زاهدان- شامگاه دوشنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۷تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی میر جاوه استقرار داشتند متأسفانه باخیانت و تبانی عوامل نفوذی گروهک‌های ضدانقلاب ربوده‌شده و به خاک پاکستان انتقال داده شدند.

رایزنی برای انتقال مرزبانان ربوده شده ادامه دارد/نگاهی به کارنامه ننگین جیش الظلم

قدس آنلاین-گروه استان ها: جیش العدل، جندالله، پژاک، الاحوازیه و... گروهک‌هایی هستند که هرازگاهی تلاش می‌کنند در برابر امنیت کشور عرض‌اندام کنند و هر بار هم پاسخ محکمی دریافت می‌کنند.

ماجرای ربوده شدن مرزبانان میرجاوه نیز در سیستان و بلوچستان بی‌ارتباط با این گروهک‌ها نبود زیرا درست ساعتی بعدازاین اتفاق گروه جیش العدل مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

منطقه «لولکدان» که مرزبانان ایرانی در این منطقه ربوده‌شده‌اند، در بخش «ریگ ملک» در ۵۰ کیلومتری شهر میر جاوه در استان سیستان و بلوچستان و در مرز با پاکستان قرار دارد که این منطقه درگذشته نیز شاهد عملیات گروه جیش‌العدل بر ضد نیروهای مرزبان ایرانی بوده است.

هرچند خبر ربوده شدن ۱۲ نیروی بسیجی در میرجاوه یک شوک بود اما این اولین بار نبود که این منطقه شاهد ظلم این گروهک تروریستی بوده است چراکه یک سال پیش درست در اردیبهشت ۹۶ جیش العدل از داخل خاک پاکستان ده مرزبان ایرانی را که در پاسگاه مستقر بودند مورد حمله قرار دادند.

 آن‌ها برای این عملیات از سلاح‌های دوربرد استفاده کردند و سه تن نیروی کادری و شش سرباز، که در ساعت هشت شب در حال تحویل پست گشت زنی بودند شهید شدند.

پیش‌ازاین نیز در ١٨ بهمن ۱۳۹۲ نیز پنج سرباز دیده‌بان ایرانی در مرز جکیگور سیستان و بلوچستان مفقود شدند که مسئولیت آن را نیز جیش‌العدل بر عهده گرفت؛ پرونده‌ای که درنهایت با آزادی چهار سرباز و کشته شدن یک سرباز دیگر بسته شد.

امکانات مرزبانی ایران ازلحاظ تعداد پاسگاه‌‎ها و نیروهای مرزی در ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک با پاکستان، حداقل ۱۰ برابر امکانات کشور همسایه است اما حمله به پاسگاه‌های ایرانی و طمع برای ربودن مرزبانان و یا ایجاد خسارت موضوع تازه‌ای در مرزهای شرقی نیست زیرا تنها در همان سال ۱۳۹۷ افزون بر ۵۰ موردحمله جدی به پاسگاه‌های مرزی سیستان و بلوچستان ثبت‌شده است.

مبدأ و مقصد جیش العدل

شاید در میان اسامی، عبدالمالک ریگی یکی از معروف‌ترین افرادی بود که حداقل در ایران اغلب شناخت خوبی درباره او، اقداماتش و حتی دستگیری‌اش دارند.

فردی که سال‌ها اسلحه به دست گرفت و بسیاری از اقدامات خونین در سیستان و بلوچستان به دست او رقم خود.

 او سال ۸۲ گروه «جندالله» را باهدف مقابله مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران تشکیل داد.

وقتی ریگی در اسفند ۸۸ توسط وزارت اطلاعات دستگیر و در خرداد ۸۹ اعدام شد هرچند این گروه بعد از ریگی دوباره رهبران خود را تغییر داد اما درنهایت جایش را به گروه تروریستی دیگری به نام «جیش العدل» داد.

صلاح‌الدین فاروق با قرار گرفتن در رأس هرم جیش العدل عملاً جای ریگی را گرفت تا مبارزات مسلحانه را رقم بزند و در این ماجرا تاکنون چندین اقدام تروریستی مسلحانه و خونین علیه مردم ایران به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان انجام داده است.

تلاش برای آزادسازی مرزبانان

رایزنی‌های دیپلماتیک و نظامی موجب شد تا با تعامل طرف پاکستانی پنج‌تن از مرزبانان به نام‌های زبیر ریگی ،سعید نوتی زهی، رسول گمشادزهی، محمد معتمدی و مهرداد آبار آزاد چهارشنبه ۳۰ آبان به کشور بازگشتند و بازگشت تنی چند از مرزبانان در سال ۹۸ نیز نویدبخش رها شدن دیگر حافظان مرز و امنیت بود اما در حال حاضر هنوز دو تن از این مرزبانان در اسارت گروهک‌های تروریستی هستند.

