۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 711129

یادداشت/

وضعیت اقتصادی و آینده قدرت در لبنان

دکتر حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه

مدت‌هاست که محور غربی عربی عبری پس از تشکیل کابینه حسان دیاب، نخست وزیر لبنان فشارهای گسترده‌ای را علیه او و دولتش که چسبندگی زیادی به محور مقاومت و حزب‌الله دارد، آغاز کرده‌اند.

قدس آنلاین: مدت‌هاست که محور غربی عربی عبری پس از تشکیل کابینه حسان دیاب، نخست وزیر لبنان فشارهای گسترده‌ای را علیه او و دولتش که چسبندگی زیادی به محور مقاومت و حزب‌الله دارد، آغاز کرده‌اند. لبنان امروز در شمار کشورهای با بدهی خارجی بالاست و حجم آن از مرز 85میلیارد دلار گذشته است، اما فشارهای اقتصادی از زمانی شروع شد که ایالات متحده و عربستان دریافتند حسان دیاب حاضر به پذیرش خواسته‌های آن‌ها برای حذف حزب‌الله از صحنه‌های سیاسی و امنیتی نیست. حتی بانک جهانی قرار بود حدود 6میلیارد دلار کمک مالی در اختیار دولت لبنان قرار دهد، اما آمریکایی‌ها که تمایلی به تقویت دیاب نداشتند، فشار آوردند که درنهایت بانک جهانی از اعطای این کمک مالی منصرف شد. عربستان سعودی و آمریکا هم کمک‌های مالی خود را قطع کردند و در صحنه داخلی نیز، عوامل جریان 14مارس به رهبری سعد حریری مردم را به خیابان‌ها آوردند تا بتوانند کار را تمام کرده و دولت دیاب را سرنگون کنند. البته وضعیت لبنان مناسب نیست و شرایط اقتصادی شکننده و سقوط نرخ لیر لبنان در برابر دلار، اوضاع دشواری برای دیاب فراهم کرده‌اند. اکنون فشار زیادی هم به دولت لبنان و هم به میشل عون، رئیس جمهور برای سرنگونی دیاب و شکل‌گیری دولتی جدید وارد می‌شود که بر رأس آن سعد حریری باشد. به نظر می‌رسد نهایت نقشه محور غربی عربی، روی کار آوردن دوباره سعد حریری است تا به وسیله آن بتوانند حزب‌الله را از صحنه سیاسی لبنان خارج کنند. البته با توجه به جایگاه و موقعیت این جنبش بین طوایف لبنان، امکان سرنگونی دولت دیاب و بازگشت سعد حریری وجود ندارد. میشل عون هم تمایلی برای بازگشت سعد حریری به قدرت ندارد. در مجموع، لبنان در شرایط مساعدی بوده و تجمیع فشار از خارج و تحریک‌های جریان 14مارس و المستقبل در داخل علیه دولت، فضای ملتهبی را بر این کشور حاکم کرده است. مردم هر روز در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند و حتی تعدادی از آن‌ها در برابر مؤسسات دولتی دست به خودکشی زده‌اند.

آمریکا و عربستان و حتی صندوق بین‌المللی پول تا زمانی که سعد حریری در قدرت بود، کمک‌های مالی فراوانی به وی ارسال می‌کردند اما همه این موارد با روی کار آمدن دولت دیاب قطع شد، در واقع، به خاطر ناکارآمد جلوه دادن دولت 8مارسی بود تا در پی آن، حزب‌الله را عامل بحران معرفی کنند. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله هم متقابلاً در آخرین سخنرانی خود از مردم لبنان و طیف‌های مختلف خواست به سمت تولید داخلی حرکت  و در حوزه‌های اقتصادی و کشاورزی خود را تقویت کنند تا بتوانند به سمت خودکفایی در تولید مواد غذایی و صنعتی گام بردارند. حزب‌الله مؤسسه‌های اقتصادی زیادی داشته که متکی بر امکانات بومی خویش است. محدودیت‌های اقتصادی بر توان دفاعی آن خیلی مؤثر نیست اما به هر حال، همه طیف‌های لبنانی از وضعیت شکننده اقتصادی لبنان رنج برده و حزب‌الله هم به عنوان جزء وسیعی از بافت جامعه لبنان متأثر خواهد بود. در مجموع فشارهای خارجی به دولت دیاب بسیار زیاد است و حتی یکی از شرایط آمریکا و عربستان برای از سرگیری کمک مالی به دولت، اخراج وزرای وابسته به حزب‌الله در کابینه است؛ در حالی که فراکسیون مقاومت بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان لبنان در اختیار دارد. در مجموع، فرایندها و توطئه‌های مختلفی علیه لبنان در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی از مدت‌ها پیش آغاز شده و حتی رژیم صهیونیستی هم ممکن است در آینده نزدیک دست به ترور شخصیت‌های تأثیرگذار لبنان بزند و فشارهای اقتصادی هم تا سرنگونی دولت دیاب ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.