فرماندار مشهد گفت: به دلیل تراکم جمعیت در حاشیه‌شهر مشهد ما نگران شیوع کرونا در این منطقه هستیم.

نگران شیوع کرونا در حاشیه مشهد هستیم

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحمدرضا هاشمی با اشاره به اینکه «تاکنون ۵۶ جلسه ستاد کرونای استان تشکیل شده است»، اظهار کرد: ۸۵ درصد از مصوبات این ستاد در شهرستان‌های خراسان رضوی عملیاتی شده است. این ستاد هر هفته تشکیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی ۲۵۱۷ خبازی وجود دارد که ۲۱۱۰ خبازی آن در مشهد است. ما همه خبازی‌ها را مکلف به داشتن دستگاه پوز کردیم. ۹۵ درصد خبازی‌ها این مسئله را رعایت کردند. تاکنون به ۱۸۹ خبازی در خصوص عدم رعایت نکات بهداشتی، تذکر داده شده است.

کمترین تلفات  را در مراکز نگهداری سالمندان داشتیم

فرماندار مشهد با بیان اینکه «به دلیل تراکم جمعیت در حاشیه‌شهر مشهد ما نگران شیوع کرونا در این منطقه هستیم»، عنوان کرد: در مشهد ۵۷ مرکز نگهداری سالمندان وجود دارد. در ابتداء  شیوع ویروس کرونا گفته می‌شد که سالمندان بیشترین گروه هدف این ویروس هستند. با مراقبت، ضدعفونی مکرر، پیگیری‌های ما و سازمان بهزیستی، خوشبختانه ما کمترین تلفات  را در مراکز نگهداری سالمندان داشتیم.

هاشمی بیان کرد: باتوجه به مشاهدات عینی بنده و گزارش‌های رسیده، ۹۶ درصد مردم در مترو از ماسک استفاده می‌کنند. همچنین اکثر مردم در اتوبوس از ماسک استفاده می‌کنند.

نگران وضعیت اداره پست استان هستیم

وی تاکید کرد:  ۲۷۰ مورد بازرسی از اماکن با همکاری سازمان بازرسی و بهداشت انجام شده است. باتوجه به گزارشاتی که به دست ما رسیده است، ما نگران وضعیت اداره پست استان هستیم. امیدواریم با توجه به موارد و تذکرات داده شده نه‌تنها در اداره پست بلکه در تمام ادارات پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد:  کرونا سبب نمی‌شود که ادارات جوابگوی ارباب‌رجوع نباشند. بلکه باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفاظت از خود به کار مردم نیز رسیدگی کرد.

هاشمی یادآور شد: از مردم خواهش می‌کنم همان‌طور که در زمان پیک اول کرونا در استان ما را یاری کردند باز هم کمک کنند. از مردم خواهش می‌کنیم که ماسک زده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

همچنین نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در راستای مدیریت بیماری کرونا در استان خراسان رضوی در ادامه این جلسه، با بیان اینکه «همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های استان، در کل ایران زبانزد است»، اظهار کرد: نتیجه کلی به‌دست آمده از اقدامات استان و هماهنگی‌ها به نظر من قابل قبول است. اگر قرار است در مقابله با کرونا ویروس موفق بشویم، باز هم روش قبلی را انجام می‌دهیم اما نیاز است که چتر حمایتی دستگاه‌های استان از دانشگاه علوم پزشکی برداشته نشود.

وی افزود: در زمان شیوع ویروس کرونا در استان، ما برای درمان بیماران از نظام ارجاع استفاده کردیم. این کار تنها در استان ما انجام شد. به این صورت که فرد بعد از داشتن علائم در ابتدا به درمانگاه‌های عمومی و پایگاه‌ها مراجعه و در صورت تشخیص دکتر به درمانگاه‌های تخصصی که امکان گرفتن یک‌سری آزمایشات را داشته باشد ارجاع داده می‌شود. برطبق نظر دکتر متخصص اگر مشکلی در آزمایشات او باشد، به بیمارستان فرستاده می‌شود.

