۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 711126

این هفته آمار قربانیان کرونا به طور فاجعه‌آمیزی افزایش یافت و رکورد ۲۰۰ قربانی در روز سه‌شنبه ثبت شد! رکوردی که از آغاز شیوع کرونا در ایران بی‌سابقه بود. نمودار ابتلای روزانه هم روزهاست که از عدد ۲هزار و ۵۰۰ کمتر نمی‌شود. این در حالی است که پیش ‌از این رقم روزانه ۳۰ فوتی در کشور ثبت شد و نوید شکست کرونا را می‌داد.

قدس آنلاین: این هفته آمار قربانیان کرونا به طور فاجعه‌آمیزی افزایش یافت و رکورد ۲۰۰ قربانی در روز سه‌شنبه ثبت شد! رکوردی که از آغاز شیوع کرونا در ایران بی‌سابقه بود. نمودار ابتلای روزانه هم روزهاست که از عدد ۲هزار و ۵۰۰ کمتر نمی‌شود. این در حالی است که پیش ‌از این رقم روزانه ۳۰ فوتی در کشور ثبت شد و نوید شکست کرونا را می‌داد.

واگویه‌های غم‌انگیز وزیر بهداشت از هشدارهای قبلی و بی‌توجهی به آن‌ها بیانگر عمق فاجعه است. نمکی گفته بود که در مصاف با این ویروس خطرناک و غیرقابل ‌پیش‌بینی ممکن است با یک سهل‌انگاری و تصمیم غلط ضربه ‌فنی شویم و انگار به ضربه ‌فنی شدن نزدیک می‌شویم!

متأسفانه با حساسیت‌زدایی از کرونا و رفع محدودیت‌ها، مراسم عزا و عروسی برپا شد و با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجالس عزاداری زنجیره‌ای امتداد یافت و عروسی‌ها و مجالس شادی منجر به زنجیره‌ای از مراسم ترحیم شد. خانواده‌هایی برای تفریح و حتی زیارت بار سفر بستند اما در بازگشت در سوگ عزیزان خود نشستند. در این میان نمی‌توان برخی مسئولان را نیز در رفع زودهنگام محدودیت‌ها شماتت نکرد و البته شاید آن‌ها هم گریزی جز این تصمیم نداشتند. در مواردی فشارهای مردمی و در مواردی دیگر الزام‌های اجتماعی و اقتصادی، رفع محدودیت‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کرد؛ اما شاید مسئولان باید با احتیاط بیشتری تصمیم می‌گرفتند.

به‌ هر حال امروز با وضعیت بسیار تأسفباری مواجه هستیم؛ منحنی قربانیان در حال افزایش است و ابتلای روزانه در وضعیت نامطلوبی است‌.

حالا دیگر همه نگاه‌ها به مردم است و اینکه ما چقدر به خودمان رحم می‌کنیم. شاید وضعیت اقتصادی، گرانی سرسام‌آور و بدون مهار امکان محدودیت مجدد فعالیت‌های اقتصادی را برای دولت فراهم نکند. کادر درمان خسته است و بیمارستان‌ها اغلب پر از بیماران کرونایی است. رفتار ویروس تغییر کرده و حمله خود را به سوی جوانان آغاز کرده است. علایم بیماری نیز متفاوت و غیرمحسوس شده است. در چنین شرایطی هر یک از آحاد جامعه باید برای حفاظت از جان خود و صیانت از جان دیگر هموطنان احساس مسئولیت کند. اکنون دیگر مرز استفاده یا عدم استفاده از ماسک مرز مرگ و زندگی است.

ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نخستین گام است. پرهیز از سفر و بازارگردی، پایان دادن به مراسم عزا و عروسی و اجتماعات، رعایت اصول بهداشتی در ادارات، بانک‌ها، بازار و مراکز پرتردد یک اجبار است نه یک انتخاب! هیچ بهانه‌ای برای عبور از پروتکل‌های بهداشتی نمی‌تواند از هیچ فردی پذیرفته باشد.

در چنین وضعیتی نمی‌توان از بی‌انصافی سوداگران بازار و بی‌تفاوتی مسئولان یاد نکرد که همزمان با گرانی‌های لجام‌گسیخته، حتی به جان مردم هم رحم نمی‌کنند و طی چند روز گذشته- پس از اجباری شدن ماسک- قیمت ماسک تقریباً به دو برابر افزایش ‌یافته است. این یعنی اینکه عده‌ای حاضرند به قیمت جان مردم حساب‌های بانکی خود را پر کنند.

در مواجهه با ویروس وحشی و غیرقابل ‌پیش‌بینی کرونا مردم تنها یک انتخاب دارند؛ رعایت فردی اصول بهداشتی؛ فقط همین!

شاید فاجعه‌بارترین نگرش آن است که مرگ را فقط برای همسایه بدانیم و تصور کنیم کرونا به سراغ ما نمی‌آید. باور کنیم:

کرونا از آنچه تصور می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.