۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 711060

ستاد مبارزه با کرونای خراسان رضوی دریک نشست رسانه ای ازآخرین تمهید خود برای مقابله با این ویروس منحوس رونمایی کرد. معاون سیاسی واجتماعی استانداری خراسان رضوی وجانشین ستاد مبارزه با کرونای خراسان رضوی دراین نشست گفت: دریک بازه زمانی ۲ هفته‌ای از۱۵ تیرماه که طبق دستور ستاد مبارزه با کرونای کشور استفاده ازماسک برای حضوردر سطح جامعه الزامی شده است تا پایان این ماه بررسی‌ها درمورد شیوع ویروس کرونا انجام و برمبنای آن نسبت به اعمال محدودیت‌های جدید تصمیم‌گیری خواهد شد.

به عبارتی دیگرستاد ملی مبارزه با کرونا ازپایتخت، درشیپوراستفاده اجباری ازماسک دمیده است و ستاد مبارزه با کرونای استان قراراست به مدت دو هفته با نظم وترتیب، یکجا نشسته وبه دنبال رصد ومشاهده درصد ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی درخراسان رضوی باشد. درپایان تیرماه اگرویروس کووید ۱۹، راه تنقس تعداد قابل قبولی ازخراسانی ها را بند آورده و راهی قبرستان کرده باشد، احتمالا همین رویه ادامه خواهد یافت ولی اگر وضعیت قرمزامروز پررنگ ترشده وبه قرمز جگری یا خونی تغییررنگ داده بود، آنوقت شاید تصمیم دیگری گرفته شود. اما تا آن زمان مسئولان ستاد، تحرکی بیش ازاین را لازم نمی دانند!

این درحالی است که معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی درهمین جلسه اعلام کرده است که: تنها ۳۷ درصد ازمردم خراسان رضوی پروتکل‌های پیشگیری ازکرونا را رعایت می کنند. به عبارت دیگر مسئولان استانی نتوانسته اند ۶۳ درصد ازمردمان خطه خورشید را مجاب به رعایت پروتکل های پیشگیری ازکرونا نمایند. آیا جناب جانشین ستاد مقابله با کرونای استان انتظاردارد با این رویه درپایان تیرماه اوضاع کرونایی خراسان رضوی گل وبلبل شود؟ ازهم اکنون معلوم است که روی آش ستاد که دو هفته دیگر خواهد پخت یک وجب کرونا خواهد بود.

امروزستاد مقابله با کرونای استان به جای نشستن ورصد کردن اوضاع باید بگوید که چه برنامه ای برای مجاب کردن ۶۳درصد ازخراسانی هایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند دارد؟ آیا تصور می کنید تنها با صدوردستورات آمرانه مبنی بر اینکه مردم برای تردد درسطح جامعه باید ازماسک استفاده کنند، مردم را فرمان بردار خواهید کرد؟ چه ضمانت اجرایی برای آن دارید؟ اگرکسی درمترو یا اتوبوس یا اماکن عمومی و... و. ماسک نزد چه برخورد قانونی با اوخواهد شد؟ آیا دستورالعملی برای تمسک به آن وضع کرده اید؟

سوال دیگر اینجاست که اگردرپایان تیرماه اوضاع بغرنج تر شد وکرونا خودش را بیخ دل مشهدی ها بیش از پیش جا کرد چه اقدامی خواهید کرد؟ مهمترین پیامی که فرکانس های آن به صورت نامرئی ازخروجی های ستاد مخابره می شود تعطیلی شهراست. بسیاری ازمشاغل، ادارات و حرم مطهر احتمالا دراولویت تعطیلی ها خواهند بود. این گمانه وقتی پررنگ تر می شود که جناب جانشین ستاد در خصوص تصمیم گیری احتمالی در پایان ماه جاری و درصورت عدم کنترل برویروس کووید ۱۹ می گوید: هر نوع تصمیم گیری باید با درنظر گرفتن همه جوانب اقتصادی، امنیتی و اجتماعی باشد.