پای دیگر کشورهای منطقه در میان است

اگرچه با برگزاری دومین کنفرانس رؤسای مجالس افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه در هفدهم آذرماه سال ۹۷ درباره چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای انتظار می‌رفت رایزنی‌های لازم برای آزادسازی مرزبانان فراهم شود اما علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: ما در این قضیه پای کشورهای دیگر را هم مشاهده کردیم و برخی شواهد متقن است که برخی کشورها برای آشفته سازی و مسئله‌سازی در ایران اقداماتی دارند.

رایزنی برای انتقال مرزبانان ربوده شده

سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه مواد مخدر مرزبانی استان هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت مرزبانان ربوده‌شده در مرز میرجاوه نیز گفت: گفت‌وگویی با آژانس امنیت داخلی پاکستان در خصوص وضعیت دو مرزبان عزیز انجام شده است و در این رابطه وزارت امور خارجه و مرزبانی در حال رایزنی برای انتقال مرزبانان به خاک جمهوری اسلامی هستند.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به اقدامات انسدادی مرزبانی برای کنترل مرزهای کشور، اضافه کرد: در بحث انسداد مرزها اقدامات مؤثری توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص مرزهای جنوب شرق کشور انجام شده که با تأیید فرمانده معظم کل قوا و ستاد کل نیروهای مسلح، اخیراً اعتبارات قابل‌توجهی در بحث انسداد مرزها به نیروی انتظامی اختصاص یافته است تا اقدامات انسدادی و کنترلی مرز تکمیل شود.

سردار گودرزی خاطرنشان کرد: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی اقدامات بسیار خوبی در حوزه حفاظت و مراقبت از مرزها انجام گرفته است، لیکن برای تقویت سرحدات کشور و برقراری و ثبات امنیت پایدار در مناطق مرزی باید تمام دستگاه‌ها و نهادهای دخیل به وظایف خود عمل کنند چرا که مراقبت از مرزها، مستلزم یک نگاه ملی است.

جیش العدل یا جیش الظلم؟

وقتی می گوییم نام جیش العدل با خون و کشتار گره خورده است بیراه نگفته ایم چراکه کافی است آنچه این گروه انجام داده است را به خاطر بیاوریم تا ببینیم چیزی جز قتل و نابودی در پس ذهن این گروه وجود ندارد.

حمله به ماشین گشت، ۳ آبان۱۳۹۲
این گروهک تروریستی به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان حمله کرد و در پی این هجوم وحشیانه ۱۴ نفر از اعضای پلیس مرزبانی ایران کشته و ۷ تن دیگر نیز مجروح گشتند. مهاجمان پس از حمله از مرز ایران و پاکستان عبور کرده و در کشور پاکستان مخفی شدند. در بیانیه منتشر شده در وبلاگ رسمی این گروه، علت این اقدام تروریستی  «دفاع از جوانان بلوچ» و همچنین مداخله ایران در جنگ داخلی سوریه عنوان شد!

ربودن مرزبانان ایرانی، بهمن ۱۳۹۲
بود که این گروه  پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز ایران و پاکستان ربودند و مدتی بعد عکسی از آن‌ها را منتشر کرد. بعدها گزارش شهادت یکی از مرزبانان و تهدیدهای جیش العدل مبنی بر قتل چهار مرزبان دیگر منتشر شد.

جیش العدل در مقابل آزادی ربوده شدگان، خواستار آزادی پنجاه عضو زندانی این گروه شده بود.

در ابتدای اسفند همان سال، مقامات امنیتی ایران و پاکستان توافق‌نامه‌ای را برای اقدامات امنیتی مشترک در طول نوار مرزی به امضا رساندند و پاکستان خود را موظف به تلاش برای بازگرداندن سربازان ربوده‌شده ایرانی دانست.

نهایتا ۱۵ فروردین ۹۳ با پا درمیانی علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان جیش العدل  اقدام به آزادی مرزبانان گروگان کرد البته از ۵ گروگان ۴ نفر آزاد شدند و جمشید دانایی‌فر توسط این گروه شهید شد.

کشتن هشت تن از مرزبانان نیروی انتظامی، ۱۷ فروردین ۹۴
این گروه بار دیگر کمر به قتل سربازان ایرانی بست. آنها  در منطقه نگور حد فاصل میله مرزی ۲۳۹ پایین‌تر از جکیگور از داخل خاک پاکستان وارد مرزهای ایران شدند و هشت نفر از نیروهای مرزبانی ایران را شهید و به خاک پاکستان بازگشتند.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.