مجلس یازدهم در عرصه پس دادن امتحان خود پیرامون فسادستیزی، توانست با رأی منفی به اعتبارنامه تاجگردون گامی در این راستا بردارد و از سوی دیگر، این موضوع نیز نقطه پایانی بر حضور تاجگردون در مجلس باشد.

عبور «بهارستان» از گردنه  «تاجگردون»

قدس آنلاین: نمایندگان در ابتدای نشست علنی دیروز مجلس به رأی‌گیری مخفی درباره اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، منتخب مردم گچساران در مجلس پرداختند که بر این اساس اعتبارنامه وی با ۱۲۸ رأی مخالف از مجموع ۲۵۱ رأی مأخوذه تصویب نشد.

البته نمایندگان پیش از آن حدود یک ساعت درباره بررسی اعتبارنامه این نماینده جنجالی نشست غیرعلنی داشتند و مخالفان دلایل مخالفت خود را با تأیید اعتبارنامه مطرح کردند. همچنین تاجگردون نیز روز گذشته که روز سرنوشت‌سازی برای حضور یا عدم حضور وی در مجلس بود به دفاعیات خود پرداخت اما نتیجه رأی‌گیری نشان داد که نتوانسته از پس مخالفان و مستندات آنان بربیاید و همکاران خود را برای ادامه حضورش در مجلس قانع کند. تاجگردون همچنین پس از رد اعتبارنامه‌اش در پستی اینستاگرامی نوشت: «مجلس رأی اعتماد به اعتبارنامه... داد ... نداد ... تمام و آنچه حجت بود ادا شد. مردم خونسردی خود را حفظ کنند».

تجربه‌ای بی‌تکرار در ۱۱ دوره مجلس

اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون به دلیل اقدام‌های شائبه‌دار مالی، سوءاستفاده از موقعیت نمایندگی و رانت و تخلف تحصیلی، از سوی ۹ نفر از نمایندگان به جریان افتاد و در ادامه مسیری را طی کرد که در ۱۱ دوره مجلس چنین تجربه‌ای در خصوص رسیدگی به اعتبارنامه هیچ نماینده‌ای رخ نداده بود.

گرچه بر اساس قوانین مجلس و با رأی نمایندگان، بررسی اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق ارجاع شد و کمیسیون نیز درنهایت در گزارشی از تأیید اعتبارنامه وی خبر داد، اما خود تاجگردون نیز در مصاحبه‌ای هم‌راستا با ادعای برخی مخالفان خود مبنی بر نداشتن مدرک دکترا اعتراف کرد. موضوعی که مخالفان اعتبارنامه وی معتقد بودند تاجگردون پیش از این با طرح ادعای دارا بودن مدرک دکترا در انتخابات مجلس شرکت کرده و در تبلیغات انتخاباتی نیز بارها از این عنوان برای پیروزی در رقابت بهره برده است.

وی در مصاحبه‌ای که با سایت تابناک انجام داده، به صراحت گفته است: پس ‌از آنکه این مدرک را گرفتم به همراه چند تن از افراد که اینجا اسمشان را نمی‌برم، وزارت علوم اعلام کرد این مؤسسه از نظر ما فاقد ارزشیابی است و من هم پذیرفتم؛ بنابراین، در ماجرای نام‌نویسی در انتخابات و در فرم‌های شورای نگهبان هیچ ‌گاه عنوان دکتر ننوشته و در همه فرم‌ها نوشته‌ام که دارای مدرک فوق‌لیسانس هستم.

تخلف تحصیلی مشهود است

این اظهارات تاجگردون در حالی است که به گفته معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تخلف تحصیلی وی مشهود است. حمیدرضا علومی یزدی در همین باره تصریح کرده که تناقض در مدرک تحصیلی تاجگردون مشهود است به ‌گونه‌ای که در اسناد یک ‌بار گفته مدرک دکترای مدیریت و یک ‌بار دیگر گفته است مدرک دکترای اقتصاد دارد و این در حالی است که وی فوق‌لیسانس دارد.