نماینده تام الاختیار  وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در راستای مدیریت بیماری کرونا در استان خراسان رضوی با بیان اینکه «مدتی بود که سامانه ۱۹۱ ما غیرفعال بود»، خاطرنشان کرد: از امروز مجدد سامانه ۱۹۱ فعال شد. شهروندان ما در صورت نیاز به کمک می‌توانند از این سامانه بهره بگیرند.

وی در خصوص متمرکز شدن بیماران کرونایی، بیان کرد: براساس تحقیقات پژوهشگران متمرکز کردن بیماران عفونی در یک جا، نتایج مثبتی را در پی دارد. این مسئله در همه جا انجام می‌شود. ما در مشهد نیز ابتدا بیمارستان شریعتی را خالی و بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا را پذیرش می‌کردیم. بعد از پرشدن بیمارستان شریعتی بیمارستان ۶۰۶ تخت‌خوابی مشهد یعنی بیمارستان امام رضا(ع) را برای پذیرش و درمان بیماران کرونا قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه «ازدحامی که در حال حاضر در اورژانس عدالتیان مشاهده می‌کنید در پیک اول کرونا در مشهد، شاهد نبودیم»، تاکید کرد: علت عمده ازدحام اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع)، مراجعه افراد غیرمشهدی است. این مسئله در عدم آگاهی این افراد است. همه ما در موج دوم کرونا غافلگیر شدیم. پیش‌بینی شده بود که تیر تا مهرماه بتوانیم نفسی بکشیم اما این ویروس نشان داد هیچ پیش‌بینی نمی‌توان نسبت به آن کرد. ما بیمارستان امام رضا(ع) را از بیماران کرونایی خالی کرده بودیم اما بعد از غافلگیری این ویروس، دوباره این بیمارستان بیمار کرونایی را پذیرش می‌کند.

نماینده تام الاختیار  وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در راستای مدیریت بیماری کرونا در استان خراسان رضوی با بیان اینکه «ما پیش‌بینی روزهای آرام‌تری را داشتیم»، عنوان کرد: اینکه بیمارستان امام رضا(ع) به عنوان یکی از مراکز درمانی کرونای مشهد باشد، موافقان و مخالفانی داشت. سازمان بهداشت جهانی متمرکزکردن بیماران عفونی در یک جا را کار خوبی می‌داند. این مسئله در علم پزشکی باسابقه است.

وی تاکید کرد: اگر در این مرحله شیوع کرونا، نیروی انتظامی هم به میدان بیاید ما نمی‌توانیم با زور مردم را وادار به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنیم. باید ماسک‌های ارزان و قابل شستشو در اختیار همه مردم قرار بگیرد تا همه ماسک بزنند.

وی تشریح کرد: ویروس کرونا تا به حال جهش رفتاری زیادی از خود نشان داده است. این ویروس در علم ویروس‌شناسی سابقه نداشته است. باتوجه به غافلگیری‌های کرونا و ماندن او، ما با بیماری‌های سالانه و کرونا باهم درگیر خواهیم شد. این مسئله سبب می‌شود که خدمات درمان بیشتری فراهم شود. در حال حاضر در تربت جام علاوه بر درگیری با کرونا، مشکل تب کریمه کنگو را نیز داریم. دام‌ها بعد از ذبح شدن باید ۲۴ ساعت در سردخانه باشند. اگر این اتفاق رخ ندهد، مریضی مانند تب کریمه کنگو در بدن انسان رخ می‌دهد.

نماینده تام الاختیار  وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در راستای مدیریت بیماری کرونا در استان خراسان رضویبا اشاره به اینکه «اگر کسی می‌خواهد عملکرد ما را در بستریان کرونا، بهبودیافتگان، فوت‌شدگان و میزان شیوع کرونا قضاوت کند باید براساس ویژگی‌های شهر مشهد باشد»، اظهار کرد: مشهد شهری پرجمعیت است. در کنار آن مشهد شهری است که حاشیه نشین زیادی دارد. علاوه بر آن در این مدت تبادل ویروس توسط گردشگران و مسافران به مشهد انجام شده است. ما در مراحل قبلی موفق شده‌ایم. در حال حاضر قضاوت در خصوص وضعیت فعلی استان زود است. در وسط وضعیت بحران نمی‌توان عملکرد را قضاوت کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.