان الهاشمی را به پیگرد قانونی و مجازات عادلانه نزد دستگاه قضایی کشور تهدید کرد. وی گفت اجازه نخواهد داد عملیات‌های تروریستی بار دیگر به صحنه عراق بازگردد و امنیت و ثبات کشور را برهم زند. حشدالشعبی نیز در بیانیه‌ای با شهید دانستن الهاشمی این ضایعه را تسلیت گفت و اعلام کرد حشدالشعبی از صمیم قلب، شهادت الهاشمی را به خانواده این روزنامه‌نگار عراقی، همه مراکز پژوهشی و راهبردی تسلیت می‌گوید و خواستار پیگیری مسئولان این جنایت شده است.

وقوع این ترور در زمان کنونی با توجه به شرایط داخلی و منطقه‌ای عراق، سؤالاتی را به ذهن متبادر می‌سازد که این ترور چگونه می‌تواند جرقه‌ای برای بر هم زدن صلح و آشتی داخلی عراق باشد و چه کسانی از قتل هشام الهاشمی سود می‌برند؟ پاسخ پرسش نخست به خوبی در اظهار نظر محمد البلداوی، نماینده پارلمان عراق دیده می‌شود که درباره طرح‌های آمریکا برای محدود کردن نقش حشدالشعبی از طریق ایجاد کودتای نرم علیه آن و ایجاد درگیری‌های داخلی هشدار داده بود. با تکیه به این تحلیل که اطلاعات بدست آمده درباره نقش آمریکا در منحرف ساختن مسیر تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردم عراق در سال گذشته، اقدام آن علیه نهادهای امنیتی و تلاش برای بازگرداندن سیاستمداران تحت تعقیب قضایی به کشور، همگی نشانه‌های آغاز کودتای نرم علیه حشدالشعبی است، می‌توان ترور سیاسی شخصیت‌های سیاسی عراقی و بهره‌برداری از این ترورها را نیز در همین چارچوب گنجاند.

برای رسیدن به پاسخ پرسش دوم لازم است ابتدا فضای سیاسی و امنیتی حاکم بر عراق پیش از این ترور بررسی شود. سرتیتر اخبار اصلی عراق در روزهای گذشته به تداوم نقض‌ حاکمیت عراق از سوی آمریکا، اهانت روزنامه سعودی الشرق الاوسط به مرجعیت عالی این کشور و اقدام‌های سازماندهی شده برای تخریب وجهه حشدالشعبی از جمله دستگیری شماری از اعضای این سازمان از سوی نیروهای امنیتی کشور اختصاص داشت. اگر با دقت به این اخبار نگریسته شود، هر سه محور در راستای تلاش برای تحریک حشد و وادار کردن آن به واکنشی حساب‌نشده و زیرسؤال بردن اهداف ملی از تشکیل آن دنبال می‌شد. اما هوشیاری رهبران آن با حفظ رویکرد ملی مانع افتادن آن‌ها به تله سازماندهی شده آمریکایی سعودی شد. هرچند آن‌ها بار دیگر تلاش کردند فرصت جدیدی برای ضربه وارد کردن به این سازمان، برای خود ایجاد کنند. ایجاد فرصت جدید برای ضربه به حشدالشعبی و انتقام‌جویی از آن به عنوان مخالف اصلی حضور نظامیان آمریکایی در عراق و منحرف کردن افکار عمومی عراق از ماجرای اهانت به مرجعیت و نقض‌های حاکمیتی مستمر آمریکا در عراق می‌تواند دو انگیزه اصلی ائتلاف آمریکایی سعودی از ترور کارشناس و تحلیلگر امور سیاسی عراق در بغداد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.