از زمان شیوع کرونا تاکنون همه مردم به دنبال آن بودند تا از اقدام‌ها، آمار و ارقام مرتبط به انتشار این ویروس اطلاع پیدا کنند. گرچه هر روز اخبار مرتبط با کرونا به خصوص آمارهای کشوری آن، از طریق سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شده است.

مشهد؛ هر دو ساعت سه قربانی!

قدس آنلاین: از زمان شیوع کرونا تاکنون همه مردم به دنبال آن بودند تا از اقدام‌ها، آمار و ارقام مرتبط به انتشار این ویروس اطلاع پیدا کنند. گرچه هر روز اخبار مرتبط با کرونا به خصوص آمارهای کشوری آن، از طریق سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شده است اما در استان خراسان رضوی به طور رسمی جلسه‌ای با حضور مسئولان ستاد استانی مقابله با کرونا و خبرنگاران برگزار نشده بود که دیروز این اتفاق افتاد و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فرماندار مشهد در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران در مورد آنچه در این چند ماه در خصوص کرونا اتفاق افتاده، صحبت کردند.

حسن جعفری؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ابتدا از اهداف ستاد استانی مقابله با کرونا گفت و اینکه باید مردم آموزش لازم در این مورد را می‌دیدند و تبعات آن را درک می‌کردند سپس در راستای پیشگیری اقدام می‌شد که با بهره‌گیری از امکانات دانشگاه علوم پزشکی در این مورد اقدام‌های خوبی صورت گرفت و هدف بعدی تأمین منابع مالی و نیروی انسانی بود که ۲۰ میلیارد تومان در همان ابتدا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت و پس از آن مبالغ دیگری نیز پرداخت شد، ضمن اینکه کمک‌های مردمی و همراهی خیران نیز اقدام خوبی بود که در این راستا انجام شد. در بحث تأمین نیرو نیز با اینکه ۲هزار نفر از مردم برای کمک نام‌نویسی کردند تا یاری‌رسان کادر درمان باشند اما با آمادگی خوبی که کادر درمان داشت نیازی به استفاده از این افراد احساس نشد.

وی در ادامه افزود: بهره‌گیری از متخصصان تاکنون کمک خوبی در زمینه پیشگیری و درمان به مجموعه داشته است. در ستاد مقابله با کرونا برای همه افرادی که دخیل هستند چه آن‌هایی که خدمات‌دهنده هستند و چه اماکنی که خدمات ارائه می‌کنند تصمیم‌گیری شد که ۱۰۳ پروتکل بهداشتی در سطح استان برای ادارات و مشاغل مختلف تهیه و ابلاغ کردیم و در جلسه آخر ستاد، به نظارت برای اجرای این پروتکل‌ها تأکید شده است.

•       کاهش رعایت پروتکل‌ها از طرف مردم

جعفری بیان کرد: در مرحله سوم مقابله با ویروس کرونا با توجه به همراهی خوبی که مردم داشتند ۹۱ درصد آن‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند اما در حال حاضر در وضعیت بحران هستیم؛ چرا که آمار ۹۱ درصدی رعایت پروتکل‌ها تنها ۳۷ درصد است همین نیز سبب شده تا میزان مبتلایان و آمارهای دیگر بالا برود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در خصوص امکان بازگشت ممنوعیت‌هایی که پیش‌تر وجود داشت مثل تعطیلی‌ها گفت: از ۱۵ تیرماه که استفاده از ماسک اجباری شده تا ۱۵ روز آینده باید صبر کنیم ببینیم در این دو هفته باز هم ما در وضعیت بحران هستیم یا خیر، پس از آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد آن هم با توجه به شرایط آن زمان. باید شرایط تحلیل شود، دو هفته همه چیز رصد شود اگر منحنی رو به افزایش باشد ممنوعیت‌ها اعمال خواهد شد.

جعفری همچنین تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ شهرستان خراسان رضوی که مشهد نیز در زمره آن‌هاست به لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند. هم‌ اکنون چهار شهرستان خراسان رضوی وضعیت سفید دارند، سه شهرستان وضعیت نارنجی و هشت شهرستان به لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت زرد هستند.

