رئیس‌جمهور گفت: در سال ۹۸، بیست میلیارد یورو کالا صادر شده است، اما ارز آن هنوز به کشور بازنگشته است.

۲۰ میلیارد یورو ارز صادراتی از سال ۹۸ هنوز بازنگشته است؛ناچاریم تصمیم‌های حادی بگیریم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی با اشاره به دلایل افزایش قیمت ارز، اظهار کرد: در اسفند، فروردین و اردیبهشت همه مرزهای ما با همسایگان بسته و صادرات ما دچار مشکل شد، اما مرزها به تدریج بازگشایی شدند با این حال در صادرات وقفه ایجاد شد که امروز آثار آن را می‌ بینیم.

وی با بیان اینکه ما صادرکنندگان را سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با تروریسم اقتصادی آمریکا می دانیم، افزود: برخی صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات را سر وقت بازگرداندند که از آنها تشکر می کنم. آنها میلیون‌ها دلار وارد کشور کردند اما متاسفانه صادرکنندگانی هستند که ارز را سر موقع بازنگرداندند. طبق اعلام بانک مرکزی، بیست میلیارد یورو در اواخر سال ۹۸ کالا صادر شده، اما ارز آن بازنگشته است و ما ناچاریم تصمیم‌های حادی بگیریم. ما هیچ وقت دلمان نمی خواسته است که برخورد قضایی با صادرکنندگان شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امسال می‌توانیم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم که اگر ارز آن سر موقع وارد کشور شود، همه نیازهای وارداتی خود را حل می کنیم. اگر همه به وظایف خود عمل کنیم، قیمت ارز متعادل شده و کالاهای اساسی سر موقع وارد کشو می شود؛ البته الان هم کالاهای اساسی را خریده‌ایم و این کالاها در حال ورود به کشور است و مشکلی نداریم.

وی تاکید کرد: با وجود برخی فضاسازی‌ها در فضای مجازی، به مردم عرض می کنم که با وحدت، اتحاد، کوشش و همفکری و فعالیت در زمینه تولید می توانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی گفت: ۱۳ هفته مداوم هست که ما در روزهای پنج‌شنبه شاهد افتتاح پروژه های مهم در کشور هستیم. وی با اشاره به برخی سنگ‌اندازی‌ها و تحریف واقعیات در فضای مجازی گفت: این افراد مشاهده کنند که ۵۸۸۰ میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می شود. در سه ماه اخیر تولید پتروشیمی ۷ درصد، خودروی سواری ۵. ۸ درصد، وانت ۲۳ درصد، لاستیک خودرو ۳۱ درصد، شمش آلومینیوم ۳۲ درصد، سیمان ۵/ ۱۰ درصد و فولاد خام  ۵/۵ درصد افزایش داشته است.
رییس جمهوری با اشاره به اظهارات معاون سرپرست وزارت صمت گفت: در ریسندگی توان ما در ۷ سال به دو برابر رسیده است این نشان دهنده این است که کشور و مردم ما علیرغم تحریم و فشار و توطئه خارجی فعال است. عده‌ای که توجهی به شرایط کشور ندارند و در فضای مجازی سنگ اندازی می‌کند و واقعیات را تحریف می‌کنند، امروز شاهد باشند که ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز در ایران اسلامی افتتاح می شود.
روحانی در ادامه با اشاره به افزایش محصولات در ۳ ماه سخت اخیر با وجود تحریم و کرونا، گفت: تولید محصولات صنعتی ما در همه رشته‌های مهم افزایش پیدا کرده است. به عنوان نمونه در زمینه پتروشیمی در سه ماه هفت درصد افزایش تولید داشتیم، در تولید خودرو سواری هشت و نیم درصد و در تولید وانت ۲۳ درصد رشد داشتیم.
وی افزود: در این مدت در تولید انواع لاستیک خودرو ۳۱ درصد، شمش آلومینیوم ۳۲ درصد، در سیمان ۱۰ و نیم درصد ،  فولاد خام پنج و نیم و در ۱۲ رشته صنعتی در سه ماهه اول با رشد بسیار خوبی مواجه بوده ایم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این ۳ ماه مشکلات هم هست اما در عین حال آمار و ارقام نشان می‌دهد که مردم در شرایط بسیار پیچیده مسیر تولید را ادامه می دهند و هدف تولید را محقق می کنند.
رییس‌جمهوری یادآور شد: استان های فارس و اصفهان جزو استانهایی هستند که شرایطشان مناسب هست و اساساً  قطب تمدنی و گردشگری کشور هستند. البته در این ماهها گردشگری دچار مشکل شده اما در عین حال این استان ها قطب گردشگری کشور هستند.
رو حانی یاد آور شد: همه تلاش ما این است که آزادراه اصفهان- شیراز تا پایان دولت افتتاح شود و این بسیار مهم است یعنی شیراز و اصفهان را در یک مسیر کوتاه به هم متصل کردن جزو مواردی است که انشاءالله دولت تا پایان دوره زمانی خود دنبال می کند.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در سیستان و بلوچستان شاهد یک تحول بسیار خوب هستیم یعنی استانی که امروز دارای گاز هست که باید توسعه پیدا کند و استانی که دارای راه آهن است که در این دولت تلاش می کنیم چابهار به زاهدان متصل شود و همچنین طرح آبادانی مکران که برای کشور اهمیت دارد و صنایعی که ما امروز شاهد افتتاح آن بودیم.

ییس جمهوری ادامه داد:  البته مسئله بافت بلوچ برای ما اهمیت داشت و سالها بود که به خاطر حوادثی که در سال ۸۷ ایجاد شده بود بخش بزرگی از این کارخانه تعطیل بود. در اولین سفری که من در دولت یازدهم عازم سیستان و بلوچستان بودم مقام معظم رهبری فرمودند شما کاری کنید که بافت بلوچ فعال شود. حالا هم به خاطر علاقه ای که ایشان به استان سیستان و بلوچستان دارند و هم به خاطر دورانی که ایشان در زمان رژیم گذشته در این استان تبعید بودند و این مناطق را از نزدیک با چشم خودشان قبل از انقلاب دیده بودند، بسیار مایل بودند که مسئله بافت بلوچ فعال و افتتاح شود.

وی یادآور شد:  امروز خدمت ایشان عرض می‌کنم که بحمدالله این آرزو و دستور ایشان اجرایی و عملیاتی شد و ان شاالله نیمه بافندگی آن هم در این دولت تکمیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:  بسیار مهم است که سیستان و بلوچستان به عنوان یک استان استراتژیک و مرزی برای ما به یک قطب بافندگی پارچه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده است که تا پایان سال شاهد افتتاح 200 طرح بزرگ صنعتی و معندی به ارزش 170 هزار میلیارد تومان باشیم، گفت: مردم با وجود سختی های امسال، شاهد تحولات مهم و بزرگی در کشور خواهند بود.

روحانی همچنین با بیان اینکه باید تولید افزایش یافته تا اشتغال بیشتر شده و قیمت اجناس متعادل شود، اظهار کرد: وقتی عرضه زیاد شد، قیمت‌ها هم متعادل می شود البته ما به فکر حل سایر مسائلی که موجب افزایش قیمت می شود هم هستیم. باید در کنار افزایش تولید، صادرات خود را نیز افزایش دهیم. فشار دشمن هم برای این است که ما در زمینه ارزی دچار مشکل شویم اما فعال شدن همه ما در بخش تولید و صادرات می‌تواند توطئه دشمن را خنثی کند.

 رئیس جمهور در پایان گفت: دولت برای برداشتن موانع تولید در حال تلاش است. توسعه دولت الکترونیک برای جهش تولید و مقابله با کرونا لازم است و باید دولت الکترونیک را با سرعت به پیش ببریم. بسیاری از امور در زمینه تولید و خدمات با دولت الکترونیک تسهیل می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.