می توان اینگونه برداشت کرد که تصمیم مدنظرستاد تعطیلی شهراست، اما نمی خواهند آنرا به زبان آورند. چه بسا اگرمراد دیگری جزتعطیلی شهرباشد می توان از هم اینک آن تصمیم را بدون هیچ گونه تبعاتی اجرا کرد. مگرمردم از حضورکرونا خسته نشده اند ودرراه نابودی آن همراه شما نیستند؟

اما درمورد تصمیمی که به تعطیلی شهرمنجر شود باید گفت که متاسفانه مدتی است مسوولان بجای ازبین بردن مشکلات ابتدا با آن مدارا و اگرازکنترل خارج شد سعی می کنند صورت مساله را پاک کنند. آیا به ذهن مبارک اعضای ستاد مقابله با کرونای استان هیچ گزینه ی دیگری به جز تعطیلی خطور نمی کند؟

می توان قبل ازتعطیلی، راه های دیگری را هم امتحان نمود که نیازی به گذشت زمان دوهفته ای ندارد. یکی ازراه های موجود این است که بسته های بهداشتی شامل ماسک ومواد ضدعفونی کننده و... به صورت رایگان دراختیار مردم قرارداده شود تا درصد رعایت کنندگان پروتکل های بهداشتی بالا رود. تنها مانعی که به ذهن می رسد تامین مالی این طرح است که برای آن هم میتوان چاره اندیشی کرد. مگرتاکنون ۲۰ میلیارد تومان اعتباربه علوم پزشکی مشهد برای مقابله با کرونا به همراه اعتبارات دیگراختصاص نیافته است؟ حتی اگرآهی دربساط هم ندارید می توانید از این گونه اعتبارات استفاده نمایید. مگرپیشگیری بهترو ارزانتراز درمان نیست؟ آیا مشهدی ها حتما باید کرونایی شوند تا چندین برابرمعمول، برای درمان آنها هزینه شود؟ ضمن اینکه می دانیم درابتدای شیوع کرونا درمشهد روزانه تعداد بسیارزیادی ماسک بصورت جهادی ورایگان تولید می شد. می توانید دوباره از همین ظرفیت استفاده کنید.

یکی دیگرازمواردی که باید در نظر گرفته شود حضورهمزمان تعداد زیادی از مسافران ایرانی و خارجی در مشهد است. به یمن وجود حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در مشهد، همه ساله زائران بسیارزیادی راهی این شهرمی شوند. امسال نیزبه رغم شاخ و شانه کشیدن کرونا برای زائرو مجاور بازهم شدت رغبت وعلاقه به این امام همام تعداد زیادی اززائران را به مشهد می کشاند. فرودگاه، راه آهن، پایانه مسافربری و مبادی ورودی شهرتنها راه های ورود زائران و مسافران به مشهد است. سوال اینجاست که چرا و به چه علت ورودی های مشهد تحت کنترل ستاد نیست. چرا زائران و مسافران درابتدای ورود به این شهرتحت معاینه قرارنمی گیرند وازافراد مشکوک تست کرونا گرفته نمی شود؟ آیا وظیفه نیروهای جهادی است که وارد گود شوند یا ستاد مقابله با کرونای استان تکانی به خود می دهد وبه تعداد کافی مامورمعذوررا برای جلوگیری ازورود کرونا به مشهد به خط خواهد کرد؟  

بسنده کردن به امرو نهی وترساندن مردم واعلام یکسری توصیه های بهداشتی تکراری نه تنها منجر به کنترل کرونا نمی شود بلکه به مثابه قلقلک دادن این غول میکروسکپی است. بدیهی است ستاد مقابله با کرونا برای مقابله با کرونا ایجاد شده است و نه برای رصد کردن اوضاع کرونایی. آقایان ستاد، رصد کردن اوضاع را به مردم بسپارید وشما پیراهن رزم پوشیده ومردانه وارد میدان نبرد شوید. مطمئن باشید مردم پشت شما را خالی نخواهند کرد. آقایان ستاد باور کنید همین امروزهم دیر است چه رسد به روزهای پایانی تیرماه. باورکنید کرونا آنقدرقدرت دارد که بتواند یکی از حاضران درجلسات بعدی ستاد مقابله با خودش دراستان باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.