علیرضا زاکانی یکی از مخالفان سرسخت پرونده اعتبارنامه تاجگردون نیز در نشستی خبری در همین باره گفت: او منکر سوءاستفاده از مدرک تحصیلی شده و این در حالی است که هم به صورت مکرر خود را دکتر معرفی و هم در تبلیغات و اسناد از این عنوان استفاده کرده است.

اما جدای از این موضوع، اقدام‌های مبهم مالی، سوءاستفاده از موقعیت نمایندگی و دست بردن در بودجه‌های سالانه موضوعی بود که از سوی مخالفان مطرح شد.

اسناد ۲۰۰ صفحه‌ای مخالفان از تخلفات تاجگردون

البته با اینکه کمیسیون تحقیق بر اعتبارنامه تاجگردون مهر تأیید زد اما از سوی دیگر مخالفان نیز مستندات بسیاری را به این کمیسیون ارائه دادند. علیرضا زاکانی در این باره گفت: کمیسیون تحقیق به وظیفه خود عمل نکرد و ما حدود یک ساعت تیترهای مفسده‌های آقای تاجگردون را بیان کردیم و اسنادمان که بیش از ۲۰۰ صفحه بود را به کمیسیون تقدیم کردیم. ما ده‌ها ساعت وقت گذاشتیم اسناد را به هم پیوست کردیم و اسناد باید توضیح داده می‌شد. بنده خودم در گذشته عضو این کمیسیون بوده‌ام اما کمیسیون تحقیق اصلاً این ‌گونه برخورد نمی‌کرد که امسال برخورد کرد. هر چه ما اصرار کردیم که می‌خواهیم بیاییم توضیح دهیم و حداقل پنج ساعت به ما فرصت دهید تا ابعاد مختلف اسناد را با حضور خود آقای تاجگردون توضیح دهیم، که امکان فراهم نشد.

با وجود این، تاجگردون و برخی حامیان وی نیز بیکار ننشستند و سعی کردند با تهدید، تبلیغات منفی و نیز نسبت دادن برخی ادعاها به نمایندگان مخالف وی به مقابله با آنان بپردازند.

دستمال معترضان تمیز نیست!

تاجگردون حتی در توییتی اظهار کرد: شاید من شیشه کثیف باشم ولی دستمال شما [معترضان به اعتبارنامه‌اش] تمیز نیست.

این کنایه تاجگردون درباره دستمال کثیف مخالفانش حاشیه‌های زیادی در پی داشت و قاعدتاً خواه یا ناخواه بر اذهان و اعتماد عمومی جامعه نسبت به مسئولان و نیز نمایندگان خود در مجلس خدشه وارد می‌کرد و این هشدار را می‌داد که سطح فساد در بدنه مسئولان تا چه حد گسترده است که هر کدام از آنان به تهدید افشاگری علیه دیگری می‌پردازد، بنابراین مخالفان هر کدام به نحوی تلاش کردند درباره اقدام‌ها و نیز زندگی شخصی خود به روشنگری بپردازند.

البته سکوت تاجگردون پس از این تهدید توییتری‌اش، به نوعی می‌تواند حاکی از خالی بودن دستش در برابر مخالفان باشد.

مجلس یازدهم در عرصه پس دادن امتحان خود پیرامون فسادستیزی، توانست با رأی منفی به اعتبارنامه تاجگردون گامی در این راستا بردارد و از سوی دیگر، این موضوع نیز نقطه پایانی بر حضور تاجگردون در مجلس باشد. با این حال به نظر می‌رسد تاجگردون در ابتدای مسیر پاسخگویی در برابر اقدام‌هایش قرار گرفته و پس از این قوه قضائیه باید به ادعا و مستندات ۲۰۰ صفحه‌ای نمایندگان درباره این نماینده سابق ورود و برخورد قاطع کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    0 0
    ما اگر برای خدا و ملت کار کنیم هیچ وقت به تنگنا و دست رو شدن گرفتار نمی شویم