•       ۸۳۶ فوتی در ۳۷ روز

در ادامه دکتر بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها راه مقابله با ویروس کرونا، آگاهی‌بخشی به مردم و فرهنگ‌سازی در مورد استفاده از ماسک است، گفت: در خصوص مزیت استفاده از ماسک فقط همین نکته را اگر درک کنیم که دو نفر که در حال صحبت با هم هستند یکی از آن‌ها مبتلا باشد اگر هر دو نفر از ماسک استفاده نکنند امکان ابتلای نفر بعدی ۹۰ درصد است اما اگر دو نفر از ماسک استفاده کنند آن ۹۰ درصد به ۵/۱درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه آماری از میزان مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های دهم خرداد تا شانزدهم تیر ناشی از شیوع ویروس کرونا و مشکوک به آن را در اختیار خبرنگاران قرار داد که در این مدت ۳۷ روزه، رشدی بیش از چهار برابر را تجربه کرده است؛ به طور مثال در مدت ۳۷ روز گذشته، ۸۳۶ نفر از شهروندان مشهدی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

در آخرین روز که همان ۱۶ تیر ماه است، ۶۷۲ نفر بستری موجود، ۱۷۹ نفر بستری جدید، ۱۶۵ نفر بستری در آی. سی. یو و فوتی ۳۴ نفر را ثبت کرده است.

•       سرما و مشکلاتی که احتمالاً برای بخش درمان در پی خواهد داشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به پرسش قدس در مورد احتمال اوج‌گیری بیشتر کرونا با فرارسیدن فصل سرما گفت: آنچه ما در حال حاضر از وضعیت کرونا داریم این است که تغییر رفتاری این ویروس تا به حال در تاریخ سابقه نداشته است آنچه پیش‌بینی می‌شد این بود که این ویروس در دمای ۴۲ درجه از بین می‌رود و انتظار داشتیم با گرم شدن هوا قابل کنترل باشد اما دیدیم که نه تنها با گرم شدن هوا کم نشد بلکه اوج هم گرفت اما آنچه هست و ما حدس می‌زنیم با همزمانی آنفلوانزا با سرما، مشکل بخش بهداشت بیشتر می‌شود و باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

دکتر بحرینی همچنین در مورد شیوع تب کریمه کنگو در برخی از شهرستان‌های استان گفت: آنچه مسلم است این است که در تربت‌جام این موضوع مشاهده شده که برای کنترل و پیگیری آن از مردم درخواست می‌کنیم گوشت مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند؛ چراکه نگرانی ما از بابت دام‌هایی است که به طور غیرقانونی کشتار می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار قدس در مورد مطالبات پرستاران و گلایه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: این قصه سر دراز دارد؛ چراکه بخش زیادی از مطالبات از جمله تعرفه‌گذاری درخواست‌های ملی است اما در مورد کارانه و معوقاتی که دارند باید گفت هر ماه ۶۰ درصد از کارانه پرستاران به همراه حقوق آن‌ها پرداخت می‌شود در حالی که کارانه پزشکان معوق شده است.

•       ۳۸۳ مصوبه در ستاد مقابله با کرونا مشهد

فرماندار مشهد نیز با اشاره به تمهیداتی که در این چند ماه برای کنترل شیوع کرونا در مشهد انجام شده است، گفت: در این مدت ۵۶ جلسه در ستاد مقابله با کرونا مشهد برگزار شده که ۳۸۳ مصوبه داشته و در مجموع ۸۵ درصد مصوبات عملیاتی شده است.

محمدرضا هاشمی همچنین اظهار کرد: پس از الزامی شدن موضوع استفاده از ماسک در اماکن عمومی در بازدیدی که شخصاً از مترو داشتم ۹۷ درصد از مسافران مترو از ماسک استفاده می‌کنند که این میزان در بازدید از یکی از خطوط اتوبوسرانی نیز عدد خوبی را شامل می‌شد و نشان‌دهنده این بود که مردم استقبال خوبی از این موضوع داشته‌اند. ضمن اینکه در همین راستا بازدیدی از چند اداره در مشهد داشتم که به جز اداره پست که میزان مراجعات زیادی هم به دلیل دریافت بسته‌های پستی داشت میزان استفاده مردم از ماسک کمتر بود اما در بقیه ادارات شرایط خوب بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.