با اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا در مشهد و خراسان، درحالی‌که انتظار می‌رود مسئولان و متولیان حوزه سلامت، واکنشی منطقی و کارشناسانه نسبت به موضوع داشته باشند، اما در چند روز گذشته شاهد تصمیمات و اقدام‌های قابل ‌تأملی از سوی این بزرگواران بوده‌ایم که به‌طورقطع می‌توان گفت این اقدام‌ها نه ‌تنها به کاهش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا کمک نمی‌کند که برعکس زمینه‌ساز تشدید بحران موجود نیز هست.

مهدی کاهانی مقدم/

 با اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا در مشهد و خراسان، درحالی‌که انتظار می‌رود مسئولان و متولیان حوزه سلامت، واکنشی منطقی و کارشناسانه نسبت به موضوع داشته باشند، اما در چند روز گذشته شاهد تصمیمات و اقدام‌های قابل ‌تأملی از سوی این بزرگواران بوده‌ایم که به‌طورقطع می‌توان گفت این اقدام‌ها نه ‌تنها به کاهش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا کمک نمی‌کند که برعکس زمینه‌ساز تشدید بحران موجود نیز هست.

درحالی ‌که به گفته همین مسئولان، مشهد از وضعیت قرمز عبور کرده و ۱۷ شهرستان دیگر استان در وضعیت قرمز قرار دارند، ۱۱ شهرستان نارنجی و زرد و تنها چهار شهرستان به وضعیت سفید رسیده‌اند، ستاد مبارزه با کرونای استان حتی برای کلانشهر مشهد، راضی به قبول اعمال و اعلام ممنوعیت فعالیت گروه‌های شغلی ۳ و ۴ بر اساس آنچه که وزارت بهداشت برای وضعیت قرمز مقرر کرده است، نشده‌اند.

جانشین استاندار در ستاد مبارزه با کرونای استان در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شد، گفت: فعلاً ۶ نوع محدودیت در استان اعمال‌شده است. ۱-استفاده از ماسک برای تمامی افراد الزامی است. ۲- شهروندان در اتوبوس‌های درون‌شهری، مترو و مراکز تجمع جمعیت از قبیل تالارها، رستوران‌ها و سینماها در زدن ماسک الزام دارند و چنانچه از ماسک استفاده نشود، ارائه خدمات صورت نمی‌گیرد. ۳- برگزاری مراسم جشن و ترحیم و برپایی مراسم در تالارها و منازل ممنوع است. ۴- تمام ادارات دولتی و غیردولتی ملزم به استفاده از ماسک هستند. ۵ – مراجعانی که ماسک نداشته باشند، از ورودشان به ادارات جلوگیری می‌شود. ۶- آموزش‌ها و امتحانات به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کمیته نظارتی، بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعمال‌شده نظارت خواهد داشت و باکسانی که مراقبت نکنند، برخورد قاطع اداری و قانونی انجام می‌دهد.

ابلاغ دستورالعمل جدید وزارت بهداشت، نمونه دیگری از بی تدبیری در این حوزه است؛ براساس این دستورالعمل، انجام آزمایش رایگان کرونا از چند روز پیش در ۲۹ مرکز سلامت خراسان رضوی محدود شده است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین‌باره گفت: پیش از ابلاغ این دستورالعمل، از تمامی افراد با علائم مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا، افرادی که در خانواده‌شان بیمار کرونایی داشته‌ و یا با افراد مبتلا به کرونا در تماس بوده‌اند، در مراکز ویژه خدمات جامع سلامت این دانشگاه آزمایش کرونا گرفته می‌شد.

محمدحسن درخشان ادامه داد: اما طبق دستورالعمل جدید، از افراد با علائم مشکوک با تجویز پزشک، افراد بالای ۶۰ سال دارای علامت کرونا یا در تماس با بیمار مبتلا، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های خاص به‌طور رایگان آزمایش کرونا گرفته می‌شود و سایر افراد سالم متقاضی، باید برای انجام آزمایش کرونا به مراکز خصوصی مراجعه کنند.

وی بابیان اینکه از ۲۹ مرکز خدمات جامع سلامت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که آزمایش کرونا در آن‌ها انجام می‌شود، ۱۱ مرکز در مشهد و بقیه در سایر شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه فعال هستند، افزود: هم‌اکنون روزانه حدود ۶۰۰ آزمایش کرونا در مراکز جامع خدمات سلامت دریافت می‌شود که نتیجه آزمایش نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد از آنان مثبت است.

در همین حال با پرس‌ وجو از مسئولان مربوط مشخص شد درحال حاضر نرخ آزمایش کشت حلق کوئید در آزمایشگاه جهاد دانشگاهی، برای مراجعان بدون دفترچه بیمه (آزاد) ٢٩٥ هزار تومان، با دفترچه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی ۱۳۵ هزار تومان است و بیمارانی که به‌صورت آزاد مراجعه می‌کنند، نیازی به توضیح علائم بالینی توسط پزشک در نسخه خود ندارند، اما پزشک عمومی برای بیمه‌شدگان باید در برگه‌های بیمه، کنار درخواست آزمایش، شرح‌حالی کوتاه از وضعیت بیمار بنویسد، تا نرخ آزمایش، آزاد محاسبه نشود.

این‌همه در حالی اتفاق می‌افتد که آمار رسمی از دو برابر شدن تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها و نیز افزایش قابل‌توجه بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه و میزان مرگ ‌ومیر ناشی از کرونا حکایت دارد. اینکه معاون استاندار در ستاد استانی مبارزه با کرونا معتقد به صبوری دست‌کم دوهفته‌ای برای بررسی شیب بیماری و تعداد مبتلایان و تصمیم‌گیری نهایی پس‌ازآن است، به‌نوعی یادآور عملکردهای مبتنی بر آزمون ‌وخطاست که البته رویه معمول بسیاری دیگر از دولتمردان بوده و هست. اما آنچه واقعیت و اهمیت دارد، اینکه در این مورد خاص، متکی بودن به شیوه آزمون‌وخطا، سلامت و جان عده زیادی از مردم را در معرض خطر قرار خواهد داد و نمی‌توان و نباید حتی ثانیه‌ای را برای حفاظت و حراست از سلامت عمومی از دست داد. امیدواریم استاندار محترم و معاون ایشان برای این پرسش پاسخی داشته باشند که اگر در دو هفته مورد نظر، اوضاع از اینکه هست، بدتر شد و ویروس هولناک کرونا گریبان تعداد بسیار بیشتری از هموطنانمان را گرفت، چه کسی مسئول و پاسخگو خواهد بود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.