مشکل کم‌آبی روستای یوسف‌آباد قوچان که سابقه‌ای طولانی نزدیک به دو دهه دارد، سال گذشته به دنبال بی‌احتیاطی یکی از روستاییان، آتش به جان انبار علوفه اهالی افتاد و به دلیل نبود آب، بخش وسیعی از روستا را دربرگرفت.

روستاییان با رعایت الگوی مصرف، زمینه دسترسی عادلانه به آب را فراهم کنند

مشکل کم‌آبی روستای یوسف‌آباد قوچان که سابقه‌ای طولانی نزدیک به دو دهه دارد، سال گذشته به دنبال بی‌احتیاطی یکی از روستاییان، آتش به جان انبار علوفه اهالی افتاد و به دلیل نبود آب، بخش وسیعی از روستا را دربرگرفت.

چند روز پیش نیز گلایه‌مندی اهالی یوسف‌آباد از کم‌آبی مفرط در این روستا، دستمایه گزارشی شد که هفتم تیرماه جاری با عنوان «خشکسالی بهانه است؛ زد و بندها را حذف کنید!» در همین صفحه به چاپ رسید. تنها یک روز پس از چاپ این گزارش، مسئولان آبفای استان برخلاف رویه معمول این روزهای خیلی از مدیران دیگر دستگاه‌های اجرایی و خدماتی، واکنشی نشان داده و روز بعد هم به همراه گزارشگر ما برای بررسی میدانی مشکل، عازم قوچان شده و در حالی که برخی اهالی روستا و کارشناسان شرکت آبفای این شهرستان آن‌ها را همراهی می‌کردند، ضمن شنیدن مشکلات اهالی، از نزدیک وضعیت مخازن و خط انتقال آب را مورد بررسی قرار دادند.

در پایان نیز با جمع‌بندی مطالبات روستاییان مقرر شد با اتخاذ تدابیر ویژه و تمهیدات خاص، نسبت به کاهش تبعات کم‌آبی ناشی از خشکسالی و گرمای هوا اقدام‌های مقتضی صورت گیرد.

در عین حال شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی برای روشن شدن افکار عمومی جوابیه‌ای را ارسال کرده است که از نظر می‌گذرد.

به استحضار می‌رساند، روستای یوسف‌آباد با ۲۰۵خانوار و ۷۲۰ نفر جمعیت، تحت پوشش مجتمع فخرآباد قوچان (مجتمع ۱۱ روستایی) می‌باشد که نیاز آبی این روستا ۲ تا ۵/۲ لیتر بر ثانیه تعریف شده است.

در حال حاضر آب روستای یوسف‌آباد از منابع آبی مجتمع فخرآباد به میزان ۵/۲ لیتر بر ثانیه تأمین می‌شود که با احتساب یک حلقه چاه آب‌دستی جمعاً ۵/۳ لیتر آب بر ثانیه به مخزن ۵۰۰ مترمکعبی روستا منتقل می‌شود که این رقم بیش از نیاز اهالی است.

این مجتمع آبرسانی به میزان ۲۴ لیتر آب بر ثانیه برای ۱۱ روستای تحت پوشش را برعهده دارد و دبی ورودی به مخازن این روستاها برابر است با دبی خروجی از چاه که پیمایش دائم در این خصوص انجام می‌گیرد؛ بنابراین میزان آب تولیدی با احتساب تعداد خانوار روستاها محاسبه، تنظیم و توزیع می‌شود که این امر نیاز به نظارت دقیق و مستمر دارد که کارشناسان و همکاران این شرکت ۲۴ ساعته و بدون توقف در حال انجام وظیفه هستند و تاکنون موردی بر سوءاستفاده و یا تخلف مشاهده نشده است.

از سوی دیگر با توجه به همسطح نبودن روستای یوسف‌آباد و براساس توافق اهالی، شورا و دهیار روستا، مقرر شد شیرفلکه مخزن آب روستا در ساعات روز بسته و پس از تکمیل ظرفیت باز شود تا آب به طور یکسان در اختیار روستاییان قرار بگیرد. این در حالی است که بیشتر اهالی اقدام به نصب مخزن نگهداری آب برای مصارف شرب، بهداشت و همچنین دام‌های خود کرده‌اند.

ضمناً به منظور تأمین آب مشترکان روستای یوسف‌آباد اقدام‌های قابل‌توجهی به شرح زیر در چند سال اخیر انجام شده است:

- جابه‌جایی و تغییر محل چاه به علت توان آبدهی بسیار کم

- احداث مخزن بتنی ۵۰۰ مترمکعبی

- تقویت لوله انتقال از مخزن یوسف‌آباد تا روستا به طول ۵/۱ کیلومتر

- اصلاح شبکه توزیع آب داخل روستا

- دعوت از کارشناسان منابع آب استان در چندین نوبت برای بررسی منابع آب موجود و حفر چاه جدید که متأسفانه به علت فقر منابع آب زیرزمینی، به نتیجه نرسیده است.

حال با توجه به مطالب ارائه شده از همه اهالی روستا تقاضا می‌شود ضمن رعایت الگوی مصرف، زمینه توزیع عادلانه آب و دسترسی همگان به این نعمت الهی را فراهم آورند.

شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی و امورهای تابعه در شهرستان‌های استان صرفاً وظیفه سقایی ۳میلیون و ۳۰۰هزار نفر جمعیت شهری و روستایی را بر عهده دارند و مسئول تأمین آب دام و طیور روستاییان نبوده و نیست و این موضوع بارها از طریق نشست با مشترکان روستایی و جلسات خبری اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.