زاهدان- کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر که در زمره کارخانه‌های پرآوازه و یکی از صنایع مادر نساجی تا پیش‌ازاین در استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شد روزگاری نه‌چندان دور با اشتغال دو هزار نفر یکی از ارکان اصلی اشتغال در جنوب این استان بود که به دلایل مختلف ازجمله خصوصی‌سازی چرخ‌های تولید آن از حرکت بازایستاد تا اینکه عنایت مقام معظم رهبری باری دیگر گره از مشکلات این کارخانه گشود.

گره از مشکلات بافت بلوچ گشوده شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر، بخشی از شرکت گسترش صنایع بلوچ این شهرستان است که از سال ۱۳۵۳ در زمینی به وسعت ۱۵۰ هکتار کلنگ زنی شد.

 تکمیل فرآیند ساخت و عملیاتی شدن خطوط تولید این کارخانه، زمینه را برای اشتغال بیش از دو هزار جوان جویای کار فراهم کرد و چراغ رونق اقتصادی و شور و شوق را در دل مردم این منطقه از کشور روشن کرد؛ اما این روشنایی چندان ادامه پیدا نکرد و تاروپود بافت بلوچ پس از ۲ دهه فعالیت، براثر فوران ورود پارچه‌های خارجی به بازار و عدم‌حمایت از سوی دولت، روزبه‌روز ازهم‌پاشیده تر می‌شد.

زنجیره بی‌پایان تصمیمات اشتباه مدیریتی بالاخره کار خودش را کرد؛ کارخانه‌ای که در همان ابتدای کار حقوق حدود ۲هزار ۵۰۰ نفر کارگر را به‌راحتی تأمین می‌کرد و چنان درآمدی داشت که مسئولان وقت تصمیم به قطع ردیف بودجه‌ای آن گرفته بودند، روزبه‌روز بدهکارتر می‌شد و درنهایت تصویر دردناک شعله‌های آتش در رشته‌های نخ در خط ریسندگی، منجر به تکمیل پازل نابودی این قطب صنعتی در سیستان و بلوچستان شد.

آتش‌به‌جان تولید

به دنبال آتش‌سوزی این کارخانه در سال ٨٧ سالن ریسندگی این واحد به‌طور کامل از بین رفت و دیگر هیچ امیدی برای احیاء باقی نگذاشت .

بااین‌همه خنجر آتش هم ضربه نهایی بر پیکر خسته این واحد صنعتی نبود و مدتی پس از وقوع این حادثه، دستگاه‌های نه‌چندان نوین این واحد بافندگی مانند اعضای بدن یک بیمار مرگ مغزی، قطعه‌قطعه جدا و به فروش رسید و لاشه بی‌محتوای آن در لیست سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت و پس از مدتی از این لیست خارج شد؛ حذف و اضافه‌ای که درنهایت کسی دلیل آن را ندانست!

 روزها، ماه‌ها و سال‌ها از پس هم می‌گذشت و فقط هر از چند گاهی خبر از برداشتن قدمی کوچک و موریانه وار در مسیر طولانی احیای مجدد این واحد صنعتی مخابره می‌شد، تا این‌که مقام معظم رهبری در نگاهی دلسوزانه و دغدغه مند، دستور رسیدگی سریع به مشکلات و رفع موانع سد راه بازگشت این کارخانه به مسیر تولید را صادر کردند.

سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی

در همین راستا سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اظهار کرد: واحد ریسندگی کارخانه بافت بلوچ در سال ۷۸ به علت آتش‌سوزی تخریب شد که برای احیای آن، بافت بلوچ به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد.

محمود رضا رحمتیان بیان کرد: در هفته آخر سال ۹۳ با تحقق این خواسته، کارخانه بافت بلوچ از لیست سازمان خصوصی‌سازی خارج شد و برای احیا به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد و تحت حمایت دولت قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیا شرکت بافت بلوچ ایرانشهر، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باهدف محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه اقدام به سرمایه‌گذاری افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال جهت بازسازی و نوسازی و اجرای طرح توسعه در این واحد تولیدی کرده است. 

رحمتیان بیان کرد: در فاز نخست این پروژه با اشتغال‌زایی ۱۵۰ نفر زمینه تولید چهار هزار و ۵۰۰ تن انواع نخ پنبه‌ای موردنیاز کشور فراهم می‌شود.

وی بابیان اینکه در واحد ریسندگی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر که به ماشین‌های مدرن روز مجهز است پنبه تبدیل به نخ می‌شود.  ادامه داد: پیش‌ازاین روزانه سه تن نخ در واحد ریسندگی تولید می‌شد اما با نصب ماشین‌آلات جدید تولید نخ به ١۵ تن در روز افزایش‌یافته که از کیفیت بالایی برخوردار است.

اشتغال برای جوان ایرانشهری

مدیر کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان نیز بابیان اینکه واحد نساجی این کارخانه با حمایت رهبر معظم انقلاب احیا شد افزود: در واحد ریسندگی  کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر که به ماشین‌های مدرن روز مجهز است پنبه تبدیل به نخ می‌شود.

محمد یوسفی بیان کرد: با راه‌اندازی واحد ریسندگی زمینه اشتغال حدود ١٠٠ نفر از جوانان جویای کار ایرانشهر فراهم‌شده است.

مدیر کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر گفت: پس از تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم فعال شدن کارخانه بافت بلوچ و حل مشکلات این کارخانه، پیگیری‌های فراوانی از سوی دفتر ایشان و دیگر مسئولان صورت گرفت و عزم همگانی برای فعال شدن این کارخانه نساجی شکل گرفت.

یوسفی اظهار داشت: پیش‌ازاین روزانه سه تن نخ در واحد ریسندگی تولید می‌شد اما با نصب ماشین‌آلات جدید تولید نخ به ١۵ تن در روز افزایش‌یافته که از کیفیت بالایی برخوردار است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.