شهرکرد- داستان سریال آتش‌سوزی‌های عمدی و سهوی منابع طبیعی کشور این هفته به نام جنگل‌های بلوط در استان چهارمحال و بختیاری افتاد و متأسفانه در کمتر از ۴۸ ساعت ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های زاگرس را به خاکستر تبدیل کرد.

آتش‌ به‌جان زاگرس افتاد/ ۱۰۰ هکتار جنگل های بلوط خاکستر شد

قدس آنلاین؛ گروه استان‌ها: متأسفانه آتش که در دو نوبت جنگل‌های بلوط این استان را در هفته جاری به محاصره درآورد در مرحله نخست این آتش‌سوزی در روز دوشنبه ۶۰ هکتار و با شعله‌ور شدن آتش در روز سه‌شنبه ۴۰ هکتار دیگر از جنگل‌های بلوط بلند در آتش سوخت.

جنگل‌های بلوط بلند در مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان واقع‌شده است و نقش قابل‌توجهی در اکوسیستم این منطقه و این دو استان دارد که متأسفانه همه‌ساله به دلیل هجوم سودجویان و تولیدکنندگان زغال؛ تهیه سوخت توسط روستائیان و هم‌چنین آتش روشن کردن برخی گردشگران و به طرق مختلف دچار حریق می‌شود.

 مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وقوع دو مرحله آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط بلند این استان گفت: ۱۰۰ هکتار از این جنگل‌ها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در آتش سوخت.

مرتضی زمان پور افزود: با تلاش نیروهای امدادی و مردمی، آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط بلند این استان برای بار دوم در شامگاه سه‌شنبه مهار شد.

 مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاریتصریح کرد: با توجه به وزش باد شدید و احتمال تشدید آن و آغاز آتش‌سوزی دوباره این جنگل‌ها، تأکید شده که گروه‌ها همچنان در محل حضورداشته باشند.

وی یادآور شد: مهار آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط بلند با بسیج همگانی نیروهای امدادی، مردمی، گروه‌های مختلف دولتی، جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) و با استفاده از ترفند آتش‌بُر انجام شد.

ثروتی که نیازمند مراقبت است

بنا بر گفته مسئولان منابع طبیعی احیای جنگل‌ها و مراتع پس از آتش‌سوزی نیازمند صرف زمان زیادی است به‌گونه‌ای که برای اینکه یک بذر بلوط به درختی با ارتفاع ۳ متر تبدیل شود ۱۰۰ سال زمان نیاز است از طرفی  احیای جنگل در نقاط مرتفع به دلیل بحث آبیاری کار سختی است مگر اینکه رویش به‌صورت طبیعی اتفاق افتد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در همین راستا بابیان اینکه آتش‌سوزی یکی از حوادث غیرمترقبه است اظهار می‌کند: بر اساس تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور در زمان آتش‌سوزی تمامی دستگاه‌های دولتی اعم از کشوری و لشکری موظف به همکاری در بحث اطفا حریق هستند.

کمبود اعتبارات

محمدی مقدم به مشکلات پیش روی این اداره کل در بحث آتش‌سوزی اشاره‌کرده و بیان می‌کند:  حدود سه سال است که هیچ اعتباری از ستاد بحران به منابع طبیعی در بحث حریق اختصاص داده نشده است.

وی تأکید می‌کند: آتش‌سوزی در مناطقی است که با ماشین نمی‌توان وارد آن منطقه شد ما درخواست اعتبار برای خرید موتورسیکلت داشتیم ولی متأسفانه در این سه۳ سال هیچ‌گونه امکانات اطفا حریق از سوی مدیریت بحران برای منابع طبیعی تأمین نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه برای بحث آتش‌سوزی عزم استانی قوی موردنیاز است، ادامه می‌دهد: امسال در بحث اطفا حریق علاوه بر اینکه یک ریال به این اداره کل پرداخت‌نشده بلکه هزینه‌های جاری برای تعمیر خودرو، خرید لاستیک و بنزین نیز کاهش داده‌شده و این‌یک بی‌مهری نسبت به منابع طبیعی است.

محمدی مقدم بابیان اینکه متأسفانه بالای ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های ناشی از عوامل انسانی است که این عوامل انسانی عمدی یا سهوی هستند می‌افزاید: ایجاد آتش‌سوزی عمدی اینکه با قصد تغییر کاربری و زمین‌خواری جنگل یا مراتع آتش زده شود خیلی کم است و آتش‌سوزی‌های سهوی نیز بیشتر به دلیل بی‌احتیاطی گردشگران، چوپانان و یا کشاورزان در هنگام برداشت محصول و آتش‌زن کاه و کلش و سرایت آن به مراتع و اراضی ملی رخ